Jaká zajímavá auta jezdila na českých silnicích v 90. letech?

Nadšenecký instagramový profil @90sczechroads mapuje motorismus na českých silnicích 90. let

Devadesátky. Sladké období po revoluci plné naděje a nových aut, která se tu předtím nemohla objevit a prodávat. Doba, kdy turbodmychadla svištěla a nikdo neřešil jejich prodlevu. První dekáda, kdy počítače pořádně promluvily do vývoje aut, ale neokrádaly nás o řidičské zážitky. Není divu, že právě 90. léta zůstala u mnoha lidí zaryta jako ta nejlepší léta. Vyzpovídali jsme tvůrce nového instagramového projektu @90sczechroads, který se právě tomuto období věnuje. Tedy, objevují se na něm i fotografie pořízené krátce po přelomu tisíciletí, ale zásadní kritérium je, že auta nesmí mít registrační značky s modrým pruhem Evropské unie, které jsou povinná pro všechna auta zaregistrovaná od roku 2004. Kromě běžných aut z ulice v galerii profilu naleznete i závodní vozy.

Proč zrovna 90. léta a s čím je máš spojené?

Já sám jsem ročník 1998, proto toto období pro mě znamená především období mého narození. Nicméně před 8 lety se mi změnil život, když jsem začal tuto dobu studovat. Jel jsem na výlet (tehdy ještě s mými rodiči) a v rádiu začala hrát píseň Be my lover od skupiny La Bouche z roku 1995. Ten rytmus, instrumentální zpracování a silný hlas zpěvačky mě nějakým způsobem očaroval a začal jsem se více zajímat o hudbu z tohoto období. Za posledních 8 let se to rozvinulo ve volnočasové studium historie 80. a 90. let – zajímá mě především hudba, společenské a historické události, politika, automobily a architektura. Asi je to úchylka.

90. léta 20. století nebyla (z globálního hlediska) nijak zajímavým obdobím. Samozřejmě, svět v plné síle zasáhla legendární éra JDM aut, která byla tak významná, jako např. šedesátá a sedmdesátá léta automobilismu v USA a Evropě. Z českého hlediska to ale bylo obdobím nastupujícího kapitalismu a jeho možností. Na tom se mi líbí, jak se někteří lidé nebáli a koupili si auto, o kterém si za socialismu mohli nechat jen zdát. Vždycky mi dělá radost, když vidím nějakou starou fotografii, když si v raných 90. letech někdo koupil něco opravdu neobvyklého.

Jak získáváš fotografie a informace?

Po zdrojích pátrám všude možně na internetu, zdrojů je opravdu dost. Stačí zadat jen správné parametry do Google. Problém dnešní doby je, že mnoho lidí neumí vyhledávat. Díky tomu, že vím, kam kouknout, vyplňuji „díru na trhu“. U většiny fotografií uvádím zdroj, protože nechci někoho poškodit. A třeba data vydání SPZ se dají ověřit jednoduše přes internetové stránky České kanceláře pojistitelů.

Pamatuješ si okamžik kdy sis řekl, že založíš stránku @90sczechroads?

Byly to dva klíčové okamžiky. První byl, když jsem sledoval obsah stránky @touge_era, kterou vede můj velmi dobrý kamarád. Viděl jsem, že lidi baví staré JDM fotky ze 70., 80. a 90. let. Druhý byl, když mi můj další blízký kamarád řekl, že jeho otec vlastnil v 90. letech Mitsubishi 3000 GT (fotka je na stránce). Ta představa toho, že lidi tu jezdili ve stodvacítkách a Feliciích a jeho otec jel v takovém dělu, byla opravdu fascinující. Tak jsem začal na internetu hledat více a v českém kontextu to tady prostě chybělo.

Jaká kritéria máš na výběr fotek, kromě toho aby auta měla staré SPZ?

Kritérií je více – samozřejmě fotky z filmu jsou prokazatelné svým vzhledem (sám na film fotím – proto dokážu rozeznat odporný filtr z aplikace Hujicam a další podobné). Potom samozřejmě stará SPZ (okresní značení) nebo nová, vydaná do 1. května 2004 (bez EU proužku), ta totiž vyznačuje tu dobu těch raných nultých let. Většinou se fotka z filmu pozná a je uvedeno, kdy byla vyfocena. U digitálních fotek to stejné – nízká kvalita fotky je také samozřejmě vidět, ale většinou je i uvedeno datum, kdy byla přidána nebo vyfocena. Nejnovější fotka na mém profilu je z roku 2007.

Plánuješ ukazovat fotky i jinde než na Instagramu?

Stávající koncept bude fungovat delší dobu beze změn. Vznikl požadavek, zdali bych nezaložil i doprovodnou facebookovou stránku, aby i fanoušci mimo Instagram mohli vidět, komentovat a sdílet příspěvky, které přidávám. Facebookovou stránku plánuji založit až společně dosáhneme 1 000 sledujících a bude sloužit jen jako duplikace příspěvků z Instagramu. Cílem této stránky je složit mozaiku vzpomínek a útržků z minulosti, vzdát hold lidem, kteří tvrdě pracovali na svých autech a dnes už jsou jejich kousky v zapomnění.

Jak mohou přispět naši čtenáři?

Určitě, v mnoha formách. Videa z DVD tak VHS a nejen to, sháním i staré fotografie (dle kritérií psaných výše). Pokud má někdo VHS, jsem z Prahy, mám nástroje na domácí digitalizaci, mohu VHS převést do digitální podoby a sdílet. Nechť mě kdokoli kontaktuje na emailu: 90sczechroads@gmail.com .

Tak to vidíte, na @90sczechroads se spojují auta a zajímavá atmosféra tehdejší doby. Rádi vidíme, že se tomuto někdo věnuje a že každý můžeme přispět vzpomínkami z dob, kdy benzín stál zlomek a naše oblíbená auta byla o mnoho mladší.

Napište Ježíškovi o tahle auta. Ještě není pozdě

Seznam deseti aut vhodných pod vánoční stromeček, u nichž určitě nehrozí označení za „nevhodný dárek“.

Číst celé

5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Číst celé

Citroën DS: Francouzská Bohyně, která předběhla dobu o 20 let

Citroën DS je jedním z nejlepších, nejslavnějších a nejdůležitějších aut v historii automobilového průmyslu. Obrovský úspěch tohoto luxusního Citroënu odstartoval jen několik vteřin po oficiálním představení veřejnosti.

Číst celé

Lamborghini Zagato Raptor: Nástupce Diabla měl nabídnout 3 auta v 1

Unikátní supersport Lamborghini Zagato Raptor měl být nástupcem populárního Diabla. Speciální karoserie kombinovala tři různá auta v jednom.

Číst celé

Campagnolo: Od bicyklů přes NASA a sporťáky zase zpátky

Campagnolo je legendou v silniční cyklistice, ale jako průkopníci lití hořčíkových slitin se uplatnili i v nám zajímavějších oborech.

Číst celé

Ferrari 330 GTO: Silnější, ale neúspěšný sourozenec Ferrari 250 GTO

Ferrari 330 GTO bylo výkonnější verzí legendárního Ferrari 250 GTO, která vznikla kvůli závodění v kategorii prototypů v Le Mans.

Číst celé