DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Italský návrhář Giovanni Michelotti často pracoval jako nezávislý stylista a navrhl mnoho slavných automobilů značek Alfa Romeo, BMW, Ferrari, Maserati a dalších. Kromě automobilek vyrábějících okázalá auta ale spolupracoval i s obyčejnějšími výrobci, k nimž patří nizozemská společnost DAF, která se v našich končinách proslavila výrobou nákladních vozidel.

Giovanni Michelotti navrhl řadu zajímavých konceptů, ale Siluro založené na osobním automobilu DAF 55 patří k těm méně známým. Uhlazený prototyp DAF 55 Siluro se poprvé ukázal veřejnosti na autosalonu v Ženevě v roce 1968, ale poté na dlouhou dobu zmizel a podruhé se ukázal až na výstavě AutoRAI v Amsterdamu v roce 2005. Siluro, jehož jméno lze přeložit z italštiny jako „torpédo“, sloužilo jako památník Giovanni Michelottiho na zahradě jeho syna, který jej zdědil v roce 1980.

Michelotti před zahájením prací na přípravách konceptu Siluro pracoval jako konzultant designérů společnosti DAF, kterým pomohl navrhnout silniční vozy DAF 44 a DAF 55. Tyto modely upadly v zapomnění, protože jediným významným prvkem obou malých sedanů byla variabilně proměnná automatická převodovka, která vozům umožňovala jezdit vpřed i vzad stejnou rychlostí. Ačkoli dnes jsou osobní vozy DAF zapomenuté, ve své době se staly úspěšné v motoristickém sportu.

Nejúspěšnější ze sportovních modelů automobilky DAF byl typ 55 Coupe, který posloužil jako základ pro vývoj konceptu Siluro. Siluro bylo pouhým designovým cvičením, jehož pomocí chtěl Michelotti ukázat nejnovější trendy. Krátce po představení na ženevském autosalonu se prototyp vrátil do Itálie, kde jej Michelotti udržoval až do své smrti v roce 1980. V následujících letech se stav prototypu rychle zhoršoval, protože byl zaparkovaný na zahradě Michelottiho syna, kde sloužil jako úkryt pro místní zvířata.

O záchranu konceptu se zasloužilo tovární muzeum značky DAF, které jej vystopovalo, odkoupilo a převezlo do Nizozemska. Výroba osobních automobilů DAF skončila před mnoha lety a unikátní prototyp si vyžádal náročnou renovaci, kterou podpořilo několik velkorysých sponzorů. I přesto nebyl návrat do původního stavu lehkým úkolem. Holandský debut v roce 2005 ale ukázal, že za to vynaložené úsilí stálo.

Devil Drivers: Autentický dokument zachycuje krásu předválečných Grand Prix

Dokument Devil Drivers byl digitalizován z 16mm filmu a oživuje autentické záběry z předválečných závodů Grand Prix.

Číst celé

Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Číst celé

Rodinné čtyřkolky, které Japonci nedali světu

Nadupané čtyřkolky se závodními geny v rodinných karoseriích. Auta, po nichž by měl toužit každý rychlý taťka.

Číst celé

Pagani Zonda: Příběh evoluce mistrovského díla Horacia Paganiho

Splněný sen Horacia Paganiho, nadaného inženýra z Argentiny, okouzlil celý svět. Pagani Zonda přeneslo krásu žen do světa rychlých aut.

Číst celé

Karosárna Bertone byla továrnou na dokonalost

Je těžké uvěřit, kam se automobilový průmysl za více než 100 let dostal. Karosář byl vždy někým výjimečným a vysoce respektovaným. Vývoj aut se samozřejmě postupem času přizpůsobuje měnícím se potřebám společnosti. Pro milovníky starých krásných karoserií je dnešní moderní doba kacířská. Pokud jste i vy mezi těmito lidmi, bude se vám zaručeně líbit tento fotospeciál.

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

První Shelby Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé