Vývoj třetí generace BMW řady 5 si vyžádal více než 120 prototypů

Třetí pětka byla úspěšným modelem, jímž automobilka uzavřela 80. léta. V Německu se rozhodli, že na vývoji tehdy nového vozu nebudou šetřit.

BMW do vývoje třetí generace řady 5, s továrním označením E34, dalo vše, co umělo. Vývoj nového auta si vyžádal více jak 120 zkušebních prototypů, které byly následovány přibližně 500 kusy předprodukční série. Cílevědomý a pečlivý vývoj, jak je v Německu zvykem, světu přinesl auto, jenž mělo v rámci řady několik prvenství.

BMW 5 E34 bylo uvedeno na trh v roce 1988 a v současné době se pozvolna stává oblíbenou klasikou. Dva roky po představení sedanu na svět přišlo i kombi s továrním pojmenováním Touring, poprvé v historii řady 5 byla nabízena i tato varianta. Během osmi let produkce se pod kapotou vystřídalo dohromady 17 různých motorů, z nichž jen tři byly vznětové. Nabídku tvořily nejen řadové čtyřválce a šestiválce, ale poprvé byla pětka poháněna i vidlicovým osmiválcem, jenž v roce 1992 začal montovat do variant 530i a 540i.

Významnou novinkou byl pohon všech kol, jenž byl k dispozici u zážehové motorizace 525iX. Primární poměr rozdělení točivého momentu mezi jednotlivé nápravy byl v poměru 36:64 procentům a systém jej dovedl upravovat v závislosti na jízdních podmínkách. Historicky první pětky s pohonem všech kol vzniklo pouze 9 366 kusů.

E34 si sice nezískala tak velkou oblibu, jako následující generace E39, ale i přesto vzniklo 1 333 412 exemplářů, včetně 12 254 rychlých M5.

Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Číst celé

Dauer 962 Le Mans: Extrémní Porsche s průkazkou do silničního provozu

Dauer 962 Le Mans byl konverzí závodního Porsche 962 na silniční supersport. Inženýři pod vedením závodníka vyvinuli rychlejší auto než byl McLaren F1.

Číst celé

Tyrrell P34: Superzajímavé, ale neosvědčilo se. Proč?

Revoluční šestikolové Tyrrelly P34 vznikly v období Formule 1, kdy většina stájí využívala totožný motor a konstruktéři se snažili získat náskok před konkurencí. Unikátní konstrukce přinesla řadu výhod i nevýhod.

Číst celé

Mercedes-Benz 260 D: Dieselový průkopník mezi osobními auty

Výhody vznětových motorů používaných v nákladních vozech inspirovaly inženýry Mercedesu, aby se pustili do vývoje menšího motoru pro osobní automobily. Nejprve se nedařilo, ale už na druhý pokus přišel úspěch.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Číst celé

Pablo Escobar byl závodník, kterého byste nechtěli předjet

Nejslavnější obchodník s drogami byl nadšeným závodníkem, jehož úspěchy byly kromě jiného dosaženy i zastrašováním.

Číst celé