Dodge Challenger SRT Demon: 5 důvodů proč je zběsile rychlý

Že už Hellcat nemohl být rychlejší? V Dodge si mysleli opak a rovnou takové auto postavili. Představujeme řešení, která dopomohla k dosažení šílených výkonů.

Když Dodge v roce 2008 spustil výrobu remaku ikonického Challengeru, způsobil malý boom a třetí generace muscle caru se stala okamžitou senzací. Kupé s vidlicovým osmiválcem 6.1 HEMI pod kapotou nabídlo dostatek výkonu, ale opravdové vzrušení se dostavilo až s posledními opravdu nadupanými variantami.

Challenger poprvé vyrazil světu dech v roce 2015, kdy byla představena bláznivá varianta SRT Hellcat. Přepracovaný osmiválec o zdvihovém objemu 6,2 litru byl přeplňovaný uječeným kompresorem, jehož pomocí dosáhl nejvyššího výkonu 717 koní a točivého momentu 881 newtonmetrů. Pekelné kočce stačilo pouhých 11,2 sekundy, aby dosáhla rychlosti 200 kilometrů v hodině a poté pokračovala až k 325 km/h. Že vás údaje o jízdě v přímce nezajímají? Překvapením je i dosažitelné boční zrychlení až 0,94 G. O schopnostech Hellcatu hovoří i řada zkušených řidičů, které ohromné kupé překvapilo svým uměním na závodních okruzích, mezi něž se řadí i Nordschleife.

Svět si následně myslel, že už Challenger nemůže být rychlejší. Spletl se. Dodge dlouhé měsíce lákal na tajemné auto, které mělo umět jediné – být démonicky rychlé. Monstrózní Challenger SRT Demon se poprvé ukázal na New York Auto Show v dubnu 2017 a Dodge sliboval vysoké výkony a zrychlení, jímž muscle car na dragsterových pneumatikách překonal i hypersportovní Bugatti Chiron. Jak toho dosáhl?

Více vzduchu

Demon nasává kyslík v podobném množství jako velryba. Motor dostává čerstvý vzduch skrze masivní kuželový vzduchový filtr, který je umístěný za světlomety na straně řidiče. Jeho schránka je vybavena hned třemi vstupními otvory a ve vyšších rychlostech je mírně přetlakována, což ještě více prospívá dosažení vysokého výkonu. Celkový průtok 32 565 litrů vzduchu za minutu zvýšil výkon o 17 koní. Dalšímu nárůstu výkonu pomohl i upravený kompresor, jehož plnící tlak byl zvýšen o 0,2 baru.

Více paliva

Větší množství vzduchu je k ničemu, pokud není spalováno více paliva. Oproti Hellcatu má Demon hned dvě palivová čerpadla. Řídicí jednotka byla naladěna pro spalování 105 oktanového benzínu, jehož pomocí motor dosáhne nejvyššího výkonu až 852 koní (při použití standardního 98 oktanového benzínu motor dosahuje „pouhých“ 819 koní). Vyšší odolnost paliva proti samovznícení napomáhá řídicí jednotce nastavit předstih zapalování tak, aby motor dosáhl co nejvyšší efektivity hoření nasávané směsi.

Více komprese

Inženýři provedli změny i v samotných útrobách motoru, čímž oproti Hellcatu vylepšili téměř vše. Nová je kliková hřídel, ojnice, písty a mnoho dalšího. Tyto změny byly provedeny za účelem zvýšení kompresního poměru. Čím větší je síla stlačení nasáté směsi vzduchu a paliva, tím více energie motor získá ze spáleného paliva.

Více otáček

Jak jednoduše zvýšit výkon motoru? To je oblíbená otázka profesorů na technických školách. Odpověď zní: zvýšit jeho otáčky. Takového postupu se drželi i konstruktéři vývojového oddělení Dodge. Omezovač otáček Demonu zasahuje při 6 500/min, což je o 300 otáček více než v Hellcatu.

Více chladu

Nárůst množství nasátého vzduchu a paliva má bohužel řadu nevýhod. S rostoucím tlakem v motoru roste i jím produkované teplo, které snižuje hustotu nasávaného vzduchu a obsah kyslíku v něm. Kvůli vyřešení tohoto problému má Demon mezi kompresorem a motorem nejen chladič plnícího vzduchu, ale k dalšímu ochlazování vzduchu se využívá i klimatizační systém.

Použitá řešení plní svůj účel

Veškerá chytrá řešení amerických inženýrů vytváří fungující výsledný mix. Vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu 6,2 litru dosahuje nejvyššího výkonu až 852 koní a točivého momentu 1 044 Nm, který dokáže vystřelit 1 930 kilogramů těžký Challenger SRT Demon na stovku za 2,3 sekundy. Stošedesátky pak dosáhne za 5,1 sekundy.

SRT Demon vznikl hlavně za účelem použití na drag stripech, kde zvládne zajet čtvrtmílový sprint za 9,65 sekundy s výslednou rychlostí 225 kilometrů v hodině. Ke statusu nejrychlejšího produkčního neelektrického auta na světě mu dopomáhá i závodní brzda převodovky Transbrake. S extrémním výkonem se Dodge Challenger SRT Demon stal prvním produkčním autem, které je schopné postavit se na zadní kola.

Koenig Specials: Tovární Ferrari byla příliš pomalá

Bláznivě široké bodykity se v posledních letech rozšířily po celém světě hlavně z malého Japonska, kde sídlí společnosti jako Liberty Walk, Rocket Bunny či RAUH-Welt Begriff. Ve druhé polovině minulého století se tímto směrem úprav ale vydali i v Německu.

Číst celé

Legendy s moderní technikou. 4 repliky lepší než originály

Čtveřice replik slavných vozů, které jsou lepší než originály. Podívejte se na modernizované legendy, po nichž budete toužit.

Číst celé

Vývoj Bugatti Veyron odstartoval skicou motoru W18 na obálce

Ferdinand Piëch toužil po exkluzivním osmnáctiválci, ale neměl pro něj vhodné auto. Přání jeho syna jej inspirovalo ke koupi Bugatti a vývoji Veyronu.

Číst celé

RUF: Mistrný fanatismus

Sporťáky stuttgartské automobilky v jejich historii upravoval kde kdo, ale jedna značka se je snažila udělat výrazně lepší a brutálnější při zachování tovární kvality.

Číst celé

Americké BMW M3 E36 bylo horší než evropské. Čím bylo rozdílné?

BMW chtělo snížit prodejní cenu M3 E36 na americkém trhu, kvůli čemuž provedlo řadu zhoršujících změn. Rozdíly nejsou malé.

Číst celé

Závod, v němž nováček Ayrton Senna porazil deset mistrů F1

Mercedes-Benz se na oslavu otevření nově zrekonstruovaného Nürburgringu v roce 1984 rozhodl uspořádat závod pro dvacet jezdců, mezi nimiž bylo deset šampiónů z Formule 1. Tehdy je do jednoho porazil téměř neznámý nováček Ayrton Senna.

Číst celé