Odhalte historii Fordu GT40 Mk.II, který ovládl Le Mans 1966

Ford GT40 Mk.II týmu Shelby American rozdrtil Ferrari ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans ročníku 1966.

Do českých kin vstupuje dlouho očekávaný film Le Mans ’66 (v originále Ford v. Ferrari), který vypráví příběh o vzniku a prvním vítězství Fordu GT40 ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Děj filmu se zaměřuje na lidi z Ford Total Performance, kteří uskutečnili jedno z nejslavnějších vítězství v legendárním vytrvalostním závodě.

Existuje však mnohem více informací o skutečném autě, které poprvé vyhrálo závod 24 Hours of Le Mans pro Ford a celou Ameriku. Bylo to v roce 1966, kdy Ford měl spor s Ferrari po neúspěšném pokusu o koupi slavné italské značky. Ford se rozhodl oplatit Ferrari nabubřelost samotného Enza Ferrariho a nabourat jejich vítěznou historii v Le Mans.

V roce 1966 Ford skutečně dokázal porazit Ferrari v Le Mans, když se třemi GT40 obsadil první, druhé i třetí místo na stupních vítězů. Celkovým vítězem byl GT40 Mk.II s číslem podvozku P/1046 týmu Shelby American, který řídili „Kiwis“ Bruce McLaren a Chris Amon. Po závodě byl vítězný vůz P/1046 odeslán na tiskovou konferenci do New Yorku a poté byl stažen z automobilového závodění.

Nejslavnější Ford GT40 později vystřídal několik majitelů, kteří jej pečlivě udržovali, ale celkovou renovací prošel až v roce 2014, kdy jej koupil Rob Kaufman. Společnosti Rare Drive z amerického státu New Hampshire zabrala kompletní renovace přes 4 000 hodin práce. Vítězný Ford GT40 Mk.II se vrátil do Le Mans v roce 2016, kdy Ford znovu zvítězil s nejnovějším Fordem GT.

Honda NSX: Od revoluce mezi supersporty uplynulo 30 let

Honda NSX letos slaví třicáté výročí od prvního představení veřejnosti. Hlavním cílem inženýrů bylo překonat a zesměšnit slavné Ferrari.

Číst celé

De Tomaso Vallelunga: Proč šikovná koncepce neuspěla?

První italské auto s motorem uprostřed utrpělo kvůli podvozku, který jej dělal těžko použitelným.

Číst celé

Harakiri nad palubními kamerami

Před Vánoci jsme v našem čínštinářském kroužku zabředli do tématu palubních kamer, které si řidiči lepí na čelní sklo auta. Nechť diskuze započne!

Číst celé

Ferrari 250 Europa: Příběh prvního sériového Ferrari od Pininfariny

Spojení automobilky Ferrari s karosárnou Pininfarina trvalo dlouhá desetiletí. Prvním společně vyvinutým vozem byl luxusní model 250 Europa.

Číst celé

Továrna Packardu: Největší opuštěná automobilka na světě

V detroitské továrně Packardu se v první polovině minulého století vyráběly jedny z nejlepších luxusních vozů. Dnes výrobní prostory chátrají a hrozí jim úplné zřícení.

Číst celé

Američané chtěli vyrobit Veyron už v 50. letech. Proč Argonaut neuspěl?

Americký vizionář se na konci 50. let odhodlal pro výrobu nejlepších aut na světě, ale nakonec jej zradili investoři. Obávali se, že by naštvali Ameriku.

Číst celé