Walter Wolf Specials: Speciální Countache na přání kanadského byznysmena

Walter Wolf nebyl spokojený se standardním Countachem a vyžádal si speciální úpravy, které se zapsaly do dějin Lamborghini. Countach s impozantním křídlem se stal legendou.

Když jste milionářem, můžete dělat, co chcete. Milujete rychlá auta, ale toužíte po něčem opravdu speciálním? S tučným bankovním kontem můžete zaúkolovat Ferrari, aby vám ve spolupráci s Pininfarinou vyvinulo unikátní supersport na míru za použití technologií závodních vozů, nebo si můžete sladit superluxusní kabriolet Rolls-Royce s vaším oblíbeným motorovým člunem Riva. V sedmdesátých letech propůjčil jeden kanadský byznysmen své jméno jednomu z nejdivočejších Lamborghini všech dob a pomohl celé společnosti.

Walter Wolf vydělal obrovské jmění prodejem ropných vrtných zařízení, což byl v Kanadě nejvýhodnější byznys. Wolf, který se původně narodil v Rakousku, poté vstoupil do světa Formule 1 a financoval mladého odhodlaného inženýra jménem Frank Williams. Wolf nakonec koupil celý začínající tým Frank Williams Racing Cars, který spojil se zbytky týmu Hesketh a založil vlastní tým Walter Wolf Racing. Williams se možná cítil vyhnaný, ale měl dostatek kapitálu na to, aby mohl začít znovu a založit nový tým Williams F1.

Pro Waltera Wolfa to fungovalo dobře. Jeho závodní tým měl své vlastní hodinky, cigarety, toaletní vodu a motocykl Suzuki Walter Wolf RG500. První sezóna týmu v roce 1977 byla jeho vrcholem. S Jody Scheckterem za volantem vyhrál tři velké ceny: Argentinu, Monako a domácí Kanadu, ale takový úspěch se už nikdy neopakoval. V roce 1979 se Scheckter rozhodl odejít do Ferrari a Wolf podepsal smlouvu s Jamesem Huntem, který odešel v polovině sezóny. Zbrusu nový monopost dokončil pouze tři ze všech závodů, ale nezískal jediný bod. Wolf prodal tým Emersonovi Fittipaldimu a opustil motoristický sport.

Walter Wolf se během dobrodružství ve Formuli 1 stal velkým podporovatelem automobilky Lamborghini. Každý rok nebo dva kupoval novou Miuru a dokonce si koupil několik terénních Lamborghini LM002, aby později zjistil, že je nemá rád. Když Lamborghini v první polovině sedmdesátých let představilo Countach, Walter Wolf byl zákazníkem, se kterým továrna automaticky počítala. Wolf si koupil bílý Countach LP400, který ale nedokázal naplnit jeho očekávání.

Je možné, že Walter Wolf zavolal hlavnímu inženýrovi Lamborghini Gianovi Paolo Dallarovi, možná uprostřed noci, kvůli nepříjemnosti časových pásem. Walter Wolf byl rovněž inženýr a věděl přesně, co chce. V první řadě chtěl výkonnější motor, lepší ovladatelnost, silnější brzdy a širší pneumatiky. Neřešil, kolik peněz to bude stát, ale chtěl, aby to v Lamborghini udělali. A oni to opravdu udělali.

V historii Lamborghini se Walter Wolf proslavil svým červeno-černým Countachem z roku 1975, který poháněl silnější pětilitrový V12. Širší kola s pneumatikami Pirelli P7 si vyžádala rozšíření blatníků, které doplňoval přepracovaný bodykit s předním splitterem a nastavitelným zadním křídlem. To sice zhoršovalo aerodynamiku, ale vypadalo sakra dobře! Countach dostal speciální osmipístkové brzdy od AP Racing, spojku Borg & Beck a rychlejší řízení s volantem z monopostu F1 se znakem „Walter Wolf“.

O rok později si Walter Wolf nechal vyrobit druhý speciální Countach ve světle modrém laku od Bugatti, který rovněž poháněl pětilitrový dvanáctiválec o 500 koních. Dokončený vůz si nakonec nevyzvedl a tak na neznámou dobu zůstal ve vlastnictví automobilky. Impozantní křídlo se dočkalo vylepšení, protože nově bylo nastavitelné elektronicky z kabiny. Světle modrý Countach byl ozdoben Wolfovými pečetěmi, kanadskými vlajkami a zlatými koly.

Wolfův třetí zakázkový Countach byl ve skutečnosti prvním vyrobeným Countachem LP400 S. Měl stejný pětilitrový dvanáctiválec, dvoukotoučovou spojku, ale osmipístkové brzdy byly vybaveny regulací brzdného účinku z kabiny. Poslední speciální Countach Waltera Wolfa vznikl v agresivní kombinaci tmavě modrého a černého laku se zlatými linkami a koly. Automobilka jej použila při oficiálním představení verze LP400 S na autosalonu v Ženevě, kde byl zbaven typického křídla.

Průmyslník Walter Wolf patřil k váženým zákazníkům italské automobilky. V roce 1975 mu Lamborghini dokonce vyrobilo Miuru P400 SV z nevyužitých dílů tři roky poté, co oficiálně zastavilo její výrobu. Lamborghini se inspirovalo speciálními požadavky Waltera Wolfa a upravený bodykit se stal součástí sériové výbavy legendárního supersportu a úchvatné křídlo přesvědčilo další zákazníky, aby si jej taktéž koupili. Trojice unikátních Countachů je dnes známa jako „Walter Wolf Specials“. Červený a tmavě modrý Countach se v současnosti nachází u sběratelů z Japonska a světle modrý exemplář v odstínu Bugatti stojí ve sbírce u našich německých sousedů.

BMW Z18: Překvapivě zásadní koncept

BMW Z18 bylo kombinací motorky a auta. Nikdy se nevyrobilo a vlastně jsme ho málem ani neznali, ale poměrně významně ovlivnil trend automobilového průmyslu po další desetiletí.

Číst celé

Nissan GT-R, část druhá: Technologická vyspělost

V prvním článku (z pěti) tohoto seriálu jsme si obecně představili Nissan GT-R. Nyní se podíváme do hloubky jeho karoserie a motoru. 

Číst celé

Sunbeam Tiger: Zapomenutý sourozenec legendární Shelby Cobry

Carroll Shelby se proslavil vývojem legendární Cobry, Fordu GT40 a nadupaných mustangů. Sunbeam Tiger je však jeho zapomenutým počinem, který si zaslouží pozornost.

Číst celé

Alfaholics: Rozhovor s tvůrci božích Giulií GTA-R

Na dnešním trhu je okolo dvou desítek aut, která mají přes 700 koní, takže pokud hledáte něco rychlého, je z čeho vybírat. Všechna podobně silná auta ale budou mít společnou jednu věc – řídit je na běžné silnici plné zatáček bude jako provlékat jehlou lodní lano. 

Číst celé

Motorsport jako součást DNA. Pět zapomenutých supersportů z devadesátek

Pětice supersportů z devadesátých let, které ve většině případů vznikly jako závodní speciály a následně byly přepracovány do civilní podoby.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé