Kontroverzní BMW navržená Chrisem Banglem. Jsou krásná, nebo ošklivá?

Chris Bangle patří k nejkontroverznějším automobilovým designérům posledních desetiletí. V letech 1992 až 2009 působil v BMW Group a podílel se na vývoji nejvýraznějších bavoráků moderní historie.

První desetiletí 21. století nepochybně patří k nejrozporuplnějším obdobím designu modelů mnichovské automobilky BMW. Automobilový designér Christopher Edward Bangle, známý rovněž jako Chris Bangle, je Američan, který výrazně ovlivnil tvary snad všech tehdejších modelů. V letech 1992 až 2009 zastával pozici šéfa designu značky, ale slavným se stal až v roce 2001, když pobouřil svět představením čtvrté generace řady 7.

Bavoráky navržené týmem Chrise Banglea jsou kontroverzní. Inspiroval jsem se k výběru pěti modelů, z nichž pouze u jednoho vím, že je opravdu krásný. O ostatních jsem se nikdy neodvážil říci, že patří k nejkrásnějším autům na světě, přestože nejsou úplně ošklivé. Ačkoli se Bangle podepsal pod zvláštními koncepty, které se nikdy nedostaly do sériové výroby, zaměřil jsem se pouze na produkční vozy, s nimiž se můžeme setkat v reálném světě.

BMW řady 7 E65/E66

Čtvrtá generace BMW řady 7, s interním označením E65 (E66 u verze L s prodlouženým rozvorem), se představila na frankfurtském autosalonu na podzim roku 2001 a upoutala pozornost na Chrise Banglea. Nástupce elegantní generace E38 s čistými liniemi měl netradiční linie a designový směr přídě a zádi se zdál rozdílný.

Kritikou nešetřili ani designéři ostatních německých značek. Tehdejší šéfdesignér Audi Walter de Silva řekl, že „přední část sedmičky nepasuje k zadní“, ale Hartmut Warkuß z Volkswagenu byl ještě ostřejší. K nové sedmičce poznamenal, že není hezkým autem, ale spíše je „nekoordinovanou hromadou plechu“. A pravdou je, že taková prostě čtvrtá sedmička je.

BMW X6 E71

BMW X6 se krátce po oficiálním odhalení v roce 2008 stalo trnem v oku všech fanoušků BMW. Oblíbené BMW X5 se dočkalo zkosené zádi, se kterou se stalo zakladatelem dnešní oblíbené kategorie SUV kupé. Tým návrhářů vedený Chrisem Banglem měl nelehký úkol, protože vstupoval do neznámých vod a navrhoval auto, které nikdo před nimi neudělal.

X6 nepatří k hezkým autům, ale manažerům z BMW se odvaha vyplatila, protože se v červenci 2019 představila už třetí generace. Zákazníkům se prostě líbí, takže není důvod jej nevyrábět. Když si po více než deseti letech prohlížím původní model, musím uznat, že trochu uzrál. Bezpochyby vypadá nejlépe ze všech generací.

Už o tom psal i Jirka ve svém názorovém článku Poradna: Libí se mi X6, co mám dělat?

BMW řady 5 E60/E61

Řada 5 generace E60/E61 byla uvedena na trh v roce 2003 a přinesla několik důležitých novinek, k nimž patřil infotainment iDrive, ale nejvýraznější změnou byl radikálně přepracovaný exteriér. Zatímco předchozí generace E39 byla diskrétním uhlazeným autem, u nástupce bylo vsazeno na více extravagantní design.

Lidé novou pětku milovali i nenáviděli, ale Bangle dosáhl důležitého úspěchu. Poprvé v historii BMW vznikl nepřehlédnutelný rozdíl mezi řadami 5 a 7, který neunikl ani naprostým laikům. Majitelé luxusnějších sedmiček mohli mít radost, že si nikdo nepletl jejich auta s obyčejnější pětkou. Určitě se shodneme na tom, že pátá generace řady 5 patří k těm lepším výtvorům od Banglea.

