Andy Wallace: Práce snů testovacího jezdce Bugatti

Britský závodník a vítěz Le Mans Andy Wallace testuje hypersporty Bugatti a trénuje jejich majitele od roku 2011.

Zrcadlové brýle a velký úsměv. Andy Wallace má vždy dobrou náladu, když ráno přijde do práce. Tento bývalý vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans testuje nejnovější sériové modely Bugatti a pravidelně řídí tajné prototypy. Britský závodník Andy Wallace také nedávno stanovil nový světový rychlostní rekord, když se stal prvním člověkem, který v produkčním autě překročil 300 mil za hodinu.

Když se Andy Wallace usadí do nového Chironu, nejprve si nastaví vyhovující pozici za volantem a až potom stiskne startovací tlačítko na volantu. Chiron potřebuje asi pět minut, aby se správně zahřál. Pneumatiky poskytují optimální trakci pouze tehdy, když dosáhnou teploty 25°C. Až poté dokáže účinně přenést točivý moment 1 600 newtonmetrů na silnici.

Andy Wallace to ví, protože je testovacím jezdcem Bugatti od roku 2011. V těchto luxusních hypersportech z Molsheimu ujel více než 100 000 kilometrů, řídil přibližně 30 různých Veyronů, Chironů, prototypů a rekordních vozů. Zná všechno o těchto hypersportovních vozech, jejich nuancích, vylepšeních a zvláštnostech. Cílem jeho testování je zajistit, aby jízda v Bugatti byla naprosto bezpečná a aby se v nich zákazníci cítili komfortně.

Osmapadesátiletý Wallace je opravdový profesionál. Za volantem závodních vozů seděl přes 30 let, jednou vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a třikrát čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně, které se zúčastnil celkem dvacetjednakrát. Dvanáctihodinovky na Sebringu se zúčastnil devatenáctkrát a dvakrát vyhrál. Závody na dlouhé vzdálenosti vyžadují přesnost a zkušenosti, které Wallacemu nechybí. Od roku 2006 trénuje řidiče v jejich autech a svými znalostmi a dovednostmi podporuje inženýry Bugatti při jejich práci.

V roce 1986 se dostal do kontaktu s výrobcem motorů Volkswagen ve Formuli 3 a později řídil závodní vozy Audi a Bentley v Le Mans a na dalších závodních okruzích. Když Bugatti v roce 2011 hledalo oficiálního testovacího jezdce, bývalí závodní inženýři si vzpomněli na Andy Wallaceho, spolehlivého a přesného řidiče. „Když skončila moje závodní kariéra, myslel jsem si, že to bude konec mého sezení v silných autech. Ale pak přišlo Bugatti s nabídkou, kterou jsem nemohl odmítnout,“ říká Andy Wallace.

Testování nových Bugatti je pro Wallaceho nové životní poslání. „Byl jsem blázen do aut od svých pěti let. Svůj první závod jsem sledoval v osmi letech a pak jsem sám závodil 33 let. Teď mám příležitost pravidelně řídit fantastická auta, se vším tím brutálním zrychlením začleněným do skutečného luxusního auta. Byl jsem závodní jezdec, takže je samozřejmé, že miluji rychlost a boční přetížení,“ říká.

Andy Wallace miluje moderní hypersportovní auta – poznal v nich větší sílu než ve svých závodních autech. Se zrychlením Chironu se může srovnávat jen málo aut. Chiron zrychluje na 100 km/h za 2,4 sekundy, na 200 km/h za méně než 6,1 sekundy a na 300 km/h za pouhých 13,1 sekundy. Wallace pravidelně testuje zrychlení na dráze na letišti Colmar u Molsheimu nebo na vysokorychlostním oválu v Ehra-Lessien v Dolním Sasku. Tam Bugatti pravidelně stanovuje rychlostní rekordy.

Žádné dva pracovní týdny prý nejsou stejné. Wallace obvykle zajišťuje zkušební jízdy pro zákazníky a předvádí jim auta na krásných silnicích v Alsasku. Pokud musí ukázat opravdovou rychlost Chironu, pronajímá si závodní okruh Le Castellet ve Francii. Zákazníci se na něm nemusí bát sešlápnout plyn až na podlahu a bezpečně dosáhnout rychlosti až 370 km/h. Bugatti nedávno stanovilo rychlostí rekord 490,484 km/h a stalo se prvním výrobcem, který prolomil bariéru 300 mil v hodině, ale nezakládá si pouze na rychlosti. Bugatti vyvíjí hypersporty tak, aby byly rychlé, pohodlné a skvěle ovladatelné v zatáčkách.

