Život s Mazdou RX-8: Poprvé na krajnici

Aneb jak se občas říká: oranžová vesta, taky cesta.

Bylo to hezké nedělní ráno, teploměr ukazoval okolo 15°C a mě nenapadlo nic lepšího, než vzít svou RX-8 na projížďku, z níž se následně stalo několik bezesných nocí. Nejen, že jsem vytáhl kamaráda z postele po mejdanu, ale taky jsem si moc dobře popovídal s řidičem odtahovky. Nedávné dny byly s RX-8 opravdu vypečené.

Vraťme se ale v čase zpátky na výše zmíněné nedělní ráno, kdy jsem s Mazdou vyjel z domova okolo sedmé hodiny s myšlenkou, že se pobavím dříve, než začne běžný lid vstávat. Během svého naučeného ohřívacího kolečka jsem dorazil do místa, které velmi dobře znám. Červený retardér následovaný lehkým stoupáním, jenž automaticky volá po tom, abych na něm dosáhl podobné rychlosti, jakou bych jel na souběžné dálnici. Jenže z tohohle pokusu se stane malá noční můra.

Chladicí kapalina i motorový olej jsou zahřáté na provozní teplotu a hlavou mi probíhá myšlenka, že po přejetí retardéru RX-8 pěkně odpálím z jedničky a proženu jí až do červeného pole otáčkoměru. Dekarbonizace zkrátka musí být. Zadní náprava již překonala nepřítele rychlosti a já šlapu plný plyn, motor letí do otáček, když náhle.. začne škubat a po nouzovém zastavení se chvíli mele pod otáčkami volnoběhu a následně se bezmocně udusí. Panikařím a zkouším startovat. Motor točí lehce, chytit nechce. Na přístrojové desce svítí závada motoru.

Sahám do loketní opěrky pro čínský OBD2 převodník a následně skrz mobilní telefon stahuji závady z řídící jednotky motoru mezitím, co stojím uprostřed kopce s velmi mírným provozem. Momentálně jsem rád, že během nedělního rána skoro nikdo nejezdí a mám čas vyčíst závadu relativně v klidu. Paměť závad hlásí kód P0301, neboli výpadky zapalování prvního rotoru. Po smazání paměti motor obtížně nastartuje, ale naděje na krizový odjezd domu velmi rychle vyprchává. Zapalování opět vynechává a bezmocně sleduji otáčkoměr, jak dvourotor prohrává svůj boj a padá z 500 otáček na nulu. Verdikt je jasný, RX-8 to sama domu nezvládne. Co teď, je neděle ráno a přímý odtah do servisu nepřipadá v úvahu.

S již zapnutým blikáním „park everywhere“  vystupuji z auta a přemýšlím, jak situaci vyřešit. Existuje jen jediné řešení, zavolat velmi dobrému kamarádovi, jenž bydlí necelý kilometr od místa poruchy a při nedělní sedmé hodině ráno ze mě bude mít náramnou radost. „Co se děje?“, ozývá se z telefonu. „Budeš se mi smát, ale potřebuju odtáhnout, jsem kousek od tebe.“, odpovídám. Jestli chcete poznat pravé přátele, zavolejte jim po propařené noci s tím, že vaše Mazda RX-8 klekla kousek od jejich baráku a vychutnejte si posměch vyjádřením: „Můžu ti něco říct? Já jsem tě varoval.“

„Lano máš?“, ozývá se z telefonu. Odpovídám: „Jasně, koupil jsem ho dřív, než jsem převzal auto.“ „Ok, tak já teda jedu, no.“ Hodnocení kamarádství: 20 z 10. Během čekání na nouzový odtah to stále beru s humorem. Premiéra, RX-8 se projede na laně. Ruku na srdce, nikdy jsem s ní nejel levněji. Když však kamarád dorazí s podobně starou Mazdou 2, doufáme, že malý čtyřválec roztáhne těžší RX-8 do mírného stoupání. Nakonec se však podaří a RX-8 je potupně tažená výrazně slabší sestřičkou. Brzdy téměř nebrzdí a jsem nucen zpomalovat ruční brzdou. Naštěstí jsou to domu jen tři kilometry, jenž zvládáme bez problémů.

