Lamborghini Athon: Zapomenuté gesto od Bertone spasilo automobilku

V Bertone si všimli nepříznivé situace Lamborghini a na vlastní náklady vyvinuli prototyp, který slavnou automobilku zviditelnil. Netrvalo dlouho a Lamborghini získalo nové investory.

Od sedmdesátých let se Lamborghini potýkalo s finančními problémy a nebylo pravděpodobné, že by si mohlo dovolit navrhnout a vyvinout nový model. V Bertone se rozhodli podpořit svého dlouholetého obchodního partnera vytvořením obzvláště nápadného konceptu pro 58. turínský autosalon. Lamborghini Athon bylo prototypem sportovního roadsteru, který dostal jméno po egyptském bohu slunce.

Futuristický design Athonu navrhl Marc Deschamps, který převzal funkci hlavního designéra Bertone od slavného Marcella Gandiniho. Geometrické linie klínovitého profilu otevřeného Lamborghini vypadaly, jako by se inspirovaly kosmickou lodí ze sci-fi filmu. Ostrá příď ukrývala výklopné světlomety, jimiž byl zachován klínovitý tvar. Hnědý kožený byl stejně futuristický a obsahoval shluk digitálních přístrojů a dokonce i telefon.

Plně funkční prototyp Athonu byl postaven na podvozku Lamborghini Silhouette, protože to byl první roadster Lamborghini vyráběný ve větším počtu. Použitý exemplář byl jednou z mnoha testovacích mul, protože než byl odeslán k přepracování do podoby Athonu, urazil několik desítek tisíc kilometrů. Athon byl stylingové cvičení karosárny Bertone, takže vidlicový osmiválec o výkonu 260 koní a podvozek zůstaly beze změn.

Zástupci Bertone se chystali na slavnostní představení prototypu na turínském autosalonu v dubnu 1980 a v tiskové zprávě uvedli, že Athon vznikl na podporu Lamborghini. Automobilce se opravdu nedařilo, protože v roce 1980 vyrobila pouze 64 „rozzuřených býků“. Lamborghini bylo krátce poté zachráněno investory a Bertoneho loajalita byla odměněna prací na návrhu modelu Jalpa s motorem V8, který nahradil Silhouette a Urraco.

Ačkoli Lamborghini Athon vzniklo jako výstavní exponát, některými jeho křivkami se inspirovala pozdější produkční Jalpa. Klínovitý tvar a geometrické linie se ve střízlivějších osmdesátých letech staly minulostí.

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé

Top Fuel Dragster: 500 km/h za 4 sekundy

Akcelerace shodná s vystřelením z katapultu a šílené provozní náklady. Vrcholová třída dragsterů vyžaduje obrovskou porci odhodlání.

Číst celé

Chcete sbírat auta, ale nejste vyvolenými? Sbírejte high-end modely aut

Splňte si klukovské sny a vybavte si bydlení dekoracemi, které vás nebudou nudit. Přinášíme nahlédnutí do světa sběratelství high-end modelů aut.

Číst celé

Hvězdy z Paříže roku 1998. Co se představilo před 20 lety?

Nejžhavější novinky autosalonu v Paříži, které se představily veřejnosti před dvaceti lety. Pamatujete si, když byla tato auta nová?

Číst celé

Našli jsme funkci, která chybí moderním autům

Nouzové brzdění je zlo, ale co takhle něco ve stylu „sebevědomého“ přidávání?

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: S tuningem vstříc zlepšení

Mám pocit, že si wankelová Mazda užívá moje trápení. Rozhodně mě ale nedonutí, abych to s ní vzdal.

Číst celé