Hyundai i30 N Project C: Karbonová limitka pro 600 nadšenců

S blížící se modernizací i30 N se Hyundai rozloučil se současným vozem speciální karbonovou edicí Project C, která vznikla v omezeném počtu 600 kusů pro celou Evropu.

C jako Carbon. Hyundai v letošním roce představil a uvedl na trh limitovanou edici nejsportovnějšího auta z Česka a jednoho z nejvíce řidičských a nejzábavnějších ostrých hatchbacků současnosti, jejíž název oslavuje použití uhlíkových vláken a solidní odlehčení. Hyundai i30 N Project C se vyrobí ve striktně omezeném počtu 600 kusů, z nichž na se český trh dostalo pouze 7. Nejvíce ze všech Projectů C naleznete na nejsilnějším trhu Německu, kam míří více než polovina ze všech vyrobených i30 N. Němcům připadlo rovných 200 kusů karbonové limitky.

Hyundai i30 N Project C vychází ze silnější standardní verze i30 N a největším rozdílem je radikální snížení hmotnosti. Celková úspora oproti běžnému vozu je zhruba 50 kilogramů, čehož inženýři divize N dosáhli použitím karbonových dílů a kovaných kol od italského výrobce O.Z. Racing. Desetipaprsková devatenáctipalcová kola uspořila celkem 22 kilogramů a i30 N s nimi vypadá agresivněji.

Hyundai se při odlehčování inspiroval tuningovými trendy a při vývoji Projectu C sáhl po karbonové kapotě s lesklým krycím lakem, která je o 7,2 kilogramu lehčí než ocelová kapota obyčejného i30 N. Karbonové boční prahy jsou lehčí o 999 gramů a karbonový zadní difuzor ušetřil dalších 386 gramů. Za jediný nárůst hmotnosti, oproti původnímu bodykitu, může větší přední splitter z karbonu, který je o 240 gramů těžší, ale má příznivý vliv na celkovou aerodynamiku vozu. Beze změn zůstal jen zadní spoiler a celá karoserie je nalakována matně šedým lakem s červenými doplňky.

Odlehčování se nevyhnul ani interiér, který je vybavený karbonovými sedadly Sabelt s výrazným bočním vedením, ale bez elektrického ovládání a vyhřívání, jež ušetřila dalších 15 kilogramů. Posez za volantem Projectu C je nižší, než v komfortnějších sedadlech i30 N Performance, a nová těsnější sedadla už nemají nastavení stehenní opěrky, ale naopak vytvářejí silnější oporu při rychlých průjezdech zatáčkami.

Příjemnou změnou je i čalounění volantu a dalších částí interiéru z Alcantary, přičemž ani v interiéru nechybí poznávací červené detaily, jako jsou tlačítka pro nastavení jízdních režimů nebo bezpečnostní pásy. Speciálním prvkem v interiéru Projectu C je i nová hliníková hlavice řadicí páky ve tvaru pístu, jejíž tvar příjemně padne do ruky, ale mohla by být menších rozměrů, aby se držela ještě lépe.

Inženýři divize N si dali záležet na tom, aby se Project C stal vrcholem vývoje i30 N, které se dočkalo příjemného odlehčení, ale už se od běžnějšího Performance neliší motorem. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec T-GDI zůstal beze změn a dosahuje nejvyššího výkonu 275 koní a točivého momentu až 378 newtonmetrům při krátkodobém zvýšení plnícího tlaku. Standardně (bez overboostu vyvine) maximálních 353 newtonmetrů.

Dvoulitr o výkonu 275 koní je pro sportovní hatchback s pohonem předních kol tak akorát, ale speciální auta Projectu C by si nepochybně zasloužila, kdyby se mohla pochlubit alespoň drobným zvýšením výkonu. Zvýšením plnícího tlaku turbodmychadla by mohlo být 300 koní snadno dosažitelných a bezpečných, aniž by vyšší výkon znamenal zhoršení přenosu hnací síly na asfalt. Elektronický samosvor eLSD pomáhá i30 N k ideálnímu rozložení točivého momentu na kola hnací nápravy a omezuje nedotáčivý smyk.

