Rudolf Uhlenhaut: Brilantní inženýr Mercedesu a otec legendárního Gullwingu

Rudolf Uhlenhaut byl šikovný inženýr, který se nebál posadit za volanty závodních vozů, na jejichž vývoji usilovně pracoval.

Mercedes-Benz v roce 2012 oslavil 60. výročí od vzniku ikonického sportovního modelu 300 SL, jehož závodní verze se zúčastnila nejdůležitějších závodů sezóny 1952. Mercedes-Benz 300 SL obsadil 2. místo na stupních vítězů závodu Mille Miglia a s velkými úspěchy pokračoval v Le Mans, kde závodníci Mercedesu získali 1. a 2. místo a stanovili nový rekord, když dosáhli průměrné rychlosti 155,6 km/h.

Legendární Gullwing pokračoval v úspěšném závodním tažení a před koncem sezóny zvládl obsadit první čtyři místa v cíli závodu na Nürburgringu a zúčastnit se dálkového závodu La Carrera Panamericana v Mexiku, kde s ním Karl Kling a Hans Klenk opět zvítězili. Mercedes-Benz 300 SL byl dílem brilantního inženýra Rudolfa Uhlenhauta, který v období od 30. do 70. let minulého století pracoval pro Mercedes-Benz a podílel se na vývoji nejslavnějších sportovních a závodních vozů z tohoto období.

Rudolf Uhlenhaut se narodil 15. července 1906 v Londýně. Rudolf se narodil německému bankéři Maxovi Uhlenhautovi, který v Londýně vedl pobočku německé banky Deutsche Bank, a Angličance Hildě Brice, kteří měli celkem čtyři děti. Na začátku první světové války v roce 1914 se rodina odstěhovala do Bruselu a později do německých Brém. V roce 1926 se Rudolf Uhlenhaut přihlásil na technickou univerzitu v Mnichově, ale protože byl vášnivým lyžařem, raději trávil čas na svazích bavorských Alp, než aby studoval inženýrství.

V roce 1931 se Uhlenhaut nechal zaměstnat automobilkou Mercedes-Benz a pod vedením Fritze Nallingera pracoval na vývoji Mercedesu 170 V, který se stal nejpopulárnějším osobním modelem značky v době před 2. světovou válkou. V roce 1936 převzal vedení oddělení závodních vozů. Auto Union ovládl sezónu 1936 a Uhlenhaut musel najít řešení, jak udělat Mercedes-Benz opět konkurenceschopný. 

Uhlenhaut byl talentovaný řidič a šikovný inženýr, takže si dokázal všimnout nedostatků podvozku a odpružení Mercedesu-Benz W25, aniž by někdy dříve řídil závodní vůz. Nástupcem Mercedesu W25 byl W125 s upraveným podvozkem a výkonnějším motorem, který ovládl sezónu 1937 a byl považován za nejsilnější závodní vůz velkých cen až do éry turbodmychadly přeplňovaných monopostů Formule 1 na začátku 80. let. Změny v pravidlech pro rok 1938 si vyžádaly vývoj Mercedesu W154 a Uhlenhaut si při jeho konstruování vysloužil přezdívku „Řídící inženýr“, protože neměl ve zvyku nová technická řešení kreslit, ale nejraději je vymýšlel v praxi a za volantem prototypů.

Po vypuknutí druhé světové války byl závodní tým Mercedesu rozpuštěn a Uhlenhaut byl kvůli dvojí státní příslušnosti neustále kontrolován gestapem. V době války pracoval v oddělení leteckých motorů Daimler-Benz a podílel se na navrhování a vývoji hlav válců motoru Daimler-Benz DB 603, který měl před válkou pohánět rekordní speciál Mercedes-Benz T80. Po skončení války založil přepravní společnost, která používala nákladní vozy bývalého Wehrmachtu a poté byl kontaktován bývalým přítelem z Anglie, aby se podílel na poválečných rekonstrukcích.

