Americké BMW M3 E36 bylo horší než evropské. Čím bylo rozdílné?

BMW chtělo snížit prodejní cenu M3 E36 na americkém trhu, kvůli čemuž provedlo řadu zhoršujících změn. Rozdíly nejsou malé.

BMW M3 je německá legenda na čtyřech kolech. Když se v roce 1992 představila druhá generace, továrně označovaná E36, okamžitě se stala oblíbenou mezi milovníky sportovní jízdy. Dvoudveřové kupé nabízelo natolik dobré jízdní výkony, že se na trhu dalo přehlédnout jen stěží. Verze kabriolet a sedan, uvedené na trh o dva roky později, úspěch ještě vylepšily.

Bohužel, ne na všech trzích bylo BMW M3 E36 perfektním autem. V Kanadě se oficiálně prodalo pouze 45 kusů v evropské specifikaci, které zákazníci vykoupili za pouhé tři dny, ale jejich američtí sousedé si mohli koupit mnohem horší, avšak levnější auto. BMW věřilo, že prodejní cena evropské verze je příliš vysoká pro úspěch na severoamerickém trhu, takže provedlo několik změn, jejichž pomocí cenu snížilo. Některé rozdíly americké specifikace byly pouze drobnosti, ale další byly markantní.

Nejdůležitějším rozdílem byl použitý motor. BMW M3 E36 se na obou trzích představilo s atmosférickým třílitrovým řadovým šestiválcem S50 a pětistupňovým manuálem, ale evropská verze byla mnohem lepší než americká. Motor pro Evropu byl vybavený pokročilejším variabilním časování ventilů VANOS a nezávislými škrticími klapkami pro každý válec. Američané se těchto vymožeností nedočkali.

Ve vozech pro americký trh se nacházel totožný, ale méně vybavený a oslabený šestiválec, který dokázal vyvinout nanejvýš 240 koní. Když byl při modernizaci v roce 1996 v M3 použit vylepšený 3,2 litrový motor S52, hnací síla evropské verze vzrostla na 321 koňských sil a 350 Nm. Nový motor se objevil i v americkém autě, ale maximální výkon zůstal totožný. Naštěstí mu povyrostl točivý moment o 15 Nm na výsledných 320 newtonmetrů. Točivý moment modernizovaného pohonu pro Ameriku byl tudíž shodný s evropským motorem před modernizací.

S výkonnější hnací jednotkou se do evropských M3 dostal nový šestistupňový manuál, který nahradil původní pětikvalt. Američanům však zůstala původní pětistupňová převodovka, přičemž si za příplatek mohli pořídit automat s hydrodynamickým měničem. Facelift přinesl automatickou převodovku i na evropský trh, kterou bylo šestistupňový robotizovaný manuál SMG. Později si získal špatnou pověst, protože byl hrozný pro každodenní používání.

BMW pro americkou verzi dále použilo rozdílné naladění podvozku, obyčejné zadní brzdové kotouče namísto plovoucích a další drobnosti jako jiné přední světlomety. Ve Spojených státech amerických se prodalo celkem 18 961 kupé, 7 760 sedanů a 6 211 kabrioletů.

DeLorean DMC-12 Turbo: Konečně s výkonem pro rychlost 88 mil v hodině

DeLorean DMC-12 vypadal jako rychlé auto, ale opak byl pravdou. Problémy s nízkým výkonem mělo vyřešit přeplňování turbodmychadlem.

Číst celé

NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Číst celé

Továrna Packardu: Největší opuštěná automobilka na světě

V detroitské továrně Packardu se v první polovině minulého století vyráběly jedny z nejlepších luxusních vozů. Dnes výrobní prostory chátrají a hrozí jim úplné zřícení.

Číst celé

Bugatti slaví výročí rekordní jízdy: Veyron prolomil 400 km/h před 15 lety

Bugatti Veyron 16.4 letos oslavuje 15 let od uvedení na trh a rychlostního rekordu, kterým se navždy zapsalo do historie automobilismu.

Číst celé

Honda NSX: Od revoluce mezi supersporty uplynulo 30 let

Honda NSX letos slaví třicáté výročí od prvního představení veřejnosti. Hlavním cílem inženýrů bylo překonat a zesměšnit slavné Ferrari.

Číst celé

Toyota 2000 GT Convertible: Japonská kráska z bondovky

Toyota 2000GT se ukázala jako skvělé auto pro pátou bondovku, ale vysoký vzrůst Seana Conneryho si vyžádal vývoj otevřené verze Convertible.

Číst celé