Znáte zapomenutou inovaci Henryho Forda, kterou zlepšil životy zaměstnanců?

Americký průmyslník Henry Ford ovlivnil vývoj automobilového průmyslu a zavedl revoluční inovace, ke kterým patřilo zkrácení pracovní doby.

Henry Ford patří k nejdůležitějším osobnostem v historii automobilového průmyslu. V roce 1903 založil společnost Ford Motor Company, v roce 1908 uvedl na trh promyšlený Ford Model T, kterým postavil Ameriku a další světové země na kola, a v roce 1910 zavedl masovou výrobu automobilů na montážní lince, jež je důležitou součástí produkce nových vozů do dnešních dnů. Henry Ford myslel na své dělníky a snažil se, aby si oni sami mohli koupit auta, která vlastnoručně vyrábějí. Kromě různých benefitů jim dal i cenný dárek: pětidenní, 40 hodinový pracovní týden.

Henry Ford byl známý tím, že ustoupil pokaždé, když došlo na ostrá pracovní jednání. Napětí mezi detroitskou automobilkou a jejími pracovníky bylo v roce 1937 natolik silné, že se strážci továrny střetli s členy organizace Union Auto Workers v krvavé potyčce. Henry Ford ale uměl odhadnout správný čas, kdy přijít se správným řešením.

Už rozsáhlá nezaměstnanost v roce 1914 jej dovedla k oznámení, že společnost Ford Motor Company zaplatí mužským zaměstnancům minimálně 5 dolarů za osmihodinový pracovní den. To bylo více než dvojnásobek platu za devítihodinový den, který jim byl dříve vyplácen. Od začátku roku 1916 byly stejně odměňovány i ženy. Zaměstnanci se za zvýšení platu odvděčili vyšší produktivitou, loajalitou a hrdostí. Čtyřicetihodinový pracovní týden měl stejný účinek.

Ford uvažoval o zkrácení pracovního týdne ze šesti na pět dnů už v roce 1922, kdy se tento nápad zrodil v hlavě Edsela Forda, Henryho syna. „Každý člověk potřebuje více než jeden den v týdnu na odpočinek a rekreaci,“ řekl Edsel Ford v rozhovoru pro The New York Times v březnu toho roku. „Společnost Ford se vždy snažila prosazovat ideální domácí život pro své zaměstnance. Věříme, že pro řádný život by každý člověk měl mít více času na trávení s rodinou.“

Když byl v roce 1926 vyhlášen čtyřicetihodinový pracovní týden, Henry Ford prohlásil: „Je nejvyšší čas, abychom se zbavili představy, že volno pro dělníky je buď ztracený čas, nebo privilegium vyšší třídy.“

Henry Ford ale nezavedl zkrácenou pracovní dobu sám od sebe. Byl k tomu opět dotlačen. Dělníci pracující na pásové výrobní lince se bouřili, protože nechtěli dělat šest dnů v týdnu stále to samé. Hrozící stávky a hromadné odchody zaměstnanců jej přiměly k dalšímu ústupku.

Ostatní výrobci automobilů se začali řídit Fordovým rozhodnutím, ale trvalo dalších dvanáct let, než se připojil zbytek Spojených států amerických. Prezident Franklin D. Roosevelt podepsal zákon o spravedlivých pracovních normách až v roce 1938, který postupnými novelami stanovil následující limity: nejprve to bylo 44 hodin týdně, následující rok byla pracovní doba zkrácena na 42 hodin týdně a v roce 1940 bylo nařízení sníženo na 40 hodin týdně. Tímto rozhodnutím se později inspiroval i zbytek světa.

Rudolf Uhlenhaut: Brilantní inženýr Mercedesu a otec legendárního Gullwingu

Rudolf Uhlenhaut byl šikovný inženýr, který se nebál posadit za volanty závodních vozů, na jejichž vývoji usilovně pracoval.

Číst celé

De Tomaso Mangusta: Zabiják Cobry

Italské sportovní auto poháněné americkým osmiválcem nebylo tak drahé, jak vypadalo.

Číst celé

Tucker 48 prý neuměl couvat. Byla to lež

Falešné zprávy se šířily světem dávno před příchodem internetu. Jedna z lidových legend dokonce tvrdila, že revoluční Tucker 48 neuměl couvat. To však bylo daleko od pravdy.

Číst celé

Vittorio Jano: Italský Colin Chapman, který konstruoval jen vítězná auta

Vittorio Jano byl jedním z nejvýznamnějších automobilových inženýrů všech dob, který byl najímán na konstrukci vítězných závodních vozů a nejvíce byl spojen s Alfou Romeo.

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé