Maserati Birdcage 75th: Nadpozemská oslava 75. narozenin Maserati

Maserati Birdcage 75th se představilo jako oslava 75. výročí značky a sdílelo techniku s nejextrémnějším silničním Maserati všech dob – exkluzivním MC12.

Studio Pininfarina na autosalonu v Ženevě v březnu 2005 představilo okouzlující designovou studii Maserati, která oslavovala 75. výročí založení značky. Maserati Birdcage 75th bylo pojmenováno na počest úspěšných závodních vozů Maserati z 60. let, sérii závodních vozů přezdívaných Birdcage (ptačí klec) kvůli jejich nesmírně složitému prostorovému rámu, který se skládal ze zdánlivě nekonečného počtu trubek o malém průměru.

Nejnovější koncept vznikl na podvozku Maserati MC12, se kterým sdílel i hnací ústrojí. Stejně jako u MC12 byl podvozek vyrobený kombinací uhlíkových vláken s hliníkovými pomocnými rámy. Maserati MC12, vycházející z Ferrari Enzo, je dosud pravděpodobně nejextrémnější silniční vůz, jaký Maserati kdy nabídlo. O tom svědčí i existence úspěšné závodní verze pro soutěže kategorie FIA GT1.

Tým designérů, vedený zkušeným Kenem Okuyamou, se při navrhování vnějších křivek inspiroval odvážnými designovými studiemi Pininfariny z 60. a 70. let 20. století. Italské studio tehdy vyvíjelo možná nejúžasnější stylingové koncepty, jaké kdy vznikly. Největší inspirací bylo futuristické Ferrari 512 S Modulo, představené na autosalonu v Ženevě v roce 1970.

Koncepty Ferrari 512 S Modulo a Maserati Birdcage 75th spojovala absence konvenčních dveří. Ty byly nahrazeny rozměrným proskleným krytem, který se otevíral směrem dopředu jako u kosmické lodi. Z ptačí perspektivy mělo prosklení profil slzy, jež se táhla po celé délce vozu. Zbytek karoserie byl vyrobený z uhlíkových vláken.

Po obou stranách centrálního předního nasávacího světlometu byly tenké LED světlomety s polovodiči OSRAM Opto. Pouzdra světlometů byla vyfrézována s pevného hliníku, který fungoval jako chladič a odváděl teplo od LED diod. Zadní LED světlomety byly navrženy jako svítící rámečky otvorů úzkých výdechů horkého vzduchu z motorového prostoru.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

V zadní části horního povrchu karoserie byla namontována dvojice aktivních křidélek, která se automaticky upravovala tak, aby vytvářela různé úrovně přítlaku. Po jejich zvednutí se odhalily další otvory pro chlazení motoru, které rovněž sloužily ke snížení tlaku vzduchu pod křídly. Dvojice výfukových byla umístěna uprostřed zádi pod sebou, mezi obrovskými difuzory.

Standardní Maserati MC12 mělo obrovský přední a zadní převis, zatímco na Maserati Birdcage 75th byly minimální. Koncept byl oproti původnímu MC12 o 487 milimetrů kratší a o 115 milimetrů nižší, a to navzdory výraznému sání chladného vzduchu do motoru na střeše.

Interiér s nejmodernějším vybavením vznikl ve spolupráci s Motorolou a zahrnoval nejnovější technologie mobilních telefonů. Zploštělý volant nesl většinu ovládacích tlačítek a digitální displej. Běžná přístrojový štít nahradil head-up displej a veškeré informace byly promítnuty na centrální panel, který nesla trubková konstrukce odkazující na původní závodní vozy Maserati Birdcage. Sedadla byla potažena modrou alcantarou a držela pasažéry čtyřbodovými bezpečnostními pásy.

Designéři Pininfariny pro Birdcage 75th navrhli novou sadu kol s centrální maticí a stylizovanými trojzubci Maserati. Velikost kol byla 20 palců vpředu a 22 palců vzadu (produkční Maserati MC12 bylo vybaveno devatenáctipalcovými koly). Podobný styling kol se později objevil v sériové produkci u vozu Maserati Gran Turismo z roku 2007.

O pohon konceptu se postaral šestilitrový vidlicový dvanáctiválec Tipo M144A odvozený od motoru Ferrari s úhlem válců 65°. Tehdy byl tento celohliníkový dvanáctiválec s ventilovými rozvody DOHC nejsilnějším atmosférickým motorem na světě. Maserati při představení uvedlo, že nejvyšší výkon konceptu dosahuje přibližně 700 koní, ale s největší pravděpodobností to byl standardní motor z běžného Maserati MC12 o výkonu 630 koní. Vzadu uložená poloautomatická šestistupňová převodovka byla vybavena dvoulamelovou suchou spojkou a hnací síla byla přenášena na zadní kola skrze samosvorný diferenciál.

Maserati Birdcage 75th se po debutu v Ženevě ukázalo na různých autosalonech po celém světě a nyní zůstává ve vlastnictví společnosti Pininfarina SpA.

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Rudolf Uhlenhaut: Brilantní inženýr Mercedesu a otec legendárního Gullwingu

Rudolf Uhlenhaut byl šikovný inženýr, který se nebál posadit za volanty závodních vozů, na jejichž vývoji usilovně pracoval.

Číst celé

Lamborghini Miura Roadster: Bohatí po ní toužili, továrna ne

Otevřenou Miuru si přálo mnoho bohatých osobností, ale Lamborghini vyrobilo jediný koncept, který později zmizel na dlouhá desetiletí.

Číst celé

Porsche 550: První závodní Porsche miloval James Dean

Historicky první závodní Porsche, do jehož historie se otiskla nesmazatelná stopa v podobě tragického úmrtí amerického herce Jamese Deana.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé

Fiat SB4 Mefistofele: Letecký motor stvořil bestii

Fiat přímo z pekla vznikl spojením závodního podvozku a leteckého motoru. Později se stal držitelem rychlostního rekordu, ale trochu fixloval.

Číst celé