Aston Martin Lagonda Taraf: Krásný a vzácný, ale neúspěšný

Méně než 150 vyrobených kusů dělá z Astonu Martin Lagonda Taraf jednu z nejvzácnějších luxusních limuzín na světě.

Aston Martin se proslavil výrobou nádherných luxusních vozů GT, které vídáme na filmových plátnech, zaparkované před nejlepšími restauracemi po celém světě a otištěné na seznam přání téměř každého automobilového nadšence. Nicméně existuje Aston Martin, který je natolik exkluzivní, že velmi málo lidí skutečně ví, že vznikl. Majitelé raritního Aston Martinu Lagonda Taraf z roku 2015 jsou uzavřeným klubem.

Určitě znáte jména jako DB11, Vanquish a Vantage, ale co vlastně znamená Taraf? Jméno unikátního Aston Martinu lze přeložit z arabštiny jako „nejvyšší luxus“, čímž má odrážet důvod jeho vzniku a cílovou skupinu zákazníků. Aston Martin Lagonda Taraf byl přímo zaměřený na trhy Blízkého východu a pokoušel se nabídnout vlastnictví exkluzivnějšího vozu, než byl Rolls-Royce nebo Maybach. Zpočátku bylo auto určeno k výhradnímu prodeji v arabském regionu, ale nedostatečné prodeje vedly k tomu, že Taraf našel domovy po celém světě. Pro velký americký trh ale zůstalo zakázaným ovocem.

Luxusní jméno Lagonda se po desetiletí vnáší do vědomí a následně se z něj zase vypouští, protože ačkoli jej získal David Brown ze společnosti Aston Martin už v roce 1947, moc vozů této značky nevzniklo. Nejznámějším oživením prestižní značky byl proslulý klínovitý Aston Martin Lagonda z roku 1974. I dnes je klasická limuzína Lagonda pozoruhodnou věcí a moderní Taraf pokračuje ve stopách svého slavného předchůdce.

Stejně jako stará Lagonda, i Lagonda Taraf byla navržena jako nejlepší luxusní sedan na světě. Dlouhá karoserie je navržena z odvážných tvarů a vyvolává dojem, že designový prototyp byl vysekán ze žuly, na rozdíl od běžně používaného ořezávaného jílu. Velký C-sloupek poskytuje cestujícím na zadních sedadlech soukromí, zatímco nízký boční profil naznačuje sportovní zdatnost pod kůží.

Taraf je založený na stejné platformě jako Aston Martin Rapide S, ale ani zdaleka není pouhým cvičením při předělávání původního vozu. Inženýři z Astonu Martin se rozhodli prodloužit rozvor náprav o 200 milimetrů, přičemž zachovali dobrou ovladatelnost. Hmotnost byla udržována pod kontrolou a zabudování panelů z uhlíkových vláken dopomohlo k pohotovostní hmotnosti nižší než 2 000 kilogramů.

Aston Martin Lagonda Taraf pohání atmosférický šestilitrový vidlicový dvanáctiválec o výkonu 540 koňských sil. To znamená, že tato luxusní limuzína je schopna akcelerovat z 0 na 100 kilometrů v hodině za pouhých 4,4 sekundy a dokáže dosáhnout nejvyšší rychlosti přesahující 312 kilometrů v hodině.

I přestože je Taraf navržen, aby byl rychlý a obratný, většina majitelů si jej užívá ze zadních sedadel. Prostoru na nohy je mnohem více než v Astonu Martin Rapide a světlá výška podvozku je vyšší. Protože se jedná o vůz s pohonem zadních kol, byl hrb tunelu hnacího hřídele v podlaze přeměněn na středovou konzolu. Zadní sedadla jsou navržena pouze pro dvojici pasažérů, kteří si mohou užívat odděleného prostoru a mají k dispozici další úložný prostor.

Taraf byl oceňovaný za agilní jízdní vlastnosti a krásný zvuk vycházející z výfuků, ale ve srovnání s konkurencí byl kritizován za nedostatek luxusní výbavy. Automobilky Bentley, Maybach a Rolls-Royce nabízely zábavní obrazovky a sklápěcí sedadla, ale Aston Martin neposkytl pasažérům na zadních sedadlech nic více než samostatné ovládání klimatizace.

Aston Martin původně chtěl postavit 250 aut za cenu 900 tisíc amerických dolarů, ale kvůli obtíženému prodeji byl výrobní plán snížen na 200 vozů. Když v roce 2016 skončila sériová výroba nejluxusnější limuzíny v moderní historii značky, bylo vyrobeno méně než 150 exemplářů. Pokud jde o byznys, tak Aston Martin Lagonda Taraf určitě selhal. Když se na něj podíváme z pohledu automobilového sběratele, čeká jej slibná budoucnost exkluzivní klasiky.

Píše se rok 1991 a my vám představujeme nejlepší auto na světě

15. září 1991 bylo najednou na zámku ve Versailles a pod obloukem Le Grande Arche v pařížské čtvrti La Défense vystaveno něco neuvěřitelného. Stalo se tak přesně 110 let od narození slavného zakladatele značky Ettoreho Bugatti.

Číst celé

Nissan Skyline GT-R R34: Kult stvořený filmem a virtuální realitou

Málokteré auto se do srdce benzínových nadšenců zarylo takovou silou, jako Skyline GT-R R34. V České republice jsme jej poznali hlavně díky počítačovým hrám a filmové sérii Rychle a zběsile. Někdo jej zatracuje právě z těchto důvodů, ale dělá ho to špatným? Rozhodně ne.

Číst celé

Prototypy Ferrari: Designové i technické unikáty

Šestice známých i neznámých konceptů nesoucích jméno slavné maranellské továrny. Kolik z nich jste dodnes znali?

Číst celé

Bizzarrini Manta: „Přistupte blíže! Fascinující dílo nové karosárny je tady!“

Jedinečný prototyp Bizzarrini Manta vznikl, aby Giorgietto Giugiaro mohl prezentovat vlastní designové studio. Postupem let se vůz ztratil, ale nyní už zase získává prestižní ocenění.

Číst celé

Andy Wallace: Práce snů testovacího jezdce Bugatti

Britský závodník a vítěz Le Mans Andy Wallace testuje hypersporty Bugatti a trénuje jejich majitele od roku 2011.

Číst celé

Devil Drivers: Autentický dokument zachycuje krásu předválečných Grand Prix

Dokument Devil Drivers byl digitalizován z 16mm filmu a oživuje autentické záběry z předválečných závodů Grand Prix.

Číst celé