Rudolf Uhlenhaut se vrátil do Mercedesu-Benz v roce 1948 a na začátku 50. let začal pracovat na vývoji Mercedesu W194, který sdílel motor a podvozek s limuzínou Mercedes-Benz 300 (W186). Závodní úspěchy a skutečný zájem amerických zákazníků přesvědčily automobilku k vývoji silniční verze s názvem Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“. Závodní Mercedes-Benz W196 vyhrál mistrovství F1 v letech 1954 a 1955 a Uhlenhaut s ním během testování dokonce dokázal překonat časy Juana Manuela Fangia.

Inženýři kromě závodního monopostu W196 vyvinuli i dvousedadlovou verzi W196S, která se oficiálně jmenovala Mercedes-Benz 300 SLR (Sport Leicht-Rennen) a byla určena do vytrvalostních závodů. Tovární tým se ale po tragédii v Le Mans v roce 1955, při níž zemřelo 84 lidí, stáhl z motoristického sportu. Rudolf Uhlenhaut před nehodou v Le Mans nařídil, aby byly dva z devíti dokončených podvozků 300 SLR vyčleněny pro úpravu, která byla hybridem modelů SL a SLR. Technici na nich vyvinuli elegantní kupé, které se později proslavilo pod názvem Uhlenhaut Coupé.

Uhlenhautův soukromý vůz s maximální rychlostí blížící se 290 kilometrům v hodině byl nejrychlejším silničním vozem éry. O tom vypráví historka, kdy Uhlenhaut vyrazil na cestu na schůzku se zpožděním, ale za hodinu dokázal projet přibližně 220 kilometrů dlouhý úsek dálnice z Mnichova do Stuttgartu, což je cesta, která dnes při běžné cestovní rychlosti trvá necelé dvě hodiny.

Rudolf Uhlenhaut odešel do dobře zajištěného důchodu v roce 1972 v důsledku častého řízení automobilů musel nosit naslouchátko, i když za celý svůj život nikdy žádné auto nevlastnil. Rudolf Uhlenhaut zemřel 8. května 1989 ve věku 83 let. Dr. Hans Liebold, vedoucí projektu Mercedesu C 111 pod Uhlenhautem tehdy vzpomínal: „Při práci pro Uhlenhauta jste udělali maximum, protože jste ho nechtěli zklamat. Věděl to a vážil si toho.“ Závodník Manfred von Brauchitsch o něm řekl: „Uhlenhaut byl skvělý. Byl jedním z milionu.“ Dílo Rudolfa Uhlenhauta ovlivnilo značku Mercedes-Benz na dlouhá desetiletí dopředu.

O Sodomkově stopě za velkou louží

Stalo se to na konci loňského léta v americkém Monterey. V rámci motoristického týdne se v aukci RM Sothebys vydražil za více než 8 milionů český automobil Aero 50 s karoserií od Sodomky. Tady je vše, co o něm musíte vědět.

Číst celé

Youngtimer na obzoru: Audi R8 4.2 s manuálem

Tento článek bychom vlastně vůbec neměli vydat. Jakmile si totiž kultura automobilových nadšenců všimne zajímavého auta a udělá z něj legendu – nebo alespoň kult či youngtimera -, ceny začnou šplhat.

Číst celé

MacPherson: Moderní zavěšení, které ve skutečnosti pochází ze 40. let

Earle Steele MacPherson si nechal patentovat jednoduchou šikovnou nápravu McPherson už krátce po skončení druhé světové války.

Číst celé

50 let smůly. Koupila si Tesla prokletou továrnu?

Když v roce 2010 mladá elektro-automobilka Tesla hledala své první pořádné výrobní prostory, dohodla se na odkoupení kalifornské továrny Toyoty. Jenže tato fabrika za svých dnes již 56 let existence zažila tolik nešťastných okamžiků, až si svět začal říkat, jestli není prostě prokletá.

Číst celé

Pierce-Arrow Silver Arrow: Design budoucnosti

Pokrokový luxusní sedan, který se stal majetkem jen úzké hrstky vyvolených. Jejich počet byste napočítali na prstech jedné ruky.

Číst celé

Maserati Birdcage 75th: Nadpozemská oslava 75. narozenin Maserati

Maserati Birdcage 75th se představilo jako oslava 75. výročí značky a sdílelo techniku s nejextrémnějším silničním Maserati všech dob – exkluzivním MC12.

Číst celé