Sbarro Super Eight: Brutální hot hatch s osmiválcem z Ferrari 308

Šílené Sbarro Super Eight se vyrobilo v jediném exempláři, který je poháněný uprostřed uloženým vidlicovým osmiválcem Ferrari 308 GTB o 260 koních.

Švýcarská společnost Sbarro se na autosalonu v Ženevě v roce 1984 vytáhla s novým brutálním sportovním hatchbackem Super Eight, který poháněla uznávaná technika Ferrari. Tvůrci se při vývoji inspirovali myšlenkou staršího a mnohem bláznivějšího Sbarro Super Twelve z roku 1981, podobně vypadajícího vozu s vidlicovým dvanáctiválcem Kawasaki.

Dvanáctiválec vznikl spojením dvou šestiválcových motorů Kawasaki, které byly namontovány na společnou klikovou skříň a společně dosahovaly výkonu 240 koní. Složitý motor byl v karoserii namontován příčně a hnací síla byla přenášena prostřednictvím primárního řetězového pohonu do dvou pětistupňových převodovek, které ovládala jedna řadicí páka.

Sbarro Super Twelve bylo extrémní i podle standardů Sbarro, s krátkými převody zvládalo bleskovou akceleraci a nejvyšší rychlost 200 kilometrů v hodině. Nízkou hmotnost zajišťovala konstrukce s trubkovým rámem a karoserií ze skelných vláken. Tuto konstrukční techniku Sbarro využívalo i při vývoji svých předchozích projektů.

Když se v roce 1984 představilo Sbarro Super Eight, bylo považováno za civilizovanějšího sourozence Super Twelve, a to navzdory skutečnosti, že vyvinulo o 20 koní vyšší výkon. Třílitrový motor V8 z Ferrari 308 GTB byl méně komplikovaný a se širší křivkou točivého momentu lépe vyhovoval pro ježdění na běžných silnicích.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Sbarro Super Eight je nezapomenutelné z mnoha důvodů, z nichž tím nejméně významným je skutečnost, že je zajímavou ukázkou automobilového designu z osmdesátých let. Zároveň je členem vzácné rodiny hatchbacků s motory uprostřed, které si v osmdesátých letech získaly obrovskou popularitu, částečně díky homologačním pravidlům rallye skupiny B.

V dnešní době není Sbarro tak dobře známé, jak by mohlo být. Tuto švýcarskou automobilku založil Franco Sbarro v roce 1971 a vždy to byla malá společnost, která se nebála vyrábět odvážná auta. Kromě ztřeštěných hatchbacků Super Eight a Super Twelve stojí za zmínku i modely jako Sbarro Espera ESP9, Sbarro Challenge I nebo Sbarro 4×4+2 Concept z roku 2018.

Uvnitř Sbarro Super Eight najdete interiér, který by ani v dobovém Ferrari nevypadal nevhodně. Výbavu tvoří dvojice sedadel, plně vybavená palubní deska a středová konzola s AM/FM rádiem a kazeťákem, popelníkem, zapalovačem cigaret a originální řadicí pákou s otevřenou kulisou, na jejímž druhém konci je pětikvalt z Ferrari 308.

Zadní okno je otevírací a uvnitř naleznete kobercové čalounění a rezervní pneumatiku, která je namontována na krytu motoru. Když je kryt motoru otevřený, odhaluje příčně uložený osmiválec Ferrari. Zavazadlový prostor je umístěný vpředu, ale nepojme nic většího než malé zavazadlo a kartáček na zuby.

Pokud byste chtěli přidat Sbarro Super Eight do své sbírky, jediný vyrobený exemplář hledá nového majitele. Prodává jej společnost Speed Eight Classics a v současnosti má najeto 27 243 kilometrů. Sbarro s holandskými registračními značkami nedávno prošlo údržbou, při níž dostalo nové rozvody a palivové potrubí. Prodejce bohužel neuvádí cenu.

Koenig Specials: Tovární Ferrari byla příliš pomalá

Bláznivě široké bodykity se v posledních letech rozšířily po celém světě hlavně z malého Japonska, kde sídlí společnosti jako Liberty Walk, Rocket Bunny či RAUH-Welt Begriff. Ve druhé polovině minulého století se tímto směrem úprav ale vydali i v Německu.

Číst celé

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Ženeva 1998: Jaká auta za chvíli oslaví dvacetiny?

Vzpomínáte si, jaká auta se představila v Ženevě před dvaceti lety?

Číst celé

Ferrari F50: Důstojný následník trůnu?

Uřvaný dvanáctiválec z F1, šestistupňový manuál, pohon zadních kol a hmotnost snížená, kam až to šlo. Ferrari F50 bylo čistokrevným supersportem.

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

První Shelby Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé

Jak koupit tu nesprávnou Miatu

Vítejte u jednoho z mnoha mých virtuálních nákupů auta. Virtuálního proto, že stejně jako vy hrozně rád procházím inzerci a vybírám auta, na která nemám peníze nebo odvahu. Dnes si musím postěžovat na Mazdu MX-5. Nepřepínejte kanál, vysvětlím.

Číst celé