Odhalte historii Fordu GT40 Mk.II, který ovládl Le Mans 1966

Ford GT40 Mk.II týmu Shelby American rozdrtil Ferrari ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans ročníku 1966.

Do českých kin vstupuje dlouho očekávaný film Le Mans ’66 (v originále Ford v. Ferrari), který vypráví příběh o vzniku a prvním vítězství Fordu GT40 ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Děj filmu se zaměřuje na lidi z Ford Total Performance, kteří uskutečnili jedno z nejslavnějších vítězství v legendárním vytrvalostním závodě.

Existuje však mnohem více informací o skutečném autě, které poprvé vyhrálo závod 24 Hours of Le Mans pro Ford a celou Ameriku. Bylo to v roce 1966, kdy Ford měl spor s Ferrari po neúspěšném pokusu o koupi slavné italské značky. Ford se rozhodl oplatit Ferrari nabubřelost samotného Enza Ferrariho a nabourat jejich vítěznou historii v Le Mans.

V roce 1966 Ford skutečně dokázal porazit Ferrari v Le Mans, když se třemi GT40 obsadil první, druhé i třetí místo na stupních vítězů. Celkovým vítězem byl GT40 Mk.II s číslem podvozku P/1046 týmu Shelby American, který řídili „Kiwis“ Bruce McLaren a Chris Amon. Po závodě byl vítězný vůz P/1046 odeslán na tiskovou konferenci do New Yorku a poté byl stažen z automobilového závodění.

Nejslavnější Ford GT40 později vystřídal několik majitelů, kteří jej pečlivě udržovali, ale celkovou renovací prošel až v roce 2014, kdy jej koupil Rob Kaufman. Společnosti Rare Drive z amerického státu New Hampshire zabrala kompletní renovace přes 4 000 hodin práce. Vítězný Ford GT40 Mk.II se vrátil do Le Mans v roce 2016, kdy Ford znovu zvítězil s nejnovějším Fordem GT.

Tesla Model 3: Kvalita výroby dosahuje úrovně Kia z 90. let

Cenově dostupný model měl být sázkou na jistotu, jenže ne vždy to jde podle představ.

Číst celé

BMW 2002 Turbo: Vzestup a pád prvního evropského silničního auta s turbem

BMW 2002 Turbo v sedmdesátých šokovalo automobilový svět, protože dokázalo zamést s výkonnějším Porsche.

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

První Shelby Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé

Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Číst celé

Honda Civic 4WD Shuttle: Podivný inovátor s pohonem jako v Porsche 959

Honda Civic 4WD Shuttle byla ošklivým praktickým autem, ale byla vybavena technologií, kterou běžně měla pouze výrazně dražší výkonná auta.

Číst celé

5 problémů moderních aut. Které to jsou?

S moderními auty jezdím rád, ale v téměř každém z nich se setkávám s prvky, které mi vadí. Jaké?

Číst celé