Porsche 924 Carrera GT: Zapomenutý homologační speciál

Model 924 se pro Porsche stal krokem vedle, který byl ještě ke všemu drahý. Společnost to však nevzdala a postupným vývojem zkonstruovala ostrý speciál, s nímž značka dostala druhý dech.

Když ve vzduchu zazní jméno „Carrera GT“, většina z nás si vybaví fantastický desetiválcový supersport s motorem uprostřed, který Porsche prodávalo v minulém desetiletí. Ten však nebyl prvním vozem značky s tímto označením. Mnozí mohou být překvapení, ale poprvé se zvučné jméno objevilo na turbem přeplňovaném homologačním speciálu vycházejícím z nepříliš oblíbené řady 924.

Porsche 924 bylo původně konstruované jako sportovní vůz pro Volkswagen, který se ale v roce 1976 stal základním modelem nabídky Porsche. Kupé se tak stalo prvním autem stuttgartské značky s kapalinou chlazeným motorem uloženým vpředu. Chytře navržená koncepce hnacího ústrojí transaxle dopomohla 924 k téměř ideálnímu rozložení hmotnosti. Pod kapotou však byl umístěný řadový čtyřválec Volkswagen o výkonu 95 koní, kvůli němuž nebylo sportovní kupé závratně rychlé.

Přestože 924 byla výrazně levnější oproti 911, levná rozhodně nebyla. Na americkém trhu byla k dispozici za přibližně $9,000, což je v dnešních dnech po započtení inflace přibližně $40,000. Skutečnost, že 924 pravděpodobně nebude velkým hitem spolu s drahou osmiválcovou 928, která měla nahradit 911 v roce 1981, dovedla generálního ředitele společnosti Dr. Ernsta Furhmanna k okamžitému započetí vývoje lepší 924.

Výsledným produktem usilovného vývoje se stal výrazně lepší typ 924 Turbo, který se Porsche rozhodlo homologovat pro závody FIA Group 4 a IMSA GTO, čímž vznikla potřeba extrémního silničního auta. Pomyslnou třešničkou na dortu nabídky se stal model 924 Carrera GT.

Porsche v rámci modelového roku 1981 vyrobilo celkem 406 exemplářů 924 Carrera GT. Vozy byly poháněné kompletně přepracovaným turbem přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 210 koní, dostaly odlehčené panely karoserie a součástí upraveného podvozku se staly posílené brzdy. Širší blatníky pak dopomohly 924 ke svalnatému sportovnímu vzhledu.

Tovární závodní tým Porsche nasadil několik exemplářů Carrery GT ve třídě GTP v rámci závodu 24 Hours of Le Mans v roce 1980, kde se nejlepším výsledkem stalo celkové šesté místo. Následný vývoj vozu vedl k dalším homologačním speciálům, mezi něž se řadí hlavně monstrózní Porsche 924 Carrera GTR.

Rok 1981 se stal pro Porsche významný. Dr. Fuhrmann byl propuštěn a na jeho místo usedl Američan Peter Schutz. V jednom ze svých prvních kroků zachránil úspěšnou 911, ale zároveň nezapomínal na nejlevnější model nabídky. Značka se poučila ze svých minulých chyb a po vzoru 924 Carrera GT zkonstruovala model 944, který sdílel platformu s 924, ale poháněl jej nový 2,5-litrový řadový čtyřválec, který debutoval v Le Mans roku 1981 v útrobách Porsche 924 Carrera GTP. Kombinace vyššího výkonu a povedeného šasi udělala z 944 auto, jakým měla být původní 924.

Ačkoliv Porsche 924 Carrera GT bylo důležitým autem v historii Porsche, nakonec bylo mnoha lidmi zapomenuto. Možná to bylo nevyhnutelné, protože sdílí jméno s jedním z nejúžasnějších supersportů všech dob. To však nemění nic na úspěchu, jakého značka s homologační verzí lidového modelu dosáhla.

Seznamte se s dívkou, po níž má Lotus Elise své jméno

Malý sporťák nese jméno vnučky tehdejšího majitele automobilky.

Číst celé

Recenze knihy: TATRA – Odkaz Hanse Ledwinky

Kdo vlastně navrhl originální vzduchem chlazený Volkswagen? Byl to Ferdinand Porsche, nebo to byl výtvor s nacisty přivlastněnou vizí československé Tatry? Tato kniha přináší příběh z tatrováckého pohledu.

Číst celé

Rodokmen motorů Volkswagen VR

Nezvykle navržené motory byly tím nejlepším, co Volkswagen v minulých dobách nabízel ve svých vozech.

Číst celé

Závod, v němž nováček Ayrton Senna porazil deset mistrů F1

Mercedes-Benz se na oslavu otevření nově zrekonstruovaného Nürburgringu v roce 1984 rozhodl uspořádat závod pro dvacet jezdců, mezi nimiž bylo deset šampiónů z Formule 1. Tehdy je do jednoho porazil téměř neznámý nováček Ayrton Senna.

Číst celé

Aventador, Italia, 911, GranTurismo, Viper. Roadtrip ze všechny prachy

Kdyby byl Aventador dítětem, zeptali byste se ho, jestli si pití někde nevylil.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vzdor puberťačky

Nekonečný seriál servisních zásahů a oprav pokračuje. A bylo by zvláštní, kdyby to šlo bez nemilých překvapení.

Číst celé