Nejslavnější Shelby GT500 na světě. Jak vznikla novodobá Eleanor?

Hlavní hvězdou filmu Gone in 60 Seconds nebyl Nicolas Cage, ale unikátní Shelby GT500 z roku 1967, který se proslavil jako „Eleanor“.

Předělávky klasických filmů, které jsou v těchto dnech vcelku běžné, jsou vždy riskantní. Úpravy scénáře totiž mohou namíchnout fanoušky původního snímku a následně pošpinit nejen pověst filmu, ale i jména všech zúčastněných. Na začátku nového tisíciletí získal Disney práva ke kultovnímu automobilovému filmu Gone in 60 Seconds a rozhodl se natočit jeho novodobou verzi. Nový snímek, který se stal ještě slavnější než původní originál, zrodil čtyřkolovou filmovou legendu – Shelby GT500 „Eleanor“ z roku 1967.

Když se v roce 1974 dostal snímek Gone in 60 Seconds na filmová plátna, nejdůležitějším použitým autem v příběhu se stal hořčičně žlutý Ford Mustang MACH 1 z počátku sedmdesátých let. Pro diváky milující akci a auta to byl dokonalý příběh zloděje aut, který měl za úkol ukrást 48 exotických vozů. Vrcholem filmu byla čtyřicetiminutová automobilová honička, během jejíhož natáčení bylo zničeno 93 vozidel. Byl to však osud a vztah hlavní postavy s Mustangem, přezdívaným Eleanor, co z Gone in 60 Seconds udělalo oblíbený film benzínových nadšenců.

Novodobý film z roku 2000 vypráví podobný příběh, do kterého byli jako hlavní protagonisté obsazeni Nicolas Cage, Angelina Jolie a Christopher Eccleston. Největší hvězda na seznamu ale byla Eleanor. Producenti věděli, že nejsilnější část příběhu bude záviset na Cageově vztahu s nepříjemným autem a že takové auto musí být na vrcholu seznamu 50 aut, které bude potřeba ukrást.

Mustang byl jasnou volbou, ale aby mohl být ospravedlněn jako něco opravdu zvláštního, musel vyniknout i ve společnosti exotických supersportů jako Ferrari Testarossa, Jaguar XJ220 nebo Lamborghini Diablo. Už dlouho jsou upravené Shelby považovány za vrcholné modely z nabídky Mustangu, kvůli čemuž bylo rozhodnuto, že hlavním autem filmu bude Shelby GT500 z roku 1967, jež bude mít punc hot rodu.

Mustang v šedém metalickém odstínu Pepper Grey navrhl ilustrátor hot rodů Steve Stanford, který GT500 dodal ještě více odvážné a svalnaté tvary. Přepracovat náčrty vozu do reality bylo úkolem pro slavného úpravce amerických vozů Chipa Fooseho, kterému producenti řekli, že má jen 7 týdnů na stavbu až patnácti Mustangů Eleanor. Nejprve vznikl hliněný model za pomoci Raye Claridge z Cinema Vehicles a poté bylo dokončeno sedm Mustangů, které byly dodány krátce před padnutím první klapky filmu. Zbylé Mustangy měly být dokončeny během prvních dnů natáčení.

Chip Foose na natáčení Gone in 60 Seconds vzpomínal: „Když udělali scénu s velkým pronásledováním, měli jsme všechna náhradní auta seřazená tak, aby se s nimi dalo dělat vše, co bylo potřeba. Pokud by ve scéně došlo k neplánované škodě na vozidle, museli jsme všechna ostatní auta poškodit tak, aby vypadala stejně jako to předchozí.“

Všechna auta byla vybavena mohutným bodykitem s velkými vstupy vzduchu, přídavnými reflektory a postranními výfuku. V souladu s agresivním exteriérem byl i 5,7 litrový vidlicový osmiválec od Ford Racing a plně nastavitelný sportovní podvozek pro lepší ovladatelnost. Vzhled tohoto anti-hrdiny vylepšila sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny. Chip Foose se při navrhování auta dohadoval s kaskadéry, jak velká kola vlastně použít. Foose chtěl největší možná, aby auto vypadalo skvěle, ale kaskadéři prosazovali praktičtější menší rozměr. Výsledná velikost kol je kompromis obou názorů.

Film se v době uvedení do kin dočkal smíšených hodnocení od kritiků, ale podobně jako u vína, pozitivní dojem z něj zraje s věkem. Po téměř dvaceti letech od premiéry má novodobá podoba filmu Gone in 60 Seconds kultovní status. Opravdovou hvězdou pro nadšence nebyli slavní hollywoodští herci, ale zlověstný Mustang, který v závěrečné honičce létal vzduchem. Akční scéna z něj udělala skutečnou filmovou hvězdu. Cageův příběhový vztah s vozem byl navíc inspirací pro mnoho majitelů klasických amerik.

Zdroje prohlašují, že pro potřeby filmařů vzniklo jedenáct nebo dvanáct aut, z nichž sedm přežilo dodnes. Pokud se některý z nich objeví k prodeji, získává svého nového majitele hlavně prostřednictvím automobilových aukcí. V roce 2019 se na aukci Barrett-Jackson v americkém Scottsdale prodal jeden z originálních exemplářů za $385,000. Byl o téměř $170,000 dražší než jiný kus prodaný v roce 2009.

Mustang Shelby GT500 je dodnes důležitou součástí populární kultury a je synonymem „vzácných jednorožců“. Nachází se na vrcholu všech filmových aut spolu s uznávaným zeleným Mustangem „Bullitt“ Steva McQueena.

Chrysler koupil Lamborghini v dubnu 1987, aby pomohlo s vývojem Viperu

Lamborghini se za 7 let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Dodge Viper.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

Recenze knihy: TATRA – Odkaz Hanse Ledwinky

Kdo vlastně navrhl originální vzduchem chlazený Volkswagen? Byl to Ferdinand Porsche, nebo to byl výtvor s nacisty přivlastněnou vizí československé Tatry? Tato kniha přináší příběh z tatrováckého pohledu.

Číst celé

Lotus Europa S: Civilizované Elise, které nikdo nekupoval

Několik let před úspěšnou Evorou se Lotus rozhodl navázat na úspěšný model z minulosti. Ke zklamání všech zúčastněných se však jednalo o naprostý prodejní propadák.

Číst celé

Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Číst celé