RX-8 odkládám u svého domu a ubírám se do několika desítek hodin přemýšlení, kde je problém. Nechce se mi startovat motor s myšlenkou, že poběží jen na jeden rotor. Zvědavost je ale silnější než já a vydávám se hledat, kde je zakopaný pes. Otáčím klíčkem ve spínací skříňce a RX-8 chytá jako kdykoliv předtím. Oba rotory zapalují, chod motoru je klidný a pravidelný. Nechávám motor na místě ohřát na provozní teplotu a následně se snažím navodit závadu. Zahřátý motor roztáčím až k 9 000 otáčkám za minutu, čímž se ulicí nese řev a střílení do výfuku při každém ubrání plynu. Mezitím se mě ptá otec, jestli jsem se nezbláznil? „No, já ne, spíš ta věc.“ Studené starty perfektní, teplé starty na brnknutí. Dělá si ze mě srandu? Stále nic, když náhle přichází skutečnost, kterou jsem hledal. Motor začíná vynechávat a jeho zvuk se výrazně mění. Výpadky zapalování jsou tady.

Již od vzniku problému padá mé podezření na zapalovací cívky. Motor měl výkon do okamžiku, kdy jsem mu naložil plný plyn. Prorazila se zapalovací cívka? Kdo ví. Zjištěný stav konzultuji s několika znalými lidmi, včetně Vaška z Kamikaze RX8, který se mi stará o hnací ústrojí auta. Všichni říkají jediné: vypadá to na cívky. Moje největší obavy z toho, že mě nechal motor na pospas osudu, opadají. „Zvládneš dojet?“ Odpovídám: „Určitě ne, vydrží běžet jen pár minut po ohřátí.“ Takže další premiéra: odtahovka. Moje vize ukázat, že RX-8 není tak špatná, jak se říká mezi neznalými, se hroutí.

O několik dnů později RX-8 nakládáme na odtahovku a vyrážíme směr Kamikaze RX8. Vašek několik dnů bádá, než se potvrdí moje původní myšlenka. Zapalovací cívky AC Delco prvního rotoru to po 1 200 kilometrech zkrátka vzdaly. S novými kusy od ZZPerformance RX-8 opět jezdí jako kdy dříve. Nechávám rovnou provést výměnu oleje včetně dekarbonizace motoru a po několika dnech vyrážím se svou Mazdou RX-8 zpět k domovu, ač si k ní opět hledám důvěru, jelikož jsme už jednou skončili takřka bezmocní na krajnici.

Během těch několika dnů jsem vyslechl asi 10 lidí, kteří mi říkali, ať jí raději prodám. Prý se bude sypat a sypat, jelikož je to nechvalně proslulá RX-8. Pravdou však je, že to zkrátka nedokážu. Když funguje, je až neuvěřitelná a každou chvíli mě fascinuje svými schopnosti. Čas od času si ale usmyslí neskutečnou kravinu.

Karosárna Bertone byla továrnou na dokonalost

Je těžké uvěřit, kam se automobilový průmysl za více než 100 let dostal. Karosář byl vždy někým výjimečným a vysoce respektovaným. Vývoj aut se samozřejmě postupem času přizpůsobuje měnícím se potřebám společnosti. Pro milovníky starých krásných karoserií je dnešní moderní doba kacířská. Pokud jste i vy mezi těmito lidmi, bude se vám zaručeně líbit tento fotospeciál.

Číst celé

Mercedes-Benz 260 D: Dieselový průkopník mezi osobními auty

Výhody vznětových motorů používaných v nákladních vozech inspirovaly inženýry Mercedesu, aby se pustili do vývoje menšího motoru pro osobní automobily. Nejprve se nedařilo, ale už na druhý pokus přišel úspěch.

Číst celé

Vittorio Jano: Italský Colin Chapman, který konstruoval jen vítězná auta

Vittorio Jano byl jedním z nejvýznamnějších automobilových inženýrů všech dob, který byl najímán na konstrukci vítězných závodních vozů a nejvíce byl spojen s Alfou Romeo.

Číst celé

Jirkovo auto roku 2017: Auto úplně každého roku

Píšu volbu nejlepšího auta roku 2017 jako třetí v pořadí, svého vítěze už popsal Honza a také Lukáš. Spoiler alert: Představím své favority odspodu, vítěze tedy najdete na konci.

Číst celé

Poznejte původ emblému Ferrari. Kde se vzal vzpínající se kůň?

Všichni z nás ho znají a někteří z nás ho uctívají. Odkud ale pochází ikonický znak Ferrari zobrazující vzpínajícího se koně? Tohle je skutečný příběh nejslavnějšího znaku automobilky.

Číst celé

Mazda MX-5 NA: Za jednoduchým sporťákem stál novinář

Jen výjimečně se stane, automobilky poslechnou rady a názory motoristických novinářů. Mazda to však v minulosti udělala a na svět přišel jeden z nejlepších sportovních vozů všech dob. Znáte jeho příběh?

Číst celé