Lamborghini Miura Roadster: Bohatí po ní toužili, továrna ne

Otevřenou Miuru si přálo mnoho bohatých osobností, ale Lamborghini vyrobilo jediný koncept, který později zmizel na dlouhá desetiletí.

Lamborghini Miura je často považované za první produkční supersportovní auto na světě. Může za to především nepřehlédnutelný vzhled, vysoké jízdní výkony a koncepce s dvanáctiválcem uloženým uprostřed. Odkaz Miury je dobře zdokumentován a její jméno je pevnou součástí automobilové historie. Jen málo lidí však zná Miuru, která nikdy pořádně nevznikla.

Příběh Lamborghini se začal psát v první polovině šedesátých let minulého století, když se zakladatel značky Ferruccio Lamborghini nepohodl s Enzem Ferrarim kvůli jeho sportovním vozům. Aby Lamborghini prokázal, že Ferrari není neporazitelný, rozhodl se postavit vlastní auto. Typ 350 GT položil základní stavební kameny Lamborghini tak, jak ho známe dnes. Opravdová legenda značky se ale začala psát až v roce 1966, kdy byla na autosalonu v Ženevě odhalena Miura.

Inovativní sportovní kupé navržené tehdy neznámým mladíkem Marcellem Gandinim z karosárny Bertone ve skutečnosti vzniklo jako vedlejší projekt inženýrů, kteří chtěli sesadit Ferrari z trůnu. Ferruccio Lamborghini z takového auta nebyl nadšený, protože upřednostňoval velká cestovní kupé, ale jakmile byl nový podvozek poprvé ukázán na autosalonu v Turíně v roce 1965, velkolepá pozitivní reakce nadšeného davu změnila jeho názor.

Jak šedesátá léta postupovala, Miura se stala autem, které chtěli vlastnit bohatí podnikatelé i filmové hvězdy. Miura zkrátka byla potřebným doplňkem na příjezdové cestě luxusních domů vlastněných vlivnými osobnostmi. Stále se zvětšující klientela začala toužit po otevřené verzi, aby si mohla vychutnat nerušený zvuk vidlicového dvanáctiválce. Bertone se rozhodl výzvu přijmout a pomocí konceptu vyzkoušel, jak bude Miura bez střechy vypadat.

Lamborghini Miura P400 Roadster se představilo na automobilové výstavě v Bruselu v roce 1968. Nebylo jen obyčejnou Miurou s odstraněnou střechou, protože si Roadster vyžádal značné přepracování karoserie. Krásná silueta měla vyztužené čelní sklo, nižší linii střechy a velké boční otvory pro nasávaný vzduch. Nezakrytovaný motor V12 o výkonu 394 koní byl viditelný ze všech stran. Byl to opravdu krásný stroj, ale i navzdory pozitivní reakci veřejnosti vše zůstalo pouze ve fázi jediného konceptu. Důvod tohoto rozhodnutí už zakryly písky času.

Po odmítnutí několika požadavků na zakázkovou výrobu vozu našel jediný vyrobený kus nový domov v garáži výzkumné společnosti International Lead Zinc Reserch Organization (ILZRO). Společnost pro vývoj zinku hledala automobil, který by sloužil pro prezentování nových lehkých materiálů. Lamborghini se nejprve zdráhalo prodat běžnou Miuru, protože se možná bálo, aby výsledný upravený vůz nebyl lepší než továrnou vyráběné kusy. Ať už tomu bylo jakkoliv, prototyp Roadsteru byl něčím, co bylo Lamborghini ochotné poskytnout pro takový projekt.

Společnost ILZRO Roadster rozebrala a mnoho původních dílů nahradila vlastními komponenty ze zinku, aby zdůraznila jeho vhodné vlastnosti pro úsporu hmotnosti. Transformace byla dokončena změnou barvy vozu z modré na zelenou. Přepracovaná Miura Roadster byla pod jménem ILZRO Zn75 vystavena na několika autosalonech a ILZRO ji používalo jako svůj klíčový propagační předmět. Po několika letech se ale Roadster stal nepotřebným a dalším majitelem vozu se stal neznámý člověk, v jehož rukou se vůz ztratil z dohledu veřejnosti na více než deset let.

Lamborghini Miura Roadster se přeměnilo z auta snů na pouhý automobilový mýtus. Jedinečné Lamborghini se znovu objevilo až v roce 1980, kdy bylo darováno muzeu dopravy v Brookline v americkém státě Massachusetts. Co s vozem bylo oněch několik uplynulých let, zůstává záhadou, ale konečně byl zase vystavený veřejně.

Po zdlouhavém období v muzeu a poté, co vůz během té doby několikrát změnil majitele, Roadster našel cestu k Adamu Gordonovi. Ten se rozhodl vůz vrátit do původní specifikace z roku 1968, což nebyl snadný úkol, protože chyběly některé původní díly. Poté, co Gordon odstranil úpravy provedené společností ILZRO, celkové finanční náklady přesáhly 320 000 amerických dolarů. V roce 2008 jej přivezl na prestižní událost Concours d’Elegance v Pebble Beach, kde téměř zapomenutá klasika dostala ocenění jako 2. nejlepší auto výstavy.

Později v roce 2008 byla Miura Roadster prodána za nezveřejněnou částku, ale odhady odborníků hovoří o více než 9,2 milionech dolarů. Současné místo, kde se nyní Lamborghini Miura Roadster nachází, je bohužel neznámé.

Lamborghini Miura Roadster: Bohatí po ní toužili, továrna ne

Otevřenou Miuru si přálo mnoho bohatých osobností, ale Lamborghini vyrobilo jediný koncept, který později zmizel na dlouhá desetiletí.

Číst celé

Ferrari FZ93: Stylingové cvičení Zagata bylo inspirací pro Ferrari Enzo

Ferrari FZ93 vzniklo jako oslava návratu slavného inženýra do vedení společnosti Zagato a inspirovalo budoucí modely Ferrari.

Číst celé

Bertone Nivola: Italsko-americká pocta legendárnímu závodníkovi

Futuristický koncept Bertone Nivola vznikl jako budoucnost Chevroletu Corvette a vzdával hold slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu.

Číst celé

Katovna: Jak vnímáme Lamborghini Urus?

Lamborghini založilo královskou kategorii vozů SUV. Jak tento krok vnímá naše redakce?

Číst celé

Maserati 250F: Fascinující vítězství na Nürburgringu

Maserati předvedlo při návrhu 250F skvělou práci, ale i přesto s ním dokázal excelovat jeden jediný muž. Juan Manuel Fangio upevnil status legendy fascinujícím vítězstvím na Nürburgringu v roce 1957.

Číst celé

Koenig Specials: Tovární Ferrari byla příliš pomalá

Bláznivě široké bodykity se v posledních letech rozšířily po celém světě hlavně z malého Japonska, kde sídlí společnosti jako Liberty Walk, Rocket Bunny či RAUH-Welt Begriff. Ve druhé polovině minulého století se tímto směrem úprav ale vydali i v Německu.

Číst celé