Brzdy letošních F1 představují technickou magii

Oproti předchozím ročníkům jsou brzdy účinnější, lépe se chladí a dokonce i méně váží.

Monoposty Formule 1 jsou s každým ročníkem rychlejší a typy pro sezónu 2018 zvedají pomyslnou laťku na další stupeň. Vývojové týmy svá díla neustále vylepšují a nové formule budou schopné srazit nejrychlejší čas kola o jednu až dvě vteřiny jen za pomoci propracovanější aerodynamiky a měkčích lepivějších pneumatik Pirelli.

Přestože neustále čteme o vývoji nových motorů a spoilerů, velmi často se zapomíná na další komponenty, jakými jsou například brzdy, ačkoliv jsou důležitým prvkem monopostů F1. Podstatná většina startovního roštu využívá špičkové výrobky společnosti Brembo, která si je vědoma rychlejších, ale i těžších vozů kvůli novému kontroverznímu bezpečnostnímu prvku Halo. Italský výrobce se v minulých dnech pochlubil, čím budou jezdci ve vrcholové disciplíně motorsportu letos brzdit.

Aby karbonkeramické brzdové kotouče zvládaly i největší zatížení, jenž se projeví s lepivějšími pneumatikami, byl původní návrh zcela přepracován. Účinnější funkci nyní pomáhá další stovka ventilačních kanálů, které mají za úkol zchladit brzdy z teplot dosahujících hodnot více než 1 000°C. V závislosti na závodním okruhu a strategii budou technici týmů moci zvolit jeden ze tří typů kotoučů, jenž se liší počtem vývrtů – nabízejí 900, 1 200 a 1 500 děr v případě nejlepšího provedení.

Kotouče o tloušťce 32 milimetrů vpředu a 28 milimetrů vzadu jsou extrémně lehké, každý z nich váží přibližně jeden kilogram. Jsou tak šestkrát lehčí oproti karbonkeramickým brzdám, jimiž jsou vybaveny silniční supersporty, a dvanáctkrát lehčí než běžné ocelové kotouče.

Brembo ale nezapomnělo ani na samotné brzdiče, které se během závodů rozpálí i na více než 200°C. Aby společnost splnila požadavky poptávky, udělala nové brzdiče lehčí a pevnější, čímž bylo dosaženo maximalizace účinnosti brzdového systému brake-by-wire. Elektronika je důležitá hlavně ve spojení se zadními čtyřpístkovými brzdiči (přední jsou šestipístkové), které přeměňují teplo z brzdné síly na elektrickou energii, jenž zásobuje hybridní systémy monopostů.

Výrobce spolupracuje s každým soutěžícím týmem, jemuž se snaží nabídnout kotouče vyrobené na míru. Je jen volbou manažerů stájí, zda zvolí lehčí, ale méně trvanlivé kotouče, nebo vsadí na životnost vykoupenou vyšší hmotností. Každá tisícina vteřiny hraje při brzdění výraznou roli a pilot vždy musí cítit, že je jeho brzdový systém schopný odvést svou práci.

Brzdiče monopostů Formule 1 jsou navržené, aby byly schopny sloužit alespoň 10 000 kilometrů, každý tým jich však v průběhu sezóny využije přibližně deset. Častějším výměnám se nevyhnou kotouče, jichž týmy během sezóny spotřebují od 140 do 240 kusů, k čemuž se váže přibližně 480 zničených brzdových destiček.

Formule 1 sezóny 2018 by měla být dle slov pořadatelů opravdu napínavá a zase o něco rychlejší. Několik nových technických řešení, včetně bezpečnostního Halo, opět okoření několikaměsíční souboj o titul. Napište nám do komentářů, komu budete fandit.

Za volantem Mazdy RX-7 FC3S. Sen s ještě lepším probuzením!

Když jsme dostali nabídku na setkání s RX-7 FC3S, zajímalo nás jen to, že je pojízdná. Skvělé to ale nebylo jen proto, že jsme se v ní konečně svezli.

Číst celé

Pierre Veyron: Nejslavnější moderní Bugatti vzdává hold hrdinovi z odboje

Válečný hrdina a odbojář Pierre Veyron se nechal přemluvit k závodění Albertem Divem a byl jedním z nejdůležitějších jezdců Bugatti.

Číst celé

Rolls-Royce Phantom I: Dostatečný výkon a maximální luxus

Luxusní Rolls-Royce Phantom I, oficiálně pojmenovaný „40/50 New Phantom“, byl nástupcem typu Silver Ghost a nahradil ventily na boku válců modernějším rozvodem OHV.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé

HSV Commodore Group A SS: S bodykitem proti konkurenci

Australský sedan Holden HSV Commodore VL Group A SS udržel krok s konkurencí díky propracovanému bodykitu vyvinutému za pomoci specialistů z Tom Walkinshaw Racing.

Číst celé

Galerie: Nahlédněte do historie Formule 1

Závody i zákulisí Formule 1 mezi roky 1930 až 1994.

Číst celé