BMW řady 6 E63/E64

Šestka generace E63/E64 z roku 2003 je příkladným zástupcem éry dekonstruktivismu, tedy éry nezaměnitelného rukopisu Chrise Banglea. Jak už to u jeho aut bývá, buď se vám líbí, nebo ne, ale chladným vás nenechají. Desetiválcová verze od divize M Power vypadá opravdu skvěle, ale některé z vás asi zklamu. Hlubší ledvinky, karbonová střecha a výrazná hrana na víku zavazadelníku jsou dílem Karla Johna Elmitta.

Chris Bangle je tvůrcem původních, méně agresivních a více elegantních křivek. Osobně musím říci, že zrovna druhá generace šestky je autem, u něhož jsem se po letech nedokázal rozhodnout, zda se mi líbí, nebo ne. Záleží na tom, jak se zrovna vyspím. Abych to řekl lépe, vlastně se mi líbí tvar karoserie, ale pořád mě odrazuje divný tvar předních světlometů.

BMW Z8

Pokud jste právě znejistili, jste opravdoví znalci, kterých si vážím. Dechberoucí BMW Z8 nenavrhl Chris Bangle, ale Henrik Fisker a Scott Lempert, kteří pracovali pod jeho vedením. Ovšem, unikátní roadster z počátku tohoto tisíciletí jsem zkrátka nemohl vynechat. Proč? Důvod je opravdu bizarní.

BMW Z8 vzniklo jako vzpomínka na roadster BMW 507 z padesátých let, který byl extrémně ztrátový. Dokonce natolik ztrátový, že dostal celou společnost na pokraj bankrotu, z něhož se dostala pomocí finančních injekcí investorů a výrobou malých lidových vozítek. Mistrovské dílo oslavující jeden z největších neúspěchů značky ukazuje úroveň, na níž se BMW za poslední desetiletí vypracovalo. BMW se zvedlo ze země, oklepalo si špinavá kolena a pokračovalo na cestě k úspěchu.

Éra designéra Chrise Bangla ukazuje, že silnou automobilkou neotřese ani rozporuplný design. Stejně, jako ji nepoškodí obrovské ledvinky masky chladiče. Jedna éra končí, další začíná..

Mercedes-Benz T80: Hitlerův Černý pták měl dosáhnout až 750 km/h

Mercedes-Benz T80 vznikl, aby stanovil nový světový rychlostní rekord a pomohl propagandě Třetí říše, ale jeho ambiciózní projekt ukončil začátek 2. světové války.

Číst celé

Prince of Eights: Unikátní Porsche 911 Targa patří k nejzajímavějším RWB vůbec

Kanadské Porsche 911 Targa „Prince of Eights“ se od všech ostatních 911 RWB odlišuje malým detailem, kterého si na první pohled asi nevšimnete.

Číst celé

Zábava za skvělou cenu. Hot hatche do 200 000 korun

Sedm rychlých hatchbacků, které pořídíte za rozumný peníz a při každodenním používání se budete královsky bavit. Nechybí turbodmychadla, kompresor, ani pětiválec.

Číst celé

Audi R8 V12 TDI Le Mans: Ten supersport, co mohl změnit svět

Supersport s dvanáctiválcovým turbodieselem vznikl v dobách, kdy se automobilky nebály navrhovat vozy, které prostě nedávaly smysl.

Číst celé

Mazda 787B: Uřvaný wankel ovládl Le Mans 1991 a stanovil 3 prvenství

Čtyřrotorový prototyp Mazda 787B byl donedávna jediným japonským autem, které dokázalo zvítězit v nejslavnějším vytrvalostním závodě na světě. Úspěchu předcházely velké přípravy, mezi nimiž nechyběly teoretické odhady a výpočty.

Číst celé

Aston Martin DB4 GT Bertone Jet: Unikátní GT představené ve stínu Jaguaru E-Type

Aston Martin DB4 GT Bertone Jet se představil na autosalonu v Ženevě v roce 1961, ale i se zakázkovým designem nezaujal více než Jaguar E-Type.

Číst celé