Andy Wallace: Práce snů testovacího jezdce Bugatti

Britský závodník a vítěz Le Mans Andy Wallace testuje hypersporty Bugatti a trénuje jejich majitele od roku 2011.

Zrcadlové brýle a velký úsměv. Andy Wallace má vždy dobrou náladu, když ráno přijde do práce. Tento bývalý vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans testuje nejnovější sériové modely Bugatti a pravidelně řídí tajné prototypy. Britský závodník Andy Wallace také nedávno stanovil nový světový rychlostní rekord, když se stal prvním člověkem, který v produkčním autě překročil 300 mil za hodinu.

Když se Andy Wallace usadí do nového Chironu, nejprve si nastaví vyhovující pozici za volantem a až potom stiskne startovací tlačítko na volantu. Chiron potřebuje asi pět minut, aby se správně zahřál. Pneumatiky poskytují optimální trakci pouze tehdy, když dosáhnou teploty 25°C. Až poté dokáže účinně přenést točivý moment 1 600 newtonmetrů na silnici.

Andy Wallace to ví, protože je testovacím jezdcem Bugatti od roku 2011. V těchto luxusních hypersportech z Molsheimu ujel více než 100 000 kilometrů, řídil přibližně 30 různých Veyronů, Chironů, prototypů a rekordních vozů. Zná všechno o těchto hypersportovních vozech, jejich nuancích, vylepšeních a zvláštnostech. Cílem jeho testování je zajistit, aby jízda v Bugatti byla naprosto bezpečná a aby se v nich zákazníci cítili komfortně.

Osmapadesátiletý Wallace je opravdový profesionál. Za volantem závodních vozů seděl přes 30 let, jednou vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a třikrát čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně, které se zúčastnil celkem dvacetjednakrát. Dvanáctihodinovky na Sebringu se zúčastnil devatenáctkrát a dvakrát vyhrál. Závody na dlouhé vzdálenosti vyžadují přesnost a zkušenosti, které Wallacemu nechybí. Od roku 2006 trénuje řidiče v jejich autech a svými znalostmi a dovednostmi podporuje inženýry Bugatti při jejich práci.

V roce 1986 se dostal do kontaktu s výrobcem motorů Volkswagen ve Formuli 3 a později řídil závodní vozy Audi a Bentley v Le Mans a na dalších závodních okruzích. Když Bugatti v roce 2011 hledalo oficiálního testovacího jezdce, bývalí závodní inženýři si vzpomněli na Andy Wallaceho, spolehlivého a přesného řidiče. „Když skončila moje závodní kariéra, myslel jsem si, že to bude konec mého sezení v silných autech. Ale pak přišlo Bugatti s nabídkou, kterou jsem nemohl odmítnout,“ říká Andy Wallace.

Testování nových Bugatti je pro Wallaceho nové životní poslání. „Byl jsem blázen do aut od svých pěti let. Svůj první závod jsem sledoval v osmi letech a pak jsem sám závodil 33 let. Teď mám příležitost pravidelně řídit fantastická auta, se vším tím brutálním zrychlením začleněným do skutečného luxusního auta. Byl jsem závodní jezdec, takže je samozřejmé, že miluji rychlost a boční přetížení,“ říká.

Andy Wallace miluje moderní hypersportovní auta – poznal v nich větší sílu než ve svých závodních autech. Se zrychlením Chironu se může srovnávat jen málo aut. Chiron zrychluje na 100 km/h za 2,4 sekundy, na 200 km/h za méně než 6,1 sekundy a na 300 km/h za pouhých 13,1 sekundy. Wallace pravidelně testuje zrychlení na dráze na letišti Colmar u Molsheimu nebo na vysokorychlostním oválu v Ehra-Lessien v Dolním Sasku. Tam Bugatti pravidelně stanovuje rychlostní rekordy.

Žádné dva pracovní týdny prý nejsou stejné. Wallace obvykle zajišťuje zkušební jízdy pro zákazníky a předvádí jim auta na krásných silnicích v Alsasku. Pokud musí ukázat opravdovou rychlost Chironu, pronajímá si závodní okruh Le Castellet ve Francii. Zákazníci se na něm nemusí bát sešlápnout plyn až na podlahu a bezpečně dosáhnout rychlosti až 370 km/h. Bugatti nedávno stanovilo rychlostí rekord 490,484 km/h a stalo se prvním výrobcem, který prolomil bariéru 300 mil v hodině, ale nezakládá si pouze na rychlosti. Bugatti vyvíjí hypersporty tak, aby byly rychlé, pohodlné a skvěle ovladatelné v zatáčkách.

Většina zákazníků Bugatti vlastní i další supersportovní a hypersportovní vozy a výkony Chironu nejsou jediným důvodem, proč si kupují i Bugatti. „Jakmile se zákazníci usadí do auta, všimnou si, že Bugatti vyrábí dokonale zpracovaná luxusní auta. Při jízdě je většina lidí překvapena, když zjistí, jak snadno se Bugatti řídí,“ říká Wallace.

I když Andy Wallace je na Bugatti zvyklý, stále je zaujatý inženýrským uměním, technologiemi a inovacemi továrny. „Chiron a Divo s osmilitrovými šestnáctiválcovými motory a čtyřmi turbodmychadly jsou v historii motorismu jedinečné,“ říká. Wallace má kromě moderních hypersportů rád i klasická auta jako je Bugatti Type 35 z 20. let minulého století. Ettore Bugatti tehdy vyvinul nejúspěšnější závodní Bugatti všech dob.

Bugatti Chiron ve srovnání se starším Veyronem nabízí nejen výrazně vyšší výkon, ale také více jízdních a bezpečnostních asistentů. „Veyron byl a stále je opravdu skvělé auto, ale s Chironem byla celá konstrukce ještě vylepšena,“ říká. Stabilizační systémy reagují rychleji a celých 1 600 newtonmetrů točivého momentu je přenášeno na silnici i na první rychlostní stupeň. Chiron s větším přítlakem a přepracovaným podvozkem lépe sedí na silnici.

Andy Wallace si užívá jízdní vlastnosti Chironu pravidelně a uznává, že největším rozdílem mezi ním a závodními auty je luxusní výbava v interiéru. Závodní auta musí být rychlá za všech podmínek, ale Bugatti musí být dostatečně komfortní pro každodenní jezdění. „Pokaždé, když zavřu dveře, přemýšlím nad tím, jak skvělou práci mám. Sedím v nejlepším autě na světě! Jak úžasné to je?,“ ptá se sám sebe. Nasadí si sluneční brýle a uvede Bugatti do chodu.

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Lancia Delta S4 Stradale: Silniční verze závodní bestie skupiny B

Lancia Delta S4 Stradale vznikla, aby automobilka mohla homologovat závodní speciál pro rallye skupiny B.

Číst celé

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé

Chcete sbírat auta, ale nejste vyvolenými? Sbírejte high-end modely aut

Splňte si klukovské sny a vybavte si bydlení dekoracemi, které vás nebudou nudit. Přinášíme nahlédnutí do světa sběratelství high-end modelů aut.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

BMW 2002 Turbo: Vzestup a pád prvního evropského silničního auta s turbem

BMW 2002 Turbo v sedmdesátých šokovalo automobilový svět, protože dokázalo zamést s výkonnějším Porsche.

Číst celé