Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

V dobách před uvedením ochranných rámů a dalších bezpečnostních prvků byl rozdíl mezi závodními a běžnými silničními auty takřka zanedbatelný. Majitelé řadící se k nadšeným řidičům brali svá auta o víkendech na nejbližší závodní okruhy, kde soutěžili s podobně smýšlejícími lidmi. Princip „zvítězit v neděli, prodat v pondělí“ byl důležitý pro malé značky, jakou byl na počátku třicátých let Aston Martin. Úspěch továrního týmu v závodě Ulster Tourist Trophy v Dundrodu roku 1934 inspiroval společnost z Felthamu, aby po něm pojmenovala svůj nový vysoce výkonný model – Ulster.

Vítězství na Tourist Trophy bylo dosaženo s nejnovějšími týmovými vozy, které se ale výrazně lišily od těch, jaké značka nasadila o pár měsíců dříve ve vytrvalostním závodě Le Mans. Stroje poháněné 1,5-litrovými motory využívaly přepracovaný podvozek, jehož rám už nebyl odlehčený otvory, jako tomu bylo při závodě ve Francii. Vozy byly zároveň vybaveny novým odpružením s tvrdšími pružinami, aby snesly větší zátěž během závodění. Rozměrné bubnové brzdy dovolovaly kompaktním závodním autům dostatečnou brzdnou sílu.

Atmosférický čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 1,5 litru vycházel z běžných produkčních vozů, které tehdy britská továrna nabízela. Sofistikovaná jednotka s dvouventilovým rozvodem OHC a dvojicí karburátorů SU HV3 byla úspěšně používána již několik let a v roce 1934 dosahovala nejvyššího výkonu přibližně 80 koní. K motoru byl připevněný čtyřstupňový manuál, jenž přenášel točivý moment 136 Nm na kola zadní nápravy. Hnací ústrojí bylo spolu s podvozkem zabaleno do hliníkových dílů. Překrásný ocas karoserie ukrýval palivovou nádrž a rezervní kolo. Maximální hmotnost Ulsteru dosáhla pouhých 940 kilogramů.

Po úspěšném Tourist Trophy, kde trojice týmových vozů obsadila první tři pozice ve své kategorii a celkově se umístila na třetím, šestém a sedmém místě, Aston Martin připravil výrobu nové série soutěžních aut pro rok 1935. Vedle nich byla vyrobena i malá série replik pro běžné zákazníky. S cenou startující na 750 librách nebylo pořízení Ulsteru levné. I přes skromný motor byl vůz konkurenceschopný a dokázal dosáhnout rychlosti přesahující 160 kilometrů v hodině. Pro představu, v dnešních dnech by nový Ulster vyšel v přepočtu na přibližně 49 000 liber

Mezi lety 1934 a 1935 Aston Martin vyrobil 21 běžných Ulsterů, k nimž přibylo 7 kusů patřících továrnímu závodnímu týmu. Je až pozoruhodné, že všechna vyrobená auta přežila do dnešních dnů a patří k sběrateli nejvyhledávanějším předválečným Aston Martinům. Ke slavným majitelům se řadí Nick Mason, britský sběratel a bubeník skupiny Pink Floyd. Jeho garáž ukrývá tři rozdílné exempláře.

Honda CRX ED9: Lehoučká dávka euforie

Původně tunerská modla se dnes stává oblíbenou klasikou, se kterou je radost jezdit na hraně. Tenhle konkrétní kus se svým vzhledem možná přiklání k prvnímu zmíněnému, ale opak je pravdou. Blikající neony a hlasitou hudbu tady nečekejte. Tenhle exemplář vznikl, aby svého řidiče naplňoval požitkem z jízdy.

Číst celé

Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Číst celé

Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Číst celé

Pagani Zonda: Příběh evoluce mistrovského díla Horacia Paganiho

Splněný sen Horacia Paganiho, nadaného inženýra z Argentiny, okouzlil celý svět. Pagani Zonda přeneslo krásu žen do světa rychlých aut.

Číst celé

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé

Mototechna roku 1974: 7 aut, která jste mohli mít

Auta, jimiž jezdili naši otcové a dědové. Víte, kolik stála jako nová?

Číst celé