Americké BMW M3 E36 bylo horší než evropské. Čím bylo rozdílné?

BMW chtělo snížit prodejní cenu M3 E36 na americkém trhu, kvůli čemuž provedlo řadu zhoršujících změn. Rozdíly nejsou malé.

BMW M3 je německá legenda na čtyřech kolech. Když se v roce 1992 představila druhá generace, továrně označovaná E36, okamžitě se stala oblíbenou mezi milovníky sportovní jízdy. Dvoudveřové kupé nabízelo natolik dobré jízdní výkony, že se na trhu dalo přehlédnout jen stěží. Verze kabriolet a sedan, uvedené na trh o dva roky později, úspěch ještě vylepšily.

Bohužel, ne na všech trzích bylo BMW M3 E36 perfektním autem. V Kanadě se oficiálně prodalo pouze 45 kusů v evropské specifikaci, které zákazníci vykoupili za pouhé tři dny, ale jejich američtí sousedé si mohli koupit mnohem horší, avšak levnější auto. BMW věřilo, že prodejní cena evropské verze je příliš vysoká pro úspěch na severoamerickém trhu, takže provedlo několik změn, jejichž pomocí cenu snížilo. Některé rozdíly americké specifikace byly pouze drobnosti, ale další byly markantní.

Nejdůležitějším rozdílem byl použitý motor. BMW M3 E36 se na obou trzích představilo s atmosférickým třílitrovým řadovým šestiválcem S50 a pětistupňovým manuálem, ale evropská verze byla mnohem lepší než americká. Motor pro Evropu byl vybavený pokročilejším variabilním časování ventilů VANOS a nezávislými škrticími klapkami pro každý válec. Američané se těchto vymožeností nedočkali.

Ve vozech pro americký trh se nacházel totožný, ale méně vybavený a oslabený šestiválec, který dokázal vyvinout nanejvýš 240 koní. Když byl při modernizaci v roce 1996 v M3 použit vylepšený 3,2 litrový motor S52, hnací síla evropské verze vzrostla na 321 koňských sil a 350 Nm. Nový motor se objevil i v americkém autě, ale maximální výkon zůstal totožný. Naštěstí mu povyrostl točivý moment o 15 Nm na výsledných 320 newtonmetrů. Točivý moment modernizovaného pohonu pro Ameriku byl tudíž shodný s evropským motorem před modernizací.

S výkonnější hnací jednotkou se do evropských M3 dostal nový šestistupňový manuál, který nahradil původní pětikvalt. Američanům však zůstala původní pětistupňová převodovka, přičemž si za příplatek mohli pořídit automat s hydrodynamickým měničem. Facelift přinesl automatickou převodovku i na evropský trh, kterou bylo šestistupňový robotizovaný manuál SMG. Později si získal špatnou pověst, protože byl hrozný pro každodenní používání.

BMW pro americkou verzi dále použilo rozdílné naladění podvozku, obyčejné zadní brzdové kotouče namísto plovoucích a další drobnosti jako jiné přední světlomety. Ve Spojených státech amerických se prodalo celkem 18 961 kupé, 7 760 sedanů a 6 211 kabrioletů.

Jak Volkswagen omylem zničil první Bentley Continental GT, který vyrobil

Bentley Continental GT byl první model značky vyvinutý pod vedením Volkswagenu, ale jeho vývoj zkomplikovala úsměvná zničující nehoda.

Číst celé

Zrození McLarenu F1: Napadlo nás to při čekání na letišti

Mohlo by se zdát, že si konstruktéři McLarenu vzali velké sousto, když chtěli navrhnout nejlepší auto na světě. Jenže oni to opravdu dokázali.

Číst celé

Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Číst celé

Zrození, život a smrt Lamborghini Countach

Klínovitý idol mládeže sedmdesátých a osmdesátých let měl mnoho porodních bolestí, ale nakonec se mu úspěšně podařilo nahradit nezapomenutelnou Miuru.

Číst celé

Uhlík, titan, křemík a další materiály spojující sportovní vozy s kosmickým průmyslem

Představujeme 7 nejčastějších materiálů pro výrobu sportovních a závodních vozů, které jsou úzce spojeny s leteckým a kosmickým průmyslem.

Číst celé

Skoro jako Nuvolari: Jaguar E-Type předjel Ferrari 250 GT Breadvan dlouhým driftem

Rob Huff se v Jaguaru E-Type hnal za vzácným Ferrari 250 GT Breadvan a svým rozevlátým řidičským stylem připomínal umění Tazia Nuvolariho.

Číst celé