Lamborghini Aventador SVJ: Dvanáctiválcové monstrum s výkonem 770 koní

Po dlouhých měsících spekulací se ukázalo nejvýkonnější Lamborghini všech dob. Vznikne jen 963 kusů.

Lamborghini nedávno oznámilo, že se prototyp připravovaného Aventadoru SVJ stal nejrychlejším autem na Nürburgringu, kde smetl Porsche 911 GT2 RS. Na automobilové výstavě Monterey Car Week v kalifornském Pebble Beach italská značka konečně představila, na čem dlouhé měsíce pracovala. Nejvýkonnější varianta Aventadoru je zároveň nejsilnějším vozem značky, který kdy vznikl.

O pohon SVJ se stará atmosférický vidlicový dvanáctiválec, jehož nejvyšší výkon dosahuje 770 koní a vrchol točivého momentu je mohutných 720 newtonmetrů. S takovou silou se supersport rozjede na stovku za 2,8 sekundy a dvoustovku zdolá o šest sekund později. Nejvyšší rychlost dosahuje 350 kilometrů v hodině.

Jak ale naznačuje časový údaj z Nordschleife (6:44.97), Aventador SVJ to umí i v zatáčkách. K tomu mu dopomáhá systém zatáčení zadních kol LRS a nové pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, jež Lamborghini nechalo vyvinout přímo pro svůj vůz. Suchá hmotnost nového supersportu je 1 525 kilogramů a vypilovaným aerokitem inženýři dosáhli zvýšení přítlaku o 40%.

Aventador SVJ není jen o obrovském výkonu a představuje druhou generaci aktivní aerodynamiky Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA). Chytrý systém vyhodnocuje jízdní podmínky a v závislosti na zjištěných údajích nastavuje aerodynamické klapky, což zvládne za méně než 500 milisekund. Pokud je systém ALA nečinný, zůstávají přední klapky zavřené a pomáhají vytvářet přítlak. Po uvedení systému do provozu se klapky otevírají, čímž omezují vztlak a pomáhají vozu dosáhnout optimálního nastavení pro maximální akceleraci a rychlost.

Stejný příběh se odehrává i v zadní části. Se zavřenými klapkami plní přítlačné křídlo tradiční funkci, po jejich otevření je vůz schopen snáze dosáhnout nejvyšší rychlosti. Zadní část zároveň obsahuje aerodynamický kanál, jež v závislosti na zvoleném směru jízdy posílá vzduch na pravou či levou stranu přítlačného křídla. Tím je zlepšen nejen přítlak, ale i usnadněna ovladatelnost ve vysokých rychlostech.

Lamborghini plánuje první dodání vozů zákazníkům na první čtvrtinu roku 2019 a vznikne celkem 963 kusů, z nichž 63 bude zhotoveno ve speciální edici SVJ 63, která oslavuje založení automobilky v roce 1963.

Mustang filmového zabijáka: Není to jen auto. Je to auto Johna Wicka

Filmový Ford Mustang Mach 1 smyšleného zabijáka Johna Wicka není zajímavý jen pro své technické parametry, ale také pro svůj vliv na automobilový a filmový svět.

Číst celé

Ferrari Mondial: Příběh černé ovce z Maranella a nejlevnějšího Ferrari

Ferrari Mondial vzniklo na začátku 80. let jako nejlevnější vůz z Maranella, který si mohli koupit zákazníci z celého světa.

Číst celé

Zimmer Quicksilver: Zhmotněná touha po luxusním kupé s motorem uprostřed

Zimmer Quicksilver byl splněným snem odvážného podnikatele Paula Zimmera, jehož automobilka později zkrachovala, a proto vyrobila jen malý počet kusů.

Číst celé

Rolls-Royce 10 HP: Počátek historie nejslavnější anglické automobilky

Historicky první Rolls-Royce vznikl přepracováním nekvalitního francouzského automobilu Decauville a představil se v roce 1904.

Číst celé

Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení

Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.

Číst celé

Ferrari P4/5: Rozpoutalo konflikt mezi sběratelem a továrnou Ferrari

Jim Glickenhaus je nadšeným sběratelem závodních Ferrari, ale automobilce se nelíbilo, když se rozhodl závodit s vlastním prototypem jejich značky.

Číst celé