Znáte zapomenutou inovaci Henryho Forda, kterou zlepšil životy zaměstnanců?

Americký průmyslník Henry Ford ovlivnil vývoj automobilového průmyslu a zavedl revoluční inovace, ke kterým patřilo zkrácení pracovní doby.

Henry Ford patří k nejdůležitějším osobnostem v historii automobilového průmyslu. V roce 1903 založil společnost Ford Motor Company, v roce 1908 uvedl na trh promyšlený Ford Model T, kterým postavil Ameriku a další světové země na kola, a v roce 1910 zavedl masovou výrobu automobilů na montážní lince, jež je důležitou součástí produkce nových vozů do dnešních dnů. Henry Ford myslel na své dělníky a snažil se, aby si oni sami mohli koupit auta, která vlastnoručně vyrábějí. Kromě různých benefitů jim dal i cenný dárek: pětidenní, 40 hodinový pracovní týden.

Henry Ford byl známý tím, že ustoupil pokaždé, když došlo na ostrá pracovní jednání. Napětí mezi detroitskou automobilkou a jejími pracovníky bylo v roce 1937 natolik silné, že se strážci továrny střetli s členy organizace Union Auto Workers v krvavé potyčce. Henry Ford ale uměl odhadnout správný čas, kdy přijít se správným řešením.

Už rozsáhlá nezaměstnanost v roce 1914 jej dovedla k oznámení, že společnost Ford Motor Company zaplatí mužským zaměstnancům minimálně 5 dolarů za osmihodinový pracovní den. To bylo více než dvojnásobek platu za devítihodinový den, který jim byl dříve vyplácen. Od začátku roku 1916 byly stejně odměňovány i ženy. Zaměstnanci se za zvýšení platu odvděčili vyšší produktivitou, loajalitou a hrdostí. Čtyřicetihodinový pracovní týden měl stejný účinek.

Ford uvažoval o zkrácení pracovního týdne ze šesti na pět dnů už v roce 1922, kdy se tento nápad zrodil v hlavě Edsela Forda, Henryho syna. „Každý člověk potřebuje více než jeden den v týdnu na odpočinek a rekreaci,“ řekl Edsel Ford v rozhovoru pro The New York Times v březnu toho roku. „Společnost Ford se vždy snažila prosazovat ideální domácí život pro své zaměstnance. Věříme, že pro řádný život by každý člověk měl mít více času na trávení s rodinou.“

Když byl v roce 1926 vyhlášen čtyřicetihodinový pracovní týden, Henry Ford prohlásil: „Je nejvyšší čas, abychom se zbavili představy, že volno pro dělníky je buď ztracený čas, nebo privilegium vyšší třídy.“

Henry Ford ale nezavedl zkrácenou pracovní dobu sám od sebe. Byl k tomu opět dotlačen. Dělníci pracující na pásové výrobní lince se bouřili, protože nechtěli dělat šest dnů v týdnu stále to samé. Hrozící stávky a hromadné odchody zaměstnanců jej přiměly k dalšímu ústupku.

Ostatní výrobci automobilů se začali řídit Fordovým rozhodnutím, ale trvalo dalších dvanáct let, než se připojil zbytek Spojených států amerických. Prezident Franklin D. Roosevelt podepsal zákon o spravedlivých pracovních normách až v roce 1938, který postupnými novelami stanovil následující limity: nejprve to bylo 44 hodin týdně, následující rok byla pracovní doba zkrácena na 42 hodin týdně a v roce 1940 bylo nařízení sníženo na 40 hodin týdně. Tímto rozhodnutím se později inspiroval i zbytek světa.

Poznejte komická bezpečností zařízení pro ochranu chodců ze 20. a 30. let

Historická bezpečnostní zařízení pro ochranu chodců byla noční můrou všech lidí, kteří vstoupili do cesty automobilu. Z dnešního pohledu však působí úsměvně.

Číst celé

RAUH-Welt BEGRIFF: Rozšířená Porsche dobyla svět

Stačí, aby někdo vyslovil jednoduchou zkratku “RWB” a okamžitě pochopíte, oč tu běží. Nicméně, znáte začátek příběhu bláznivě rozšířených Porsche?

Číst celé

BMW 325iX Elektric: E30 na baterky testovala německá vláda i pošta

Studium elektrických pohonů si vyžádalo, aby s prototypy BMW 325iX Elektric jezdila i běžná veřejnost. Německá pošta používala kombík při doručování zásilek.

Číst celé

BMW 118d: Sportování v naftovém hatchbacku?

Pokud chcete hatchback s pohonem zadních kol, už dlouho vám vyhoví jen BMW. Je to jen výstřelek nebo nebo fungující auto?

Číst celé

Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

Číst celé

Campagnolo: Od bicyklů přes NASA a sporťáky zase zpátky

Campagnolo je legendou v silniční cyklistice, ale jako průkopníci lití hořčíkových slitin se uplatnili i v nám zajímavějších oborech.

Číst celé