Škoda MB Wankel: Rychlejší, prostornější, ale dražší embéčko

Škodovka v šedesátých letech experimentovala s rotačním motorem, který se mohl dostat pod kapotu legendárního embéčka. Do sériové výroby se nakonec nedostalo z důvodu nedostatku finančních prostředků.

Vynález rotačního motoru Felixem Wankelem se v polovině minulého století stal malou automobilovou revolucí. Motor s rotačním pístem oproti konvenčním motorům s přímočarým pohybem pístu sliboval hned několik důležitých výhod, k nimž se řadil hladký chod s minimem vibrací, nízká hlučnosti a jednoduchá konstrukce.

Nově vyvinutá technologie zaujala řadu světových výrobců, mezi něž se kromě průkopnického NSU a Mazdy řadily značky jako Alfa Romeo, Citroën, Porsche či Toyota. Zájem o novou technologii projevil i tehdejší východní blok, který byl v tomto případě reprezentovaný východoněmeckým Trabantem, ruským VAZem a dokonce i československou Škodovkou.

Na území Československa se o vývoj rotačního motoru pokusil Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Ten během tříletého výzkumu od roku 1964 zkonstruoval hned deset různých prototypů, z nichž jeden byl zabudován do zadní části Škody 1000 MB.

Prototyp Škoda MB Wankel byl poháněný jednorotorovým 0,4-litrovým motorem K1, jehož nejvyšší výkon dosahoval 40 koní. Takový výkon byl jen o 2 koně nižší, než jakého dosahoval tehdejší standardní litrový čtyřválec. Silný kompaktní motor kromě výkonu poskytl i řadu výhod. Rotační embéčko bylo s hmotností 710 kilogramů o 45 kilogramů lehčí proti běžnému autu a zároveň nabídlo druhý zavazadlový prostor.

Nižší hmotnost se podepsala i na jízdních vlastnostech auta. Standardní Škoda 1000 MB byla schopna dosáhnout nejvyšší rychlosti 120 km/h, ale slabší lehčí wankelový prototyp dosahoval o fous vyšší maximální rychlosti. Škoda MB Wankel dokázala jet až 125 kilometrů v hodině.

Slibný vývoj nové motorizace škodovky bohužel skončil neúspěchem. Zatímco inženýři ÚVMV byli z prototypu nadšení, vedení závodu AZNP se k nim otočilo zády. Automobilka usilovně připravovala sériovou výrobu Škody 1000 MB, která měla být poháněna ověřenými čtyřválci s rozvodem OHV, na něž byla navržena výrobní linka. Nadějně vyhlížející projekt tak nakonec pohřbily chybějící peníze na potřebnou investici. Kde onen původní prototyp poté skončil není známo, ale s největší pravděpodobností byl sešrotován.

Galerie: Reklamy na pestrobarevná BMW

Když se dnes podíváme po ulici, vidíme samá bílá, šedá nebo černá auta. Po barevných autech se nám stýská. A stýská se nám také po starých bavorácích a starých bavoráckých reklamách.

Číst celé

Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Číst celé

Ferrari 250 GT California Spyder: Drahý a strohý roadster pro bohaté Američany

Severoameričtí dovozci Ferrari si vyžádali výrobu puristického roadsteru, kterým se pokusí zaujmout nejbohatší klientelu. V dnešních dnech se jedná o jedno z nejcennějších silničních Ferrari všech dob.

Číst celé

Ford Mustang BOSS 429: Závodní osmiválec málem žral tenisové míčky

Extrémní Mustang BOSS 429 vznikl, aby ukončil nadvládu Chrysleru v NASCAR a obsadil stupně vítězů. Na krátkou chvíli se mu to opravdu povedlo.

Číst celé

Katovna: Akci vám odmoderuje jen o malinko lépe než Libor Bouček

Katovna podruhé. Dnes tu máme krabici od bot ve verzi kupé, jednu horkou novinku a prý příjde i Leoš Mareš.

Číst celé

Tucker 48 prý neuměl couvat. Byla to lež

Falešné zprávy se šířily světem dávno před příchodem internetu. Jedna z lidových legend dokonce tvrdila, že revoluční Tucker 48 neuměl couvat. To však bylo daleko od pravdy.

Číst celé