Rozhovor s Alešem Tillem: Českým mladým talentem ve světě virtuálních závodů

V československé komunitě milovníků herního simulátoru Gran Turismo je ani ne dva roky, nemá řidičák a studuje. Přesto je jedním z nejtalentovanějších jezdců s obrovským citem pro řízení. Vyzpovídali jsme nejrychlejšího borce závodního klubu GT Bros, působícího na virtuálním závodišti Gran Turismo Sport.

Ahoj Aleši. Vítám tě v interview pro náš “chrám rychlosti”. V minulosti jsme dělali rozhovory s řadou lidí z celé oblasti car culture, od závodníků až po automobilové sběratele. Ty jsi první závodník z dnes čím dál tím víc populárního odvětví e-sportu. Vzhledem k tvému mladému věku můžeme otevřít tohle povídání tvým stručným představením. Kolik ti je let a kdy jsi poprvé vstoupil do virtuálního závodění

Ahoj Vojto, díky moc za pozvání. Je mi 16 let a k online závodění jsem se dostal asi před třemi a půl roky. Závodění a závodní hry mě bavily odmala, ale seriózněji jsem to začal brát až po pořízení PS4. Úplně první hrou byly F1 2016. Díky nim mě i znovu chytlo sledování Formule 1 jako takové. Jezdil jsem si sám kariéru a postupně se zlepšoval. S F1 2017 jsem začal jezdit i online, potkal pár Čechů a Slováků v náhodných lobby a dva nebo dva a půl roku zpátky vstoupil do první ligy. Moc dlouho jsem tam nezůstal, ale pár zkušeností jsem pobrat stihl. Formule jsem v té době pomalu přestával jezdit, F1 2018 je poslední titul z této série v mé herní knihovně.

Které závodní platformy – hry máš nejraději a proč ses rozhodl nejvíc věnovat japonskému Gran Turismu Sport?
Takovým pro mě zábavným poježděním pro mě dlouhou dobu byly Project Cars. Druhý díl mě ale nevzal tak jako díl první. Hra, která mě oslovila nejvíc, je Gran Turismo Sport. Líbilo se mi jak množství aut, tak i tratí a ještě i dnes nádherná grafika. V režimu autoškoly jsem se naučil fyziku této hry a ve Sport režimu jsem pak postupně začal jezdit nějak víc soutěžně. K československé komunitě jsem se dostal pak až začátkem roku 2020.

 

Letos už se druhý rok v řadě účastníš mistrovství ČR a zatím to vypadá, že můžeš bojovat o titul. Máme z toho ohromnou radost a je nám potěšení být pro tebe i celý tým mediálním partnerem. Své auto, v pro tým GT Bros typicky modrém zbarvení, pravidelně vozíš na předních příčkách. Kolik času věnuješ trénování na jednotlivé závody?
Čas, který věnuji přípravě na závod je pokaždé jiný. S čím jednodušším autem na řízení se jede, tím méně trénuju. Obvykle to je 4 – 10 hodin. Dříve mi trvalo ještě dýl se přizpůsobit dané kombinaci auta a tratě, ale pořád nemůžu sednout za volant a okamžitě jezdit konkurenceschopné časy jako někteří jiní jezdci.

Jak je to u tebe s vybavením – jezdil jsi nejprve na gamepadu a až později jsi přešel k volantu s pedály, nebo jsi od začátku piloval techniky s volantem a pedály? Co konkrétně využíváš za produkty včetně třeba kokpitu atd.? 
Nejprve jsem jezdil na gamepadu. Volant mám cca až od konce roku 2018. Mým prvním volantem byla G29 od Logitechu. Necelý rok zpátky jsem přesedlal na T300 od Thrustmasteru a pedály T3PA na kterých jezdím doteď. Sedačku mám od DX Raceru.

Thrustmaster T300 je se svými add-ony a spoustou kvalitního příslušenství určitě dobrá volba a sám jsem si nedávno udělal radost replikou alcantarového volantu z Ferrari 599 XX EVO. Pak už mne napadají jen produkty od Fanatecu, kde se ale momentálně čeká na nový typ DD GT. Nejsou to levné záležitosti a ty jsi student – přesto se zeptám – máš do budoucna nějaké přání v tomto ohledu?
Momentálně ne. Uvidím jaký hardware bude podporovat Gran Turismo 7, a které volanty budou ostatní jezdci používat. Předpokládám že DD GT od Fanatecu bude špičkový, ale ještě uvidím podle cenové nálepky.

