Ford Fairlane 500 Skyliner: Střechu ovládala složitá elektronika

Pevná skládací střecha patří k vítaným prvkům konstrukce kabrioletů. Složitý systém je však velmi nákladný na výrobu a prvním autem se skládacím hardtopem, jehož produkce přesáhla 10 000 exemplářů, byl Ford.

Kabriolety s pevnou skládací střechou nabízí zajímavou možnost vlastnit vůz dvou tváří. Přestože taková auta potkáváme hlavně poslední roky, jedná se o velmi staré řešení. Prvním vozem s pevnou skládací střechou byl Peugeot 402, který se objevil na počátku 30. let minulého století. Historicky druhým kabrioletem s takovou střechou se stal velký silniční křižník ze Spojených států.

Americký full-size Ford Fairlane 500 Skyliner se objevil v roce 1957 a jeho pevnou střechu ovládaly tři elektromotory. První elektromotor obstarával ovládání víka zavazadlového prostoru, do kterého se střecha skládala. Druhý elektromotor ovládal zámek střechy a třetí střechou hýbal samotnou střechou. Jednalo se o velmi složitou konstrukci, do jejíhož vývoje Ford investoval osmnáct milionů amerických dolarů, aby bezchybně odváděla svou práci. Kromě tří elektromotorů k systému patřily ještě čtyři zvedací ramena, 185 metrů vodičů, čtyři zámky střechy a další součásti nezbytné ke konstrukci střechy.

Nasazení či sundání střechy u Skylineru vyžadovalo přibližně jednu minutu času. V případě selhání elektrického systému byla střecha manipulovatelná ručně, ale systém byl tak propracovaný, že fungoval spolehlivě. Největším problémem návrhu střechy bylo špatné utěsnění spojů kolem oken, což mělo za následek velkou náchylnost k rezavění karoserie.

Technickým vybavením Fairlane 500 Skyliner odpovídal době, v níž vznikl. Pod jeho kapotu si zákazníci mohli postupem let objednat jeden z pěti  benzínových vidlicových osmiválců, o zdvihových objemech 4,5 – 5,8 litru, jejichž výkony se pohybovaly od 190 do 300 koní. O přenos a využití hnací síly se starala třístupňová manuální převodovka, případně třístupňový automat Cruise-O-Matic. Odpružení tvořily vinuté pružiny na přední nápravě a listová pera na tuhé zadní. Ke zpomalení a následnému zastavení sloužily bubnové brzdy, jenž byly vybaveny posilovačem jejich účinku. Maximální rychlost Skylineru dosahovala hodnoty až 169 km/h a sprint z nuly na stovku trval u nejvýkonnější motorizace přibližně 10,6 sekundy. To jsou ale hodnoty, které pravděpodobně velká řidičů tohoto full-size kabrioletu neřešila.

Se základní katalogovou cenou od 3 138 amerických dolarů byl Skyliner nejdražším, nejtěžším a nejméně praktickým vozem řady Fairlane. Koncem padesátých let byl tento Ford jediným hardtop kabrioletem ve světové nabídce. Za dalších 19 dolarů si zákazníci mohli připlatit balíček „Strážce života“, který obsahoval sluneční clonu a měkčenou palubní desku.

Výroba dosáhla 20 766 kusů v roce 1957, 14 713 kusů během roku 1958 a během posledního roku výroby vzniklo 12 915 exemplářů. V dnešních dnech je Skyliner velmi ceněným sběratelským vozem, jehož hodnota může ve velmi dobře zrestaurovaném stavu přesáhnout 70 000 dolarů.

Rudolf Uhlenhaut: Brilantní inženýr Mercedesu a otec legendárního Gullwingu

Rudolf Uhlenhaut byl šikovný inženýr, který se nebál posadit za volanty závodních vozů, na jejichž vývoji usilovně pracoval.

Číst celé

Mercedes-Benz W154: Neporazitelný stříbrný šíp

Poslední předválečný závodní Mercedes kraloval okruhům a od historiků si vysloužil titul nejlepšího závodního vozu všech dob. Úspěšné vítězné tažení bohužel přerušil začátek druhé světové války.

Číst celé

Mercedes-Benz 260 D: Dieselový průkopník mezi osobními auty

Výhody vznětových motorů používaných v nákladních vozech inspirovaly inženýry Mercedesu, aby se pustili do vývoje menšího motoru pro osobní automobily. Nejprve se nedařilo, ale už na druhý pokus přišel úspěch.

Číst celé

Ayrton Senna se v roce 1992 zachoval jako hrdina a zachránil život soupeře

V roce 1992 měl Erik Comas během kvalifikace v belgickém Spa hrozivou havárii. Ayrton Senna zastavil, aby mu pomohl z nebezpečí.

Číst celé

Život a doba legendární Tatry 603

Historie legendárního automobilu Tatra 603 je značně rozsáhlá a podrobná a není tedy úplně snadné vytvořit o této československé automobilové ikoně stručnější, ale zároveň atraktivní článek, aniž by člověk vynechal něco důležitého z opravdu pestré genealogie.

Číst celé

Proč Bugatti Chiron překonalo 300 mil v hodině pouze v jednom směru

Znáte skutečný důvod, proč organizace Guinness World Records neuznala rychlostní rekord Bugatti Chiron Sport?

Číst celé