Fotogalerie: Vzácné materiály z vývoje Lamborghini Countach

Prohlédněte si vzácné obrázky mapující vývoj supersportu Lamborghini, který předurčil tvary následujících modelů a zasloužil se o vybudování slavného jména značky.

Ikonický supersport se vzhůru otevírajícími se dveřmi. Tak si Lamborghini Countach vybaví každý fanoušek rychlých kol. Zrod jedné z mnoha italských automobilových legend ale nebyl jednoduchý. Značce se nepodařilo vyvinout slibovaný motor a finální práce na prototypu probíhaly jen několik hodin před jeho odhalením na autosalonu v Ženevě roku 1971. Více o historii slavného Lamborghini se můžete dočíst zde.

Nyní se však na Countach zaměříme z jiného úhlu pohledu. Podařilo se nám najít několik obrázků mapujících jeho složitý vývoj a rádi bychom vám je ukázali.

Klínovitý design

Krása Miury zapsala Lamborghini na mapu světa, kvůli čemuž Ferruccio Lamborghini určil talentovaného Marcella Gandiniho jako hlavního návrháře jejího nástupce. Countach se vydal cestou nízkého klínovitého tvaru, jehož linie doplňovaly vzhůru otevírané dveře. Tento systém dveří byl zvolen kvůli nízké výšce vozu, aby nedošlo k poškození laku o vysoké obrubníky a jiné překážky při jejich otevírání.

Vidlicový dvanáctiválec

Paolo Stanzani už na začátku projektu rozhodl, že pohon Lamborghini Countach opět obstará vidlicový dvanáctiválec. Pětilitrová jednotka měla být na rozdíl od Miury uložená podélně. Dlouho vyvíjený pětilitrový motor byl však pro inženýry zklamáním, kvůli čemuž se standardní motorizací nového vozu stal dvanáctiválec pocházející z Miury. Ve výsledné specifikaci dosahoval nejvyššího výkonu až 380 koní.

Převodovka jako třetí pasažér v interiéru

Konstruktéři z Lamborghini zabudovali mohutné hnací ústrojí do supersportu, jehož těsný interiér byl skutečně kapesních rozměrů. Jednou z mnoha příčin byla pětistupňová manuální převodovka uložená v tunelu mezi sedadly. Na přiloženém obrázku lze spatřit, jak obrovské bylo hnací ústrojí. Zadní kola byla poháněná pomocí dlouhého kardanového hřídele.

Zmenšený model

Lamborghini při vývoji typu Countach použilo i zmenšený model, za jehož pomoci si konstruktéři mohli snáze představit rozložení jednotlivých komponentů v karoserii supersportu.

Aerodynamika

Přestože jeden z vývojových modelů může naznačovat důkladný vývoj aerodynamiky, Lamborghini Countach nikdy nenavštívilo větrný tunel. Inženýři Paolo Stanzani a Massimo Perenti vůz jednoduše pomalovali dlouho schnoucí barvou a za pomoci kamery natočili obtékající vzduch při testování na veřejné dálnici. Koeficient odporu vzduchu dosáhl vysoké hodnoty Cx=0,42. Finančně nákladné testování aerodynamiky začalo Lamborghini využívat až v dobách, kdy jej vlastnil americký koncern Chrysler.

Nárazové testy

I supersport jako Lamborghini Countach v sedmdesátých letech podstoupil nárazové testy. Ačkoliv neznáme výsledek zkoušek, musíme připomenout, že základem karoserie byl jednoduchý trubkový rám.

Výsledek usilovných vývojových prací

Takto vypadá výsledek snažení italských inženýrů na dobové fotografii. Ve skutečnosti Lamborghini Countach vzniklo, protože Ferruccio Lamborghini prohrál sázku. Přestože veřejnost vůz při představení v Ženevě přijala s velkým nadšením, samotný zakladatel značky mu nevěřil. Bob Wallace, jeden z několika mužů stojících za přípravami Miury, se s ním vsadil, že doveze vývojový prototyp na závod Targa Florio na Sicílii a zpět po vlastní ose. Když vyhraje, půjde klínovitý supersport do výroby, když ne, skončí v propadlišti dějin. Vítěze této sázky určitě uhádnete.

25 zajímavostí o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

Číst celé

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé

Ferves Ranger: Miniaturní off-road od Ferrariho pro italské zemědělce

Ferves Ranger vyvinul Carlo Ferrari za použití dílů z lidových Fiatů 500 a 600.

Číst celé

Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Číst celé

Měření kompresí wankelu. Jak na to?

Chystáte se zakoupit auto poháněné rotačním motorem? Rozhodně nezapomeňte na změření kompresí jeho motoru dříve, než jej koupíte. Prozradíme vám, jak se to dělá.

Číst celé

Galerie: Nahlédněte do historie Formule 1

Závody i zákulisí Formule 1 mezi roky 1930 až 1994.

Číst celé