Rudá svině: Prvnímu Mercedesu od AMG se soupeři na startu smáli

Je Rote Sau (Rudá svině) nejzajímavějším autem od AMG vůbec? Máme pro vás příběh o prvním projektu dvorního tunera Mercedesu, kterým byl Mercedes-Benz 300 SEL upravený pro účast v závodě 24 hodin Spa-Francorchamps.

Společnost AMG má dlouhou a hrdou historii, která trvá už více než padesát let. I když je AMG dnes známé hlavně výrobou extrémně výkonných Mercedesů a spoluúčastí v šampionátu Formule 1, začátky úpravce byly mnohem pokornější. Když se první závodní vůz vyvinutý AMG poprvé postavil na start ostrého závodu, konkurenční týmy se mu smály. Nezabralo to však příliš dlouho času k tomu, aby Mercedes známý jako „Rote Sau“ (Rudá svině) smázl egoistický smích z tváří svých soupeřů.

Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher byli bývalí inženýři společnosti Mercedes-Benz, kteří si založili vlastní specializovanou dílnu, jež měla za úkol vytěžit více výkonu ze standardních produkčních modelů. Jejich znalosti Mercedesů jim dopomohly k naprosté autoritě. Největší výzva přišla v okamžiku, kdy se jich jeden ze zákazníků zeptal, zda by mu mohli připravit auto pro náročný vytrvalostní čtyřiadvacetihodinový závod ve Spa-Francorchamps. Nejednalo se o žádné obyčejné auto, ale o opulentní Mercedes-Benz 300 SEL, který se svými parametry blížil výletní lodi.

Mercedes-Benz 300 SEL byl kdysi nejrychlejším silničním autem své doby. To se však týkalo pouze rychlosti v přímce, protože tento robustní luxusní stroj byl o točivém momentu, ale ne o svižném projíždění zatáček. Aufrecht a Melcher začali z auta odstraňovat veškerou přebytečnou hmotnost a následně namontovali hliníkové dveře.

Přestože se rozsáhlých úprav dočkal i podvozek, který byl nově tvořený závodním zavěšením, největší změna se odehrála pod kapotou. Vidlicový osmiválec byl převrtán na 6,8 litru a dokázal vyvinout nejvyšší výkon až 420 koní. Mercedes 300 SL dekorovaný závodními polepy se stal prvním autem s označením AMG a byl připravený pro náročný závod ve Spa-Francorchamps.

Jakmile se velký Mercedes v roce 1971 objevil v boxové uličce okruhu, konkurenti s čistokrevnými závodními sportovními vozy se mu začali vysmívat. Několik hodin po startu dlouhého závodu se jejich postoje ale značně změnily. Červený Mercedes odstartoval z páté pozice a postupně se dostal až do boje o vedení.

Řdiči Clemens Schickentanz a Hans Heyer nezpomalili své hodně rychlé tempo ani přes noc, protože byli odhodlaní ukázat svým kritikům, že se hodně spletli. Když se na obzoru opět objevilo slunce, ukázalo se, že 300 SEL je na celkovém druhém místě a s přehledem vede svou třídu. Závod skončil se stejným výsledkem a svět od té chvíle věděl, čeho jsou ambiciózní kluci z AMG schopni.

Postupem času se společnost AMG rozrostla a v současnosti je dvorním úpravcem značky Mercedes-Benz. Ptáte se, kde skončil onen slavný vítězný Mercedes ze závodu ve Spa-Francorchamps? Je schovaný někde v muzeu? Bohužel ne. Auto bylo prodáno letecké společnosti, která chtěla využít jeho vysoké rychlosti k testování letadlových podvozků. Inženýři vyřízli díry v podlaze i střeše vozu, kam umístili zařízení schopné shodit zavěšení letadla na povrch tak, aby simulovali přistání.

Později se však udála nehoda, která zničila Rudou svini natolik, že se jí nikdo nesnažil zachránit. V roce 2006 se AMG rozhodlo postavit přesnou repliku vozu, která byla v minulých letech vidění i v České republice, ale ani ta nedokáže nahradit původní závodní legendu.

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé

Ferrari Testarossa: Unikátní bylo i obutí

Zářivý červený lak Rosso Corsa, vyklápěcí světla a vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed. V osmdesátých letech byla Testarossa snem puberťáků, dnes se stává ceněným klenotem v automobilových sbírkách po celém světě.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Evropská lidová auta

Alfa Romeo, Citroën, Fiat nebo Renault. I evropští výrobci obyčejných aut zkusili štěstí na americkém trhu. Někteří z nich uspěli, jiní naopak ne.

Číst celé

Rolls-Royce Phantom I: Dostatečný výkon a maximální luxus

Luxusní Rolls-Royce Phantom I, oficiálně pojmenovaný „40/50 New Phantom“, byl nástupcem typu Silver Ghost a nahradil ventily na boku válců modernějším rozvodem OHV.

Číst celé

Bugatti Type 57 SC Atlantic: Jedno z nejdražších, jedno z nejvzácnějších

Bugatti Type 57 SC Atlantic se v současnosti řadí k nejdražším a sběrateli nejvíce vyhledávanějším autům na planetě. Jeden ze čtyř vyrobených kusů téměř zničil vlak, další byl ukryt Francouzi před německými okupanty během druhé světové války a už nikdy nebyl nalezen.

Číst celé

Toyota GR Yaris: 5 zajímavostí o nejlákavějším hot hatchi současnosti

Toyota GR Yaris je nepochybně nejzajímavější sportovní auto roku 2020. Představujeme vám 5 technických zajímavostí, které byste o nové Toyotě měli vědět.

Číst celé