Proč se Mazda MX-5 NB podobá původnímu Viperu? Důvod je prostý

Velmi podobný design dvou značně rozdílných sportovních vozů je zapříčiněn mužem jménem Ken.

Motorističtí nadšenci rádi vtípkují na téma podobných předních částí druhé generace Mazdy MX-5 a první generace amerického Dodge Viperu. Automobilový průmysl je totiž až překvapivě malý a šikovní lidé přebíhají z jedné společnosti do druhé. Veřejnost ani nemusí důležité přesuny jednotlivých lidí zpozorovat, ale to neplatí v případě automobilových designérů a jejich rukopisů.

Neustále slýcháme názory, že skoro všechna dnešní auta vypadají stejně a ještě ke všemu, že vykrádají linie svých konkurentů. Vhodným příkladem jsou moderní vozy Kia vypadající jako Audi. To je způsobeno skutečností, že Kia najala návrháře Petera Schreyera, který byl vrchním designérem německé automobilky v minulém desetiletí.

Podobná situace se stala v devadesátých letech minulého století, kdy vznikla dvojice zcela rozdílných, avšak velmi podobných roadsterů. Jedním z nich byl desetiválcový Dodge Viper vzdávající hold Shelby Cobře. Druhým autem byla druhá generace Mazdy MX-5, s továrním označením NB, která byla první přepracovanou verzí oblíbeného lehkého roadsteru.

Po technické stránce jsou obě auta úplně rozdílná. Každé z nich vsází na jiný motor a podvozek, ale vzájemná podobnost je viditelná zvenčí a týká se samotných tvarů obou roadsterů. Součástí týmu připravujícího druhou generaci MX-5 se totiž stal automobilový designér Ken Saward, který se podílel na vývoji prvního konceptu Viperu, na němž odvedl mnoho práce včetně interiéru.

Mazda najala Kena Sawarda na konci osmdesátých let a udělala z něj důležitou součást svého týmu návrhářů, kde se stal klíčovou osobou zodpovědnou za změnu tvarů Miaty. Takový je příběh velké podobnosti dvou zcela rozdílných sportovních vozů.

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale: Unikát na přání brunejského sultána

Brunejský sultán a jeho bratr si v letech 1992 až 1995 koupili celkem 20 Jaguarů XJ220. Ten dvacátý se od všech ostatních odlišoval unikátním designem od Pininfariny.

Číst celé

Martini Racing ikonou motorsportu

Zapamatovatelná zbarvení k motorsportu patří a mnohdy se vryjí hluboko do naší paměti. Martini Racing je dobrým příkladem.

Číst celé

Jak se ničí funkční pětiválcová Marea ve jménu pochybného motorsportu

Jak se upravuje normálně funkční Fiat Marea Weekend 2.0 20v s pětiválcem na závodní auto, které má startovat v amatérské šestihodinovce v Mostě?

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

První Shelby Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé

Concorso Castle Blatná – mládě s potenciálem

Navštívili jsme druhý ročník automobilového setkání sportovních a exkluzivních vozů na zámku v Blatné. Tohle jsou naše rozporuplné dojmy.

Číst celé

Pagani Zonda: Příběh evoluce mistrovského díla Horacia Paganiho

Splněný sen Horacia Paganiho, nadaného inženýra z Argentiny, okouzlil celý svět. Pagani Zonda přeneslo krásu žen do světa rychlých aut.

Číst celé