Proč se Mazda MX-5 NB podobá původnímu Viperu? Důvod je prostý

Velmi podobný design dvou značně rozdílných sportovních vozů je zapříčiněn mužem jménem Ken.

Motorističtí nadšenci rádi vtípkují na téma podobných předních částí druhé generace Mazdy MX-5 a první generace amerického Dodge Viperu. Automobilový průmysl je totiž až překvapivě malý a šikovní lidé přebíhají z jedné společnosti do druhé. Veřejnost ani nemusí důležité přesuny jednotlivých lidí zpozorovat, ale to neplatí v případě automobilových designérů a jejich rukopisů.

Neustále slýcháme názory, že skoro všechna dnešní auta vypadají stejně a ještě ke všemu, že vykrádají linie svých konkurentů. Vhodným příkladem jsou moderní vozy Kia vypadající jako Audi. To je způsobeno skutečností, že Kia najala návrháře Petera Schreyera, který byl vrchním designérem německé automobilky v minulém desetiletí.

Podobná situace se stala v devadesátých letech minulého století, kdy vznikla dvojice zcela rozdílných, avšak velmi podobných roadsterů. Jedním z nich byl desetiválcový Dodge Viper vzdávající hold Shelby Cobře. Druhým autem byla druhá generace Mazdy MX-5, s továrním označením NB, která byla první přepracovanou verzí oblíbeného lehkého roadsteru.

Po technické stránce jsou obě auta úplně rozdílná. Každé z nich vsází na jiný motor a podvozek, ale vzájemná podobnost je viditelná zvenčí a týká se samotných tvarů obou roadsterů. Součástí týmu připravujícího druhou generaci MX-5 se totiž stal automobilový designér Ken Saward, který se podílel na vývoji prvního konceptu Viperu, na němž odvedl mnoho práce včetně interiéru.

Mazda najala Kena Sawarda na konci osmdesátých let a udělala z něj důležitou součást svého týmu návrhářů, kde se stal klíčovou osobou zodpovědnou za změnu tvarů Miaty. Takový je příběh velké podobnosti dvou zcela rozdílných sportovních vozů.

Ferrari F50 GT: Nejlepší závodní Ferrari, které nikdy nezávodilo

Ferrari se chtělo zúčastnit závodního seriálu GT1 a vyvinulo špičkové auto. Když však Porsche našlo skulinu v pravidlech a získalo značnou výhodu, Ferrari se rozhodlo svůj nový program ukončit.

Číst celé

LEGENDY – Motoristická slavnost už tento víkend

Je ostuda, že jako zakladatel Temple of Speed jsem byl loni na Legendách poprvé. Je ale jisté, že žádný další ročník už si ujít nenechám a stejně tak byste jej neměli vynechat ani vy.

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

Poznejte původ emblému Ferrari. Kde se vzal vzpínající se kůň?

Všichni z nás ho znají a někteří z nás ho uctívají. Odkud ale pochází ikonický znak Ferrari zobrazující vzpínajícího se koně? Tohle je skutečný příběh nejslavnějšího znaku automobilky.

Číst celé

Lamborghini Jarama: Kombinaci Miury a Espady miloval sám zakladatel značky

Jméno Ferruccia Lamborghiniho je nejčastěji spojováno s opravdovými supersporty, k nimž se řadí Countach, Murciélago či Aventador. Oblíbený vůz zakladatele Lamborghini byl ale jiného střihu.

Číst celé

Plazící se lowridery oslavovaly svobodu a zviditelňovaly menšinu

Stylová nepřehlédnutelná auta, která jsou doplněna hip hopem nesoucím se z výkonných audiosoustav. Lowridery vznikly v hispánské menšině, aby její členové mohli sdílet svou svobodu a upozornit americké obyvatelstvo voláním “jsme tady!”. Z jednoduché myšlenky se postupem let stal jeden z nejlépe vypadajících tuningových směrů na poli amerických aut.

Číst celé