Odhalte historii Fordu GT40 Mk.II, který ovládl Le Mans 1966

Ford GT40 Mk.II týmu Shelby American rozdrtil Ferrari ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans ročníku 1966.

Do českých kin vstupuje dlouho očekávaný film Le Mans ’66 (v originále Ford v. Ferrari), který vypráví příběh o vzniku a prvním vítězství Fordu GT40 ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Děj filmu se zaměřuje na lidi z Ford Total Performance, kteří uskutečnili jedno z nejslavnějších vítězství v legendárním vytrvalostním závodě.

Existuje však mnohem více informací o skutečném autě, které poprvé vyhrálo závod 24 Hours of Le Mans pro Ford a celou Ameriku. Bylo to v roce 1966, kdy Ford měl spor s Ferrari po neúspěšném pokusu o koupi slavné italské značky. Ford se rozhodl oplatit Ferrari nabubřelost samotného Enza Ferrariho a nabourat jejich vítěznou historii v Le Mans.

V roce 1966 Ford skutečně dokázal porazit Ferrari v Le Mans, když se třemi GT40 obsadil první, druhé i třetí místo na stupních vítězů. Celkovým vítězem byl GT40 Mk.II s číslem podvozku P/1046 týmu Shelby American, který řídili „Kiwis“ Bruce McLaren a Chris Amon. Po závodě byl vítězný vůz P/1046 odeslán na tiskovou konferenci do New Yorku a poté byl stažen z automobilového závodění.

Nejslavnější Ford GT40 později vystřídal několik majitelů, kteří jej pečlivě udržovali, ale celkovou renovací prošel až v roce 2014, kdy jej koupil Rob Kaufman. Společnosti Rare Drive z amerického státu New Hampshire zabrala kompletní renovace přes 4 000 hodin práce. Vítězný Ford GT40 Mk.II se vrátil do Le Mans v roce 2016, kdy Ford znovu zvítězil s nejnovějším Fordem GT.

Chrysler Imperial Lamborghini Edition: Sedan bez úcty k tradici italské značky

Chrysler Imperial Lamborghini Edition vznikal, aby Chrysler pomocí Lamborghini vydělal snadné peníze, ale nakonec nepostoupil do sériové výroby.

Číst celé

Spin-off story. Jak se z neužitečného Opelu stala automobilka Bitter

Velké plány Opelu nevyšly, ale ujmul se toho někdo jiný. Tím byly položeny základní kameny automobilky Bitter, která je aktivní až dodnes. No, aktivní… ale pojďme od začátku.

Číst celé

Poznejte původ emblému Ferrari. Kde se vzal vzpínající se kůň?

Všichni z nás ho znají a někteří z nás ho uctívají. Odkud ale pochází ikonický znak Ferrari zobrazující vzpínajícího se koně? Tohle je skutečný příběh nejslavnějšího znaku automobilky.

Číst celé

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Smutný osud Mustangu Mach 1, který sloužil u japonské policie

Zapomenutý služební vůz policie z prefektury Tochigi odhaluje skrytý příběh oficiálně dovezených Mustangů do Japonska.

Číst celé

Jak se žije s olympiádou na operák

I když jste tento článek našli v kategorii Svezli jsme se vaším autem, nenechte se klamat. Tahle Audi A7 je leasingovky. Je o to lepším autem? A je vůbec dobrým autem?

Číst celé