Protože jsem starší generace, pamatuji si sérii Gran Turismo od prvního dílu na prvním playstationu. Zkoušel jsi někdy některé ze starších GT? Je nádherné vidět, jak se pomocí technologií i tento svět mění a vše jde kupředu. A druhá část otázky – kterých svých dosavadních úspěchů si ceníš nejvíce a kdo pro tebe je letos na trati největším rivalem? Takový ten člověk, kterého vyloženě toužíš porážet, pokud nějaké takové máš. 

Jiné tituly GT od Polyphony Digital jsem nehrál, pamatuju si ale že jako malý jsem hrál GT Racing od Gameloftu což asi mělo být něco jako Android/iOS verze GT4.
Můj největší dosavadní úspěch by asi bylo deváté místo z minulého ročníku MČR. Sice jsem se svým výkonem spokojen nebyl, ale na Top 10 to stačilo. Rád bych řekl, že mým největším soupeřem je momentální mistr republiky ERM_Nick (Nikita Moysov), ale to by nebylo úplně přesné tvrzení. Jde spíš o to porazit všechny ostatní, co chtějí být druzí za ním.

 

Jak vnímáš organizaci letošního MČR, jak ti sedí vybrané kombinace tratí a vozů? Na co se nejvíc těšíš? Pokud to tedy nebyl například závod na Nurburgringu Nordschleife, který už nám proběhl.

Na jednu stranu mě trochu mrzí, že si v MČR zajezdíme jen se speciály kategorie GT3, ale na stranu druhou je to nejpopulárnější a “nejdůležitější” kategorie ve hře, takže mistrem by měl být ten, kdo ji ovládá nejlépe. Popravdě se nejvíc těším na živé finále. Možná trochu poznat své soupeře a kamarády i v reálném světě a ne jen zpoza obrazovky.

Zmínil jsi Nikitu Moysova. Ten je spolu s českou GT legendou Martinem Bálkem jedním z nejrychlejších jezdců nejen v ČR, ale i v Evropě a ta úroveň už je ve své podstatě nade vší pochyb světová. Před pár týdny jste s tvým týmovým kolegou Denisem Bohmerem předvedli fenomenální představení na trati Circuit de La Sarthe v seriálu Volantech KK games pod největší českou organizací KK Race. Pověz nám něco o přípravě na tento závod a hlavně o tom, jak se ti jelo. Moysova jste porazili i díky vzájemné pomoci při dokonale zvladnutém využití slip streamu a já se přiznám, že z pohledu diváka jsem zatím nic podobného neviděl. Rozeber nám prosím tento úspěch.

V druhé polovině Volantechu si mohl každý tým postavit závod na přání. My se rozhodli pro GT4 na La Sarthe. Celý závod do posledního detailu vymyslel právě Risky_Replicant  (Denis Bohmer). Díky povolené možnosti úprav setupu na podvozku, diferenciálu atd. jsme si věřili, že budeme schopní auto naladit lépe než ostatní týmy. Ještě pár dní před závodem jsme si byli jistí, že dojedeme 1-2. Asi 2 nebo 3 dny před startem si z nás Luky Procházka (zakladatel organizace KK Race) dělal srandu, že jeho týmový kolega Nick Moysov jezdí asi o 3 vteřiny rychlejší časy na kolo než my. Nemohli jsme to nechat náhodě a celou sobotu jsme s Denisem znovu ladili auto a ještě ho dovedli zrychlit asi o vteřinu. Nakonec v neděli to byla tahle vteřina, kterou jsme dávali Nickovi každé kolo. Nebýt Lukyho vtípků na společném chatu, možná bychom ten den nevyhráli. 

