Nejslavnější Shelby GT500 na světě. Jak vznikla novodobá Eleanor?

Hlavní hvězdou filmu Gone in 60 Seconds nebyl Nicolas Cage, ale unikátní Shelby GT500 z roku 1967, který se proslavil jako „Eleanor“.

Předělávky klasických filmů, které jsou v těchto dnech vcelku běžné, jsou vždy riskantní. Úpravy scénáře totiž mohou namíchnout fanoušky původního snímku a následně pošpinit nejen pověst filmu, ale i jména všech zúčastněných. Na začátku nového tisíciletí získal Disney práva ke kultovnímu automobilovému filmu Gone in 60 Seconds a rozhodl se natočit jeho novodobou verzi. Nový snímek, který se stal ještě slavnější než původní originál, zrodil čtyřkolovou filmovou legendu – Shelby GT500 „Eleanor“ z roku 1967.

Když se v roce 1974 dostal snímek Gone in 60 Seconds na filmová plátna, nejdůležitějším použitým autem v příběhu se stal hořčičně žlutý Ford Mustang MACH 1 z počátku sedmdesátých let. Pro diváky milující akci a auta to byl dokonalý příběh zloděje aut, který měl za úkol ukrást 48 exotických vozů. Vrcholem filmu byla čtyřicetiminutová automobilová honička, během jejíhož natáčení bylo zničeno 93 vozidel. Byl to však osud a vztah hlavní postavy s Mustangem, přezdívaným Eleanor, co z Gone in 60 Seconds udělalo oblíbený film benzínových nadšenců.

Novodobý film z roku 2000 vypráví podobný příběh, do kterého byli jako hlavní protagonisté obsazeni Nicolas Cage, Angelina Jolie a Christopher Eccleston. Největší hvězda na seznamu ale byla Eleanor. Producenti věděli, že nejsilnější část příběhu bude záviset na Cageově vztahu s nepříjemným autem a že takové auto musí být na vrcholu seznamu 50 aut, které bude potřeba ukrást.

Mustang byl jasnou volbou, ale aby mohl být ospravedlněn jako něco opravdu zvláštního, musel vyniknout i ve společnosti exotických supersportů jako Ferrari Testarossa, Jaguar XJ220 nebo Lamborghini Diablo. Už dlouho jsou upravené Shelby považovány za vrcholné modely z nabídky Mustangu, kvůli čemuž bylo rozhodnuto, že hlavním autem filmu bude Shelby GT500 z roku 1967, jež bude mít punc hot rodu.

Mustang v šedém metalickém odstínu Pepper Grey navrhl ilustrátor hot rodů Steve Stanford, který GT500 dodal ještě více odvážné a svalnaté tvary. Přepracovat náčrty vozu do reality bylo úkolem pro slavného úpravce amerických vozů Chipa Fooseho, kterému producenti řekli, že má jen 7 týdnů na stavbu až patnácti Mustangů Eleanor. Nejprve vznikl hliněný model za pomoci Raye Claridge z Cinema Vehicles a poté bylo dokončeno sedm Mustangů, které byly dodány krátce před padnutím první klapky filmu. Zbylé Mustangy měly být dokončeny během prvních dnů natáčení.

Chip Foose na natáčení Gone in 60 Seconds vzpomínal: „Když udělali scénu s velkým pronásledováním, měli jsme všechna náhradní auta seřazená tak, aby se s nimi dalo dělat vše, co bylo potřeba. Pokud by ve scéně došlo k neplánované škodě na vozidle, museli jsme všechna ostatní auta poškodit tak, aby vypadala stejně jako to předchozí.“

Všechna auta byla vybavena mohutným bodykitem s velkými vstupy vzduchu, přídavnými reflektory a postranními výfuku. V souladu s agresivním exteriérem byl i 5,7 litrový vidlicový osmiválec od Ford Racing a plně nastavitelný sportovní podvozek pro lepší ovladatelnost. Vzhled tohoto anti-hrdiny vylepšila sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny. Chip Foose se při navrhování auta dohadoval s kaskadéry, jak velká kola vlastně použít. Foose chtěl největší možná, aby auto vypadalo skvěle, ale kaskadéři prosazovali praktičtější menší rozměr. Výsledná velikost kol je kompromis obou názorů.

Film se v době uvedení do kin dočkal smíšených hodnocení od kritiků, ale podobně jako u vína, pozitivní dojem z něj zraje s věkem. Po téměř dvaceti letech od premiéry má novodobá podoba filmu Gone in 60 Seconds kultovní status. Opravdovou hvězdou pro nadšence nebyli slavní hollywoodští herci, ale zlověstný Mustang, který v závěrečné honičce létal vzduchem. Akční scéna z něj udělala skutečnou filmovou hvězdu. Cageův příběhový vztah s vozem byl navíc inspirací pro mnoho majitelů klasických amerik.

Zdroje prohlašují, že pro potřeby filmařů vzniklo jedenáct nebo dvanáct aut, z nichž sedm přežilo dodnes. Pokud se některý z nich objeví k prodeji, získává svého nového majitele hlavně prostřednictvím automobilových aukcí. V roce 2019 se na aukci Barrett-Jackson v americkém Scottsdale prodal jeden z originálních exemplářů za $385,000. Byl o téměř $170,000 dražší než jiný kus prodaný v roce 2009.

Mustang Shelby GT500 je dodnes důležitou součástí populární kultury a je synonymem „vzácných jednorožců“. Nachází se na vrcholu všech filmových aut spolu s uznávaným zeleným Mustangem „Bullitt“ Steva McQueena.

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

Škoda 110 R: Československý klenot, který vznikal v těžkých podmínkách

Škoda 110 R zachránila celý výrobní závod před tím, aby se z něj stala pouhá výrobna náhradních dílů. Vznik československé legendy nebyl tak jednoduchý, jak by se zprvu mohlo zdát.

Číst celé

NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Číst celé

Maserati 125 GT Super: Vzácná motorka s Poseidonovým trojzubcem

Motocykl Maserati 125 GT Super pochází z krátkého období, kdy společnost Maserati vyráběla závodní stroje na jedné stopě.

Číst celé

Isdera Imperator 108i: Supersport, který Mercedesu nebyl dost dobrý

Eberhard Schulz byl neobyčejným studentem techniky, jehož práce zaujala i samotné Porsche, ale Mercedes-Benz naopak ne.

Číst celé

7 prototypů BMW, které měly postoupit do sériové výroby

Vybrali jsme sedm prototypů BMW, o nichž si myslíme, že měly postoupit do fáze sériové výroby. Souhlasíte s námi?

Číst celé