Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Pokud by Porsche 928 mohlo mluvit, pravděpodobně by při svém představení na autosalonu v Ženevě v roce 1977 novinářům řeklo: „Já vím, že nejsem 911. Ale hej, já jsem ve skutečnosti o 17 čísel lepší! To je přece super, ne?“

Ne všichni by však s takovým vyjádřením souhlasili. Ačkoliv Porsche 928 rozhodně nebylo špatné auto, bylo nepochopené, podhodnocené a nakonec i vyřazené. Podobně, jako mnoho ostatních legendárních aut muselo urazit dlouhou a složitou cestu. První nápad uvažující tvorbu takového auta se zrodil na konci šedesátých let, kdy inženýři Porsche začali věřit, že motor uložený vzadu dostali tak daleko, jak to jen šlo. Tuto myšlenku podpořil i začátek poklesu prodejů tolik důležité 911, u níž prý již využili všechen dostupný potenciál.

Nové auto se ale nemělo stát dalším sportovním vozem, Porsche o něm takto neuvažovalo, ale mělo být pohodlným GT na dlouhé cesty. S touto vizí začali připravovat luxusní cestovní kupé, o které by mohl být širší zájem. Ernst Fuhrmann nabídl první konstrukci již v roce 1971, a zatímco byly uvažovány konstrukce s motorem uprostřed či vzadu, hnací jednotka našla své místo v přední části vozu. Porsche se však nerozhodlo použít svůj typický šestiválec, ale model 928 se stal prvním vozem značky, o jehož pohon se staral vidlicový osmiválec.

Puristé začali nový vůz okamžitě porovnávat s 911 a vše začalo mechanikami. 911 poháněl vzduchem chlazený motor vzadu, typ 928 využíval kapalinou chlazený motor vpředu. Model 928 byl v téměř všech směrech složitější než 911 – měl chladicí systém, chladič a posilovač řízení. To vše se v 911 nenacházelo. Původní plány konstruktérů uvažovaly použití pětilitrového osmiválce, ale kvůli ekonomickým omezením byl nakonec vybrán 4,5-litrový motor o nejvyšším výkonu 240 koní.

Kritici však 928 nazvali pomalým autem, a to i navzdory instalaci silnějších motorů v pozdějších modelech. Velmi často nové Porsche nazývali německou Corvette, ale s lepším navržením a vyvážením díky koncepci transaxle. I přes dobré vlastnosti to ale Porsche 928 nemá lehké i dnes. Vozy jsou totiž příliš nákladné na údržbu, čímž je značně omezen zájem ze strany potenciálních kupců.

Porsche se v roce 1995 rozhodlo ukončit výrobu 928, po přibližně 61 tisících vyrobených kusech, z čistě ekonomických důvodů. Tehdy ještě jako nezávislá společnost (nyní je součástí skupiny Volkswagen) muselo vyřešit dva značné problémy. Porsche 928 se neprodávalo tak dobře, jak se očekávalo, a sdílelo jen minimum dílů s ostatními modely. Pro snížení celkových výrobních nákladů tak bylo odstranění osmiválcového GT logickým škrtem. Magazín Road & Track kdysi napsal, že typ 928 musel zemřít, aby Porsche přežilo. Nebylo to špatné auto a mělo nadčasový design, ale nemělo stejný zájem jako 911, bylo prostě jen jiné.

BMW 1602 Elektro-Antrieb: Praděda BMW i3

BMW na olympijských hrách v Mnichově roku 1972 představilo elektrickou verzi typu 1602, která se stala prvním elektromobilem v historii značky.

Číst celé

Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

Číst celé

Harakiri nad palubními kamerami

Před Vánoci jsme v našem čínštinářském kroužku zabředli do tématu palubních kamer, které si řidiči lepí na čelní sklo auta. Nechť diskuze započne!

Číst celé

Proč vznikl projekt Temple of Speed a kde je jeho místo dnes?

Tlak na motoristy se spalovacími agregáty k výměně za vozy na baterie a masáž EU směrem k vývoji v automobilkách jsou pro nás bytostně odporné a nesmyslné fragmenty dnešní doby. Už při vzniku Temple of Speed více jak deset let zpět jsme se jasně zařadili do proudu společností, organizací a institucí, které tyto jednostranné škatulkovací praktiky striktně odmítají. My jsme tu ale ve skutečnosti od počátku z jiného důvodu. A tím je čistá láska automobilismu a její šíření. 

Číst celé

Rozhovor s Alešem Tillem: Českým mladým talentem ve světě virtuálních závodů

V československé komunitě milovníků herního simulátoru Gran Turismo je ani ne dva roky, nemá řidičák a studuje. Přesto je jedním z nejtalentovanějších jezdců s obrovským citem pro řízení. Vyzpovídali jsme nejrychlejšího borce závodního klubu GT Bros, působícího na virtuálním závodišti Gran Turismo Sport.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Číst celé