Skrytá hrozba v motoru Jaguaru XK8. V čem je problém?

V motorovém prostoru Jaguaru XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000 se ukrývá nebezpečné tajemství. Nikasilem ošetřené stěny válců totiž mohou znamenat problém.

Jaguar XK8/XKR z konce devadesátých let představuje zajímavou příležitost pro nákup elegantního auta za dostupné peníze. Dříve, než ale začnete zkoumat výhodnost koupě a stav jednotlivých komponent a celého auta, je nutné začít zkoumáním základních věcí. K těm se v případě tohoto vozu řadí rok výroby a sériové číslo motoru. To vše za účelem zjištění, zda se v motoru konkrétního exempláře nachází nikasilem ošetřené stěny válců, nebo ne.

Jaguar se rozhodl ošetřit vývrty válců ve zbrusu novém osmiválci nikasilem, protože tento tvrdý a tření redukující materiál zaznamenal úspěch v motoristickém sportu. Nicméně, krátce po uvedení modelu XK8/XKR na trh, začal Jaguar dostávat zprávy o neochotných startech a snížení výkonu motorů sériově vyráběných vozů.

Později se objevily stížnosti o úplném selhávání motorů a ještě častěji se začaly tyto problémy projevovat u zákazníků sídlících mimo domovskou Velkou Británii. Jaguar samozřejmě při vývoji podrobil motor XK8/XKR náročným testům, které však byly provedeny při použití benzínu s nízkým obsahem síry, který byl typický pro palivo prodávané ve Velké Británii.

Znatelně vyšší koncentrace síry v palivech v zahraničí však znamenala, že uvnitř válců motoru docházelo k tvorbě kyseliny sírové. Kdokoliv s nadšením pro chemii si okamžitě uvědomí, že se jedná o spolehlivý recept na katastrofu. Kyselina sírová totiž doslova požírala ošetření nikasilem, což umožnilo pístním kroužkům ještě více poškodit stěny válců. Takové negativní vlivy mohly vést až k úplné ztrátě kompresních tlaků uvnitř motoru nebo jeho zadření.

Důvod špatné funkce motorů byl pro Jaguar opravdové zklamání. Jednalo se totiž o stejný problém, jemuž se inženýři chtěli vyhnout použitím nikasilu. Nejprve začaly selhávat motory na exportních trzích, ale postupem času se začaly projevovat problémy i ve Velké Británii, kde tvorbě kyseliny sírové napomáhaly nižší teploty okolního prostředí.

S největšími problémy se setkali hlavně majitelé, kteří se svým XK8/XKR dělali převážně jen krátké jízdy, kvůli čemuž motor nepracoval v optimální teplotě. Pokud se řadíte k vlastníkům XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000, je samozřejmé, že váš motor obsahuje nikasil. Odolnější ocelové vložky válců byly totiž v motoru využívány až po roce 2000. Vozy z pozdějšího období produkce by tak měly být bezpečnou sázkou na jistotu.

Znamená to, že byste v případě nákupu XK8/XKR měli úplně odmítnout exempláře vyrobené před rokem 2000? Mnoho lidí by samozřejmě radilo odjet, ale pokud se vyhlédnuté auto chlubí opravdu zachovalým stavem, záleží na opatrném posouzení, zda by se mohl potenciální problém skutečně objevit. Při rozhodování může pomoci i změření kompresních tlaků jednotlivých válců a porovnání s výrobcem předepsanými hodnotami.

Snadným ohledáním sériového čísla VIN lze snadno zjistit, o jaké auto se jedná. Jaguary s šestimístným číslem na konci VIN ukazují na nikasil, zatímco vozy vybavené pětimístným číslem používají ocelové vložky válců. Prozradit skutečný stav může i výrobní číslo motoru. Jednotky s číslem 008181043 nebo vyšším mají bezproblémové ocelové vložky. Jaguar zároveň vystavil nové záruční listy všem stávajícím vozidlům, které se potýkaly s problémovým nikasilem.

Jaguar krátce po zjištění problému začal pracovat na vylepšení motoru a následně začal s výměnami v rámci svolávacích akcí. Potvrzením záruční výměny motoru je plaketa uvádějící „Genuine Jaguar Exchange Product“ na klikové skříni. Pokud motor nese „problémové“ sériové číslo a není přítomna výše zmíněná plaketa, je pravděpodobné, že nebyl vyměněn. V takovém případě se vyplatí zhodnotit další výhody, které by mohlo konkrétní vozidlo nabídnout a pokusit se zjistit historii jeho provozování a údržby.

U většiny Jaguarů XK8/XKR pořízených ve Velké Británii motory neprojevují příznaky, které by naznačovaly jejich opotřebení – neochotné spouštění, hrubý nekultivovaný chod a nízký výkon. Pokud je motor v současnosti v dobrém stavu, je velmi nepravděpodobné, že by v budoucnu mělo dojít k fatální závadě. Moderní benzín má totiž výrazně nižší obsah síry, než benzín z dob, kdy byl Jaguar XK8/XKR uveden na trh.

Je opravdu škoda, že problémy s degradací nikasilu poškodily reputaci motorů XK8/XKR, protože jinak poskytují solidní výkon a zároveň nabízí přijatelnou spotřebu paliva. Nebojte se pořízení Jaguaru XK8/XKR, protože stačí jen správně a opatrně hledat.

Auto roku podle Honzy

Soudy petrolheada založené na selských datech a referencích ostatních. Hledám hodnotné nabídky z nových aut, která mi nejvíce utkvěly v hlavě. Dal sem si hranici 200 koní, takže na nominaci nedosáhl Duster.

Číst celé

Omezovače otáček: Jak fungují různá provedení?

Základní funkci omezovače otáček všichni známe, ale víme, jak fungují po stránce techniky? Kromě toho vám zároveň prozradíme, co se stane, když omezovač otáček nestihne zakročit včas.

Číst celé

BMW 325iX Elektric: E30 na baterky testovala německá vláda i pošta

Studium elektrických pohonů si vyžádalo, aby s prototypy BMW 325iX Elektric jezdila i běžná veřejnost. Německá pošta používala kombík při doručování zásilek.

Číst celé

Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Číst celé

Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Číst celé

HSV Commodore Group A SS: S bodykitem proti konkurenci

Australský sedan Holden HSV Commodore VL Group A SS udržel krok s konkurencí díky propracovanému bodykitu vyvinutému za pomoci specialistů z Tom Walkinshaw Racing.

Číst celé