Zvýšení výkonu motoru by ale bohužel vyžadovalo novou homologaci, jejíž provedení podle nejnovějších emisních předpisů je zbytečně složité. Samotný motor se projevuje hlubokým zvukovým projevem a značným odhodláním, se kterým silně táhne už od volnoběžných otáček až k červenému poli. Nekompromisní emisní limity ale ovlivnily vývoj i30 N natolik, že ve vysokých otáčkách neštěká v omezovači, ale řídicí jednotka před začátkem červeného pole postupně zpomalí další nárůst otáček.

Když Hyundai v roce 2017 uvedl na trh první verzi i30 N, doslova nás okouzlila hlasitým střílením do výfuku. To zůstalo až do dnešních dnů, ale kvůli nutnému filtru pevných částic je současná verze i30 N znatelně tišší a kultivovanější, což platí i o speciálním Projectu C. Čím více je výfuk ohřátý, tím hlasitější je prskání do výfuku, do něhož si motor ulevuje při ubrání plynu. Největší kanonádu pak zahřátý výfuk předvádí ve vyšších a vysokých otáčkách od přibližně 4 500 ot./min.

Hyundai při modernizaci i30 N a uvedení stylovější verze Fastback N v roce 2019 představil i kultivovaněji naladěný podvozek, se kterým se ale v Projectu C nesetkáte. Nově se na i30 N objevilo i hliníkové zavěšení zadních kol, které je o 4,66 kilogramu lehčí, než standardní ocelové. Přeladěný podvozek s elektronicky nastavitelnými tlumiči a novými tužšími a kratšími pružinami je tvrdší už v normálním nastavení a při sportovnějších jízdních režimech je podvozek až nekompromisní. Na hladkém asfaltu silnic první třídy a závodních okruhů s ním i30 N jezdí výborně, ale na typicky českých rozbitých okreskách kopíruje povrch silnice až příliš.

Hyundai i30 N Project C ale není autem na každodenní cestování po městech. Project C je zábavným ostrým hatchbackem na víkendy, se kterým budete najíždět spoustu kilometrů na technických okreskách. S rychlým přesným řízením se hravě vrhá do zatáček, ze kterých snadno zrychluje za pomoci elektronického samosvoru a sportovní jízdu si v něm užijí méně i více zkušení řidiči. Upravený podvozek, který je o 6 milimetrů nižší, se od standardního i30 N Performance odlišuje i lepší přilnavostí v zatáčkách díky nižšímu těžišti, jež kleslo o 8,8 milimetru.

V dnešním ekologicky smýšlejícím automobilovém průmyslu je Hyundai i30 N Project C dalším autem pro opravdové nadšence a milovníky sportovní jízdy. Největším lákadlem speciálního Projectu C je exkluzivita pouhých 600 vyrobených kusů, ale svůj exemplář si u autorizovaných prodejců už neobjednáte. Všechna auta jsou již vyprodána Pokud ale chcete jen technicky podobné auto, za cenový rozdíl 260 000 korun oproti i30 N Performance si takovou specifikaci vytvoříte z běžně dostupných dílů na rozsáhlém tuningovém trhu.

Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Číst celé

Ferrari 250 GTO: Hledal se způsob, jak obejít pravidla FIA

Ferrari, jenž je v dnešních dnech na samotném vrcholu trhu s klasickými auty. V době jeho vzniku se jednalo o velmi úspěšné závodní auto.

Číst celé

Proč se neumím zbavit své Mazdy RX-8 a Alfy Romeo 166? Dnešní nabídka mi připomíná školní jídelnu

Na dnešním trhu nových i ojetých aut nemohu najít nic, co bych opravdu chtěl. Současně tu ale jsou důvody, proč bych to měl řešit.

Číst celé

Mazda RX-8 Roadtrip: S laciným wankelem přes půl Evropy

Přišlo mi to jako zajímavý nápad. Místo letenky jsem koupil ojetou Mazdu RX-8 za cenu staršího iPhonu a vyrazil s ní na dlouhou cestu domů.

Číst celé

LaFerrari: První svatý

Ještě před deseti lety byla myšlenka hybridního hyperauta pasé. Taková představa se líbila jen málokomu. Když se na to ale podíváme pořádně, nepůsobí jako špatný nápad.

Číst celé

Gordon-Keeble GK1: Anglo-Američan v italském obleku s želvou ve znaku

Gordon-Keeble GK1 byl spojením britského podvozku, amerického osmiválce a italského designu. Uskutečněný sen dvojice inženýrů nesl znak, který by se odvážil použít jen málokdo.

Číst celé