Ferrari Testarossa: Unikátní bylo i obutí

Zářivý červený lak Rosso Corsa, vyklápěcí světla a vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed. V osmdesátých letech byla Testarossa snem puberťáků, dnes se stává ceněným klenotem v automobilových sbírkách po celém světě.

Pokud jste dospívali v osmdesátých letech minulého století, tak nad vaší postelí určitě visel plakát vyobrazující nějaký ze supersportů té doby, například Lamborghini Countach. Jestli vás ale klínovitý sporťák ze Sant‘ Agaty Bolognese moc neoslovoval, museli jste mít na zdi Ferrari Testarossa, legendární širokou placku se vzpínajícím se koněm ve znaku, vyráběné v letech 1984-1991.

Název Testarossa v angličtině znamená „red head“ a odkazuje na červeně lakované hlavy válců motoru. Právě motor je tím, co vás ve Ferrari zajímá nejvíc, protože díky němu můžete jezdit rychlostmi, za které brzo poputujete do báně. Testarossu pohání uprostřed uložená plochá V12 o objemu 4,9 litru se čtyřventilovým rozvodem. K dalším zajímavostem motoru patří mazání se suchou skříní a technicky zaměřené čtenáře pak zaujme i kompresní poměr 9.20:1. Kombinace těchto vlastností vede k maximálnímu výkonu 390 koňských sil v 6300 otáčkách a točivému momentu 490 Nm ve 4500 otáčkách za minutu. Brzké verze pro americký trh dosahovaly mírně nižšího výkonu, konkrétně 385 koňských sil. Rychlosti 100 km/h s pevným startem vůz dosáhne za 5,3 sekundy. Čtvrtmíli stihne za 13,5 sekundy, kilometr pak za 23,8 sekundy. Ručička rychloměru se dokáže dostat až na hodnotu 290 kilometrů v hodině. O řazení rychlostních stupňů se stará pětistupňová manuální převodovka.

V době uvedení na trh Testarossa používala uchycení kol, o nezvyklém rozměru 16,33“, pomocí centrální magnesiové matice. Kola využívala technologii Michelin TRX, která znemožňuje použití standardních typů pneumatik. Na kola bylo možno nazout pouze pneumatiky TRX 240/45 VR 415 vpředu a TRX 280/45 VR 415 vzadu. Začátkem roku 1986 byla kola upravena na rozměr standardních 16“ se šířkou 8“ vpředu a 10“ vzadu. Nová kola obouvala pláště Goodyear Gatorback 225/50 VR 16 vpředu, 255/50 VR 16 vzadu.

Podvozek Testarossy tvoří nezávislé zavěšení všech kol. Zadní zavěšení se skládá z nezávislých trojúhelníkových ramen s vinutými pružinami, dvěma tlumiči na každé straně a stabilizátorem zabraňujícím náklonu karoserie vozu. Konstrukce pohonné jednotky a odpružení byla navržena jako jeden celek, který se v případě práce na motoru snadno demontoval z karoserie. Model 1988.5 přinesl upravené zavěšení s upevněním kol pomocí pěti standardních šroubů. Vůz brzdí kotouči o rozměrech 309 milimetrů vpředu a 310 milimetrů vzadu, zajímavé je použití větších kotoučů na zadní nápravě. Pravděpodobně z důvodu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 procentům.

Ferrari Testarossa je vítězem mnoha srovnávacích testů, magazín Road & Track ji na své titulní stránce otiskl celkem 9x během pěti let! Ve Spojených státech se vůz prodával za cenu 181 000 dolarů včetně  tzv. „gas-guzzler“ daně, jež byla účtována vozům s vysokou spotřebou paliva. Mezi majitele tohoto modelu patřil například Elton John a Alain Delon. Zapomenout nesmíme na bílou Testarossu ze třetí sezóny seriálu Miami Vice. Vůz, který byl vyroben v počtu 7 177 kusů, je dodnes ikonou kultury osmdesátých let.  

Kam se poděla všechna patnáctiletá Ferrari?

Pohybuje se tu spousta supersportů, ale všechny jsou prakticky nové. Vrtá nám hlavou, kam se sakra poděly všechny ty starší kousky?

Číst celé

Cizeta V16T byla prvním šestnáctiválcovým supersportem

Z možné podoby připravovaného Lamborghini Diablo se stal malosériový supersport nesoucí design z pera Marcella Gandiniho a složitý motor, ale díru do světa neudělal.

Číst celé

Ferrari California: Proč byl základní kabriolet pro Ferrari důležitý?

California byla pro Ferrari důležitější, než by se zprvu mohlo znát. Přinesla několik významných prvenství a po dlouhých letech oživila technické řešení, které se naposledy objevilo v ikonické F40.

Číst celé

Rodokmen motorů Volkswagen VR

Nezvykle navržené motory byly tím nejlepším, co Volkswagen v minulých dobách nabízel ve svých vozech.

Číst celé

Praga Dragon EVO 125 ccm: Jak se řídí závodní motokára

Ultimátní řidičský stroj, který vám za zlomek ceny přinese zážitky, které nezískáte ani v supersportu. Tohle je prostě nejlepší věc, jakou může normální smrtelník řídit!

Číst celé

Dan Gurney vyrazil proti nezdolným Jaguarům s Impalou. Rychle mu to zakázali

Stane se jen těžko, aby impala v divočině předstihla jaguára. Při automobilovém závodění v šedesátých letech se ale něco podobného vážně stalo.

Číst celé