Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Znáte to, během dlouhých večerů listujete inzercí a hledáte auta, která nepotřebujete. Pokaždé si vyberete. Po dlouhém rozhodování jsem dospěl k názoru, že jsem si svůj Civic užil už dost. Na jednu stranu mě stále dokázal bavit a jeho provozní náklady byly jako u každého jiného mopedu, na druhou stranu byl pomalý, nezajímavý a v případě srážky s moderním autem bezpečný jako rozmočená krabice od bot. Co si ale koupíte ve chvíli, kdy opravdu chcete pořídit něco nového?

Dlouhé týdny jsem studoval dostupná auta, jejich problémy a samozřejmě tržní hodnoty. Požadavky byly jednoduché. Mnou hledané auto mělo mít sportovní jízdu v DNA a muselo být zajímavé, ideálně málo časté na našich silnicích. Po všech prohlédnutých hot hatchích, zavržených BMW a vcelku lákavých Imprezách WRX a Miatách jsem došel k jedinému závěru. Vzpomněl jsem si na nezvyklé čtyřmístné kupé, které mě fascinovalo již od dávných dob základní školy, kdy jsme jej s kamarády proháněli ve virtuální realitě. Hledání té pravé Mazdy RX-8 začalo.

Česká inzerce tu a tam nabídne zajímavý kousek, ale samozřejmě jsem sledoval i bohatší zahraniční. V první řadě bylo potřeba zodpovědět důležité otázky. Chci „GTčkovou“ variantu s výkonem 141 kW, nebo sportovnější se 170kW? Koupím kousek s mrtvým motorem a zainvestuji opravu, nebo se plácnu přes kapsu a pořídím drahý perfektní kousek? Jistý jsem si byl jen jedním, musí mít řízení na levé straně, ač je výrazně dražší. Výsledné hledání nebylo tak jednoduché, jak se zpočátku zdálo. Hodně RX-8 z našich luhů a hájů stojí v autobazarech v nepřitažlivých čtvrtích měst, kde je s nimi zacházeno jako s hadrem. Startovací, zahřívací a „chcípací“ procedura? Fu*k off!

RX-8 jsme v redakci již krátce měli, byla pravostranná, dovezená z Anglie a stála jako nový iPhone. Tomášových zkušeností jsem samozřejmě využil a poprosil ho, zda by mi v Brně obhlédl šedivý 170-kilowattový exemplář po čerstvé repasi motoru. Prodávající se nebál použít oblíbené spojení „sednout a jezdit“. Jezdit ano, fungovala skvěle, jen by jezdila do doby než by se rozlomila napůl. Koroze je velkým problémem zatím posledního vyráběného auta s wankelovým motorem. Tenhle fakt jsem musel zohlednit v dalším pátrání.

Po dlouhých týdnech hledání ideálu jsem začal propadat depresi. Pořád to stejné, nepřitažlivé a nabízené nedůvěryhodnými prodejci. Jenže pak se všechno otočilo naruby. Stála na dvoře pražského specialisty Kamikaze RX8, byla červená ve výbavě Revolution a měla slibnou budoucnost. Po dlouhém hledání jsem objevil přesně takovou Mazdu RX-8, jakou sedm měsíců hledal.

Další díl?

Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Číst celé

Temple of Speed vyhraje Le Mans!

Před pár hodinami se jel vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, což nás donutilo k přemýšlení, jak bychom se mohli zúčastnit. A levně.

Číst celé

Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Číst celé

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale: Unikát na přání brunejského sultána

Brunejský sultán a jeho bratr si v letech 1992 až 1995 koupili celkem 20 Jaguarů XJ220. Ten dvacátý se od všech ostatních odlišoval unikátním designem od Pininfariny.

Číst celé

Ferrari Mondial: Příběh černé ovce z Maranella a nejlevnějšího Ferrari

Ferrari Mondial vzniklo na začátku 80. let jako nejlevnější vůz z Maranella, který si mohli koupit zákazníci z celého světa.

Číst celé

Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Číst celé