Jak to máš ty osobně se zájmem o automobilismus a řízení? Vzhledem ke svému věku logicky zatím nemáš řidičský průkaz, ale brzy tě to bude čekat. Máš už nějaký automobilový sen, který by sis rád jednou splnil, anebo třeba i jiné věci jako svezení v reálném závodním vozu na okruhu apod.? 
Od mala jsem byl auty fascinovaný, ale nikdy mě ta technická stránka nebavila tak, jako ta auta vzít na trať a závodit. Určitě bych si to chtěl vyzkoušet v reálu, ale k tomu mám zatím ještě daleko. 

Teď se krásně nabízí další otázka. Gran Turismo ve spolupráci se značkou Nissan v minulosti organizovalo GT Academy. Tam se dala dohromady skupina nejrychlejších pilotů GT a pod vedením zkušených instruktorů se pracovalo na tom, aby se z pilotů virtuálních stali reální závodníci. Pokud by se v budoucnu podobná událost měla uskutečnit, přihlásil by ses jako reprezentant ČR? 
Pokud by se taková šance naskytla, tak bych do toho rozhodně šel. Sám od sebe se od obrazovky do kokpitu reálného závoďáku dostaneš těžko. Být součástí takového programu by to značně ulehčilo. 

Tým GT Bros zvítězil v letošním 20 závodovém šampionátu Volantech Motorsport KK Games. Sestavu tvořili nejrychlejší a můžeme říci nejtalentovanější jezdci organizace. Co si myslíš právě o talentovém faktoru? Co bys třeba poradil lidem, kteří začínají se sim racingem a vidí, že nejsou tak dobří, aby konkurovali jezdcům v šampionátu jako je třeba právě Volantech KK games? Předpokládám, že je třeba si udržovat velkou motivaci k neustálému zlepšování a nebát se obětovat hodně volného času pro dril a trénink. Jak to vidíš ty?
Aby jsi měl v dané hře motivaci se zlepšovat musí tě především hodně bavit. Nezáleží ani tak na vybavení které máš, rychlé časy můžeš v GTS zajíždět i na ovladači. Důležité je pochopit, jak daná hra/simulátor funguje, kde mají konkrétní auta na určitých pneumatikách limity přilnavosti, při kolika otáčkách dostáváš největší výkon a tak dále. Doporučuju také sledovat v režimu Sport záznamy jezdců s top světovými časy v žebříčku. Uvidíš tam jejich stopu každou zatáčkou, správné převody a brzdné body. Pak hledáš své referenční body na dráze abys měl nějakou konzistenci. Zjistit, jak se auto bude chovat když přidáš trochu víc plynu nebo když pozdě zatočíš. Jakmile se naučíš trochu předvídat co se stane, ještě před tím než se to stane, tak z tebe bude top jezdec. Stačí najít motivaci a věnovat tomu nějaký čas.

Za redakci Temple of Speed moc děkuji za rozhovor a zajímavý vhled do tvého světa sim racingu a přeju co nejvíce úspěchů na trati i v osobním životě. 

Home

Toyota GR Supra je jediné nové sportovní auto, které bych vážně chtěl

Toyota GR Supra se nelíbí většině fanoušků nejslavnější čtvrté generace, ale jinak je jedním z nejlepších sportovních vozů současnosti. Proč po ní toužím?

Číst celé

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

GTO versus GTO. Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Magazínu Car and Driver se nepodařilo sehnat vzácnější z vozů do srovnávacího testu, takže je jednoduše porovnali u stolu v kanceláři.

Číst celé

Lancia D50: Ferrari převzalo závodní program kvůli tragédii

Lancia D50 měla fantastický závodní debut, ale její úspěšné tažení ukončila tragédie, kvůli níž byl tovární program formule 1 následně zrušen.

Číst celé

Jak Alfa Romeo získala zpět svůj neodolatelný šarm díky 8C Competizione

Exkluzivní Alfa Romeo 8C Competizione pomohla italské automobilce s návratem k tradičním hodnotám a odstartovala celou novou éru.

Číst celé

Gordini: Rychlé Renaulty z rukou kouzelníka

Amédée Gordini byl nejen závodník původem z Itálie, ale také skvělý konstruktér, díky čemuž si vysloužil svou přezdívku le Sorcier.

Číst celé