Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Pokud by Porsche 928 mohlo mluvit, pravděpodobně by při svém představení na autosalonu v Ženevě v roce 1977 novinářům řeklo: „Já vím, že nejsem 911. Ale hej, já jsem ve skutečnosti o 17 čísel lepší! To je přece super, ne?“

Ne všichni by však s takovým vyjádřením souhlasili. Ačkoliv Porsche 928 rozhodně nebylo špatné auto, bylo nepochopené, podhodnocené a nakonec i vyřazené. Podobně, jako mnoho ostatních legendárních aut muselo urazit dlouhou a složitou cestu. První nápad uvažující tvorbu takového auta se zrodil na konci šedesátých let, kdy inženýři Porsche začali věřit, že motor uložený vzadu dostali tak daleko, jak to jen šlo. Tuto myšlenku podpořil i začátek poklesu prodejů tolik důležité 911, u níž prý již využili všechen dostupný potenciál.

Nové auto se ale nemělo stát dalším sportovním vozem, Porsche o něm takto neuvažovalo, ale mělo být pohodlným GT na dlouhé cesty. S touto vizí začali připravovat luxusní cestovní kupé, o které by mohl být širší zájem. Ernst Fuhrmann nabídl první konstrukci již v roce 1971, a zatímco byly uvažovány konstrukce s motorem uprostřed či vzadu, hnací jednotka našla své místo v přední části vozu. Porsche se však nerozhodlo použít svůj typický šestiválec, ale model 928 se stal prvním vozem značky, o jehož pohon se staral vidlicový osmiválec.

Puristé začali nový vůz okamžitě porovnávat s 911 a vše začalo mechanikami. 911 poháněl vzduchem chlazený motor vzadu, typ 928 využíval kapalinou chlazený motor vpředu. Model 928 byl v téměř všech směrech složitější než 911 – měl chladicí systém, chladič a posilovač řízení. To vše se v 911 nenacházelo. Původní plány konstruktérů uvažovaly použití pětilitrového osmiválce, ale kvůli ekonomickým omezením byl nakonec vybrán 4,5-litrový motor o nejvyšším výkonu 240 koní.

Kritici však 928 nazvali pomalým autem, a to i navzdory instalaci silnějších motorů v pozdějších modelech. Velmi často nové Porsche nazývali německou Corvette, ale s lepším navržením a vyvážením díky koncepci transaxle. I přes dobré vlastnosti to ale Porsche 928 nemá lehké i dnes. Vozy jsou totiž příliš nákladné na údržbu, čímž je značně omezen zájem ze strany potenciálních kupců.

Porsche se v roce 1995 rozhodlo ukončit výrobu 928, po přibližně 61 tisících vyrobených kusech, z čistě ekonomických důvodů. Tehdy ještě jako nezávislá společnost (nyní je součástí skupiny Volkswagen) muselo vyřešit dva značné problémy. Porsche 928 se neprodávalo tak dobře, jak se očekávalo, a sdílelo jen minimum dílů s ostatními modely. Pro snížení celkových výrobních nákladů tak bylo odstranění osmiválcového GT logickým škrtem. Magazín Road & Track kdysi napsal, že typ 928 musel zemřít, aby Porsche přežilo. Nebylo to špatné auto a mělo nadčasový design, ale nemělo stejný zájem jako 911, bylo prostě jen jiné.

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé

Ford Mustang mohl být první běžnou čtyřkolkou

Legendární americký sporťák s pohonem všech kol? Ano, i to byla myšlenka lidí z Fordu v době, kdy Mustang zažíval boom.

Číst celé

Kontroverzní BMW navržená Chrisem Banglem. Jsou krásná, nebo ošklivá?

Chris Bangle patří k nejkontroverznějším automobilovým designérům posledních desetiletí. V letech 1992 až 2009 působil v BMW Group a podílel se na vývoji nejvýraznějších bavoráků moderní historie.

Číst celé

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé

Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

Číst celé

10 zajímavostí o Rolls-Royce, které možná neznáte

Zjistěte, kolik hodin se vyrábí jeden Rolls-Royce a co se dělá s vadnými vozy, které neprojdou zkouškou těsnosti.

Číst celé