Většina zákazníků Bugatti vlastní i další supersportovní a hypersportovní vozy a výkony Chironu nejsou jediným důvodem, proč si kupují i Bugatti. „Jakmile se zákazníci usadí do auta, všimnou si, že Bugatti vyrábí dokonale zpracovaná luxusní auta. Při jízdě je většina lidí překvapena, když zjistí, jak snadno se Bugatti řídí,“ říká Wallace.

I když Andy Wallace je na Bugatti zvyklý, stále je zaujatý inženýrským uměním, technologiemi a inovacemi továrny. „Chiron a Divo s osmilitrovými šestnáctiválcovými motory a čtyřmi turbodmychadly jsou v historii motorismu jedinečné,“ říká. Wallace má kromě moderních hypersportů rád i klasická auta jako je Bugatti Type 35 z 20. let minulého století. Ettore Bugatti tehdy vyvinul nejúspěšnější závodní Bugatti všech dob.

Bugatti Chiron ve srovnání se starším Veyronem nabízí nejen výrazně vyšší výkon, ale také více jízdních a bezpečnostních asistentů. „Veyron byl a stále je opravdu skvělé auto, ale s Chironem byla celá konstrukce ještě vylepšena,“ říká. Stabilizační systémy reagují rychleji a celých 1 600 newtonmetrů točivého momentu je přenášeno na silnici i na první rychlostní stupeň. Chiron s větším přítlakem a přepracovaným podvozkem lépe sedí na silnici.

Andy Wallace si užívá jízdní vlastnosti Chironu pravidelně a uznává, že největším rozdílem mezi ním a závodními auty je luxusní výbava v interiéru. Závodní auta musí být rychlá za všech podmínek, ale Bugatti musí být dostatečně komfortní pro každodenní jezdění. „Pokaždé, když zavřu dveře, přemýšlím nad tím, jak skvělou práci mám. Sedím v nejlepším autě na světě! Jak úžasné to je?,“ ptá se sám sebe. Nasadí si sluneční brýle a uvede Bugatti do chodu.

Lamborghini Jarama: Kombinaci Miury a Espady miloval sám zakladatel značky

Jméno Ferruccia Lamborghiniho je nejčastěji spojováno s opravdovými supersporty, k nimž se řadí Countach, Murciélago či Aventador. Oblíbený vůz zakladatele Lamborghini byl ale jiného střihu.

Číst celé

Supersporty z Japonska: Tyhle 3 zanikly ve fázi prototypů

Japonští inženýři nenavrhují supersportovní vozy každý den, ale když to zkusí, výsledek jejich snažení stojí za to. Každý z těchto projektů měl slibnou budoucnost, ale všechny zanikly dříve, než dostaly šanci na úspěch.

Číst celé

BMW 700: Malý model zachránil BMW před bankrotem a odstartoval novou éru

BMW se v druhé polovině padesátých let ocitlo na pokraji bankrotu, z něhož mu už na začátku šedesátých let pomohl lidově zacílený dvoudveřový model s motorem umístěným vzadu. BMW 700 stálo na začátku nové úspěšné budoucnosti značky.

Číst celé

Ur Quattro: Technologický sen z dílen Audi

Původní Quattro v osmdesátých letech otřáslo závodní kategorií rally a položilo základy budoucích rychlých čtyřkolek. Jeho kvality se však osvědčily i v případě běžné produkční verze.

Číst celé

Subaru e-Boxer: Vše, co potřebujete vědět o hybridním boxeru

Subaru e-Boxer je první hybridní pohon automobilky Subaru. Představíme vám jeho konstrukci, funkci a rozdílnost jízdních vlastností oproti běžným modelům.

Číst celé

Umění na kolech. Speciální edice Veyronu berou dech

Nejslavnější model v historii Bugatti byl nejen luxusní a brutálně rychlý. Jeho speciální edice byly uměleckými díly. Tahle pětice je podle nás nejlepší!

Číst celé