BMW 2002 Turbo: Vzestup a pád prvního evropského silničního auta s turbem

BMW 2002 Turbo v sedmdesátých šokovalo automobilový svět, protože dokázalo zamést s výkonnějším Porsche.

BMW na olympijských hrách v Mnichově v roce 1972 představilo futuristický koncept BMW Turbo, který se nikdy nedostal do sériové výroby, ale významně ovlivnil budoucnost mnichovské automobilky. Studie návrháře Paula Bracqa debutovala s novými bezpečnostními prvky, klínovitým designem, ze kterého později čerpaly tvary sportovního BMW M1, a čtyřválcem s turbodmychadlem, jež znamenal začátek nové éry.

Inženýři krátce po dokončení konceptu BMW Turbo obrátili svou pozornost na vývoj silnějšího BMW série 02, protože cítili, že podvozek modelu 2002 zvládne další výkon. Základem pro novou nejsilnější verzi se stalo BMW 2002 Tii, které stálo na špici nabídky. Technici se inspirovali experimentálním přeplňovaným motorem konceptu Turbo a na dvoulitrový čtyřválec M10 namontovali turbodmychadlo KK&K (Kuhnle, Kopp & Krausch), upravili kompresní poměr motoru z 6,9:1 na 9,5:1 a přidali olejový chladič.

Nejvyšší výkon prvního evropského přeplňovaného motoru dosahoval 170 koní a maximální točivý moment byl 240 newtonmetrů. Výrazný nárůst hnací síly si vyžádal montáž samosvorného diferenciálu, silnější brzdy a širší třináctipalcová kola s vysokorychlostními pneumatikami. Rozšíření rozchodu podvozku rovněž znamenalo, že inženýři decentně rozšířili blatníky karoserie.

Interiér se stal mnohem sportovnější, protože standardní sedadla nahradila plnohodnotná sportovní sedadla, kožený tří ramenný volant a na palubní desce se vedle hodin objevil ukazatel plnícího tlaku turbodmychadla. Návrháři použili červený rámeček přístrojové desky, aby umocnili dramatičnost nově vzniklého BMW 2002 Turbo.

BMW oficiálně uvádělo, že BMW 2002 Turbo dokáže akcelerovat z 0 na 100 kilometrů v hodině za pouhých 7 sekund a dosáhnout maximální rychlosti 211 km/h. První evropské auto s turbodmychadlem vzbudilo opravdové vzrušení, protože dokázalo porazit Porsche 911 Carrera s výkonem přes 200 koní.

Kromě tradičních proužků BMW Motorsport byly testovací vozy pro novináře ozdobeny i zrcadlově obráceným nápisem „2002 turbo“, ale tisk netradiční polep zkritizoval jako nevkusný. Vedení společnosti se kvůli tomu rozhodlo, že od zrcadlového modelového označení upustí, ale většina majitelů si jej nechala dodělat.

BMW 2002 Turbo bylo uvedeno na trh v roce 1973, ale téhož roku vypukla proslulá ropná krize, která znamenala i jeho předčasný konec. Během dvouleté sériové výroby vzniklo pouze 1 672 kusů. Všechna auta byla vybavena levostranným řízením, protože vývoj pravostranné verze znemožnilo větší výfukové potrubí přeplňovaného motoru, které zabíralo prostor pro sloupek volantu.

Kvůli hrubému projevu motoru si BMW 2002 Turbo vysloužilo přezdívku „Jekyll a Hyde“, protože bylo autem dvou osobností, které rozdělovala obrovská prodleva turbodmychadla. V dobových testech se například objevilo: „Zašlápnete plyn do podlahy a nic se neděje, ale poté přijde silná rána do zad a máte pocit, že jste mocný náboj vypálený ze zbraně.“ Razantní kopanec výkonu znamenal, že mnoho exemplářů skončilo namotaných na stromě, kvůli čemuž je BMW 2002 Turbo v dnešních dnech opravdu vzácné. Šťastní majitelé jsou členy exkluzivního klubu.

Nissan GT-R, část druhá: Technologická vyspělost

V prvním článku (z pěti) tohoto seriálu jsme si obecně představili Nissan GT-R. Nyní se podíváme do hloubky jeho karoserie a motoru. 

Číst celé

Challenger: Dokument popisující příběh Peugeotu 205 T16 v rally skupiny B

Starší dokument Challenger vypráví o vzniku a závodění Peugeotu 205 T16 ve skupině B.

Číst celé

Škoda 450/Felicia, aneb šťastný kabriolet

Za vznikem ikonického československého kabrioletu stála vyhlídka na vysoké příjmy ze západu.

Číst celé

Supersporty z Japonska: Tyhle 3 zanikly ve fázi prototypů

Japonští inženýři nenavrhují supersportovní vozy každý den, ale když to zkusí, výsledek jejich snažení stojí za to. Každý z těchto projektů měl slibnou budoucnost, ale všechny zanikly dříve, než dostaly šanci na úspěch.

Číst celé

Mazda RX-8 Roadtrip: S laciným wankelem přes půl Evropy

Přišlo mi to jako zajímavý nápad. Místo letenky jsem koupil ojetou Mazdu RX-8 za cenu staršího iPhonu a vyrazil s ní na dlouhou cestu domů.

Číst celé

Ferrari F512 M: Kontroverzní, ale i nejlepší a nejrychlejší Testarossa

Ferrari Testarossa prošlo dlouhým vývojem a jeho finální verzí bylo kontroverzní Ferrari F512 M. Rozporuplná Testarossa ale byla tou nejlepší verzí.

Číst celé