Nissan GT-R, část pátá: Jaký je výsledný mix?

Vítáme vás u posledního dílu seriálu, který se věnuje konstrukci a vlastnostem Nissanu GT-R R35. V této části si shrneme, jaké je GT-R na silnici i mimo ni a zároveň přidáme osobní zkušenost jednoho profesionálního řidiče sportovních vozů.

V úvodu článku by bylo dobré přiblížit výkony, jichž současné GT-R dosahuje. Vůz ve své první verzi, vyráběné mezi roky 2008-2010, dosahuje maximální rychlosti 310 kilometrů v hodině, na stovku zrychlí za tři a půl vteřiny a následně zastaví na nulu na vzdálenosti 30 metrů. Dosažitelné boční přetížení je až 1G, tedy 10 m/s2. Pro přehlednost článku se budeme držet těchto modelových roků, ač bylo od té doby GT-R několikrát vylepšeno a výrazně zrychleno.

GT-R s těmito parametry objelo okruh Nürbugring-Nordschleife za 7:26.70 s Toshiem Suzukim za volantem. Podle údajů serveru FastestLaps.com je tak rychlejší než Porsche 911 GT3 RS 4.0 nebo opravdu rychlý McLaren MP4-12C. Rychlejším autem je Porsche 911 Turbo generace 991, na nějž GT-R ztrácí pouhých 0,7 vteřiny. Abychom nezůstali jen na Nürburgringu, můžeme si přiblížit čas z okruhu Tsukuba, kde GT-R řídil Keiichi Tsuchiya. Tam byl vůz rychlejší než Ferrari 458 Italia, ale pomalejší než Lamborghini Gallardo Superleggera. Zde však nejsou uvedena jména řidičů italských konkurentů, takže nemůžeme soudit, zda je GT-R opravdu rychlejší a nejedná se pouze o faktor řidiče.

Ale jaký je Nissan GT-R v reálném světě, když jeho vývoj probíhal hlavně na závodních tratích? Zeptali jsme se na to profesionálního řidiče sportovních aut, který nám řekl svůj názor: „GT-R je v nižších rychlostech velmi přátelské a pomáhá svému řidiči, aby byl rychlý. Opak přichází ve chvíli, kdy s ním chcete jet rychle a zběsile s vypnutou stabilizací. Ze superrychlého Nissanu se stává auto, které je možná rychlejší než smysly člověka, pokud nejste pilot bojové stíhačky. Svou rychlostí vás může velmi rychle dovést k velkému maléru, ale přitom je na limitu stále ještě zábavné.“

O Nissanu GT-R se bude mluvit ještě dlouho a stejně jako jeho předchůdci navždy zůstane v zóně japonských legend. Lze ho zařadit mezi ta nejvyspělejší a nejrychlejší auta, jaká kdy vznikla. Mnozí mluví o jeho vysokých provozních nákladech, ale ruku na srdce – u Porsche 911 Turbo nejsou nižší, obvzlášť pokud budete jeho údržbu dělat opravdu pořádně. A to nemluvíme o pořizovací ceně, která je u 911 Turbo téměř dvojnásobná. Pokud se při jeho vlastnictví nebojíte plácnout přes kapsu, můžete si vybrat z obrovské nabídky aftermarket dílů, či úprav, a přizpůsobit si své GT-R tak, aby vám stoprocentně sedlo.

Ano, vždy to bude jen Nissan. Možná vám budou vaši přátelé s drahými supersporty opakovat, že má laciný interiér a neurozený původ, ale pokud vás opravdu baví řídit a chcete opravdu rychlé auto na běžné ježdění, ale i na okruhové povyražení, tak se na image a luxus vykašlete, protože tohle je přesně auto pro vás.

Pokud v seriálu postrádáte variantu Nismo, nebojte. Této variantě se budeme věnovat v samostatném článku.

DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Číst celé

NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Číst celé

Audi Quattro Spyder: Nástupce Quattra se nedostal na trh, aby nenarušil rodinné vztahy

Audi Quattro Spyder se představilo jako nástupce legendárního Quattra, ale kvůli hrozícím sporům v rodině Ferdinanda Piëcha se nedostalo do sériové výroby. Zjistěte, jak Audi později využilo nákladný vývoj nového modelu s motorem uprostřed.

Číst celé

Galerie: V těchto místech vznikaly automobilové ikony

Nahlédněte do výrobních hal, kde se montovaly legendy (případně se tam stále montují).

Číst celé

Zimmer Quicksilver: Zhmotněná touha po luxusním kupé s motorem uprostřed

Zimmer Quicksilver byl splněným snem odvážného podnikatele Paula Zimmera, jehož automobilka později zkrachovala, a proto vyrobila jen malý počet kusů.

Číst celé

Honda S800: Nejrychlejší japonské auto roku 1966 jezdilo 160 km/h

Honda S800 se v roce 1966 stala nejrychlejším sériově vyráběným japonským autem. S nízkou zátěží se uměla rozjet na nejvyšší rychlost lehce přes 160 km/h.

Číst celé