Volvo T6 Roadster: Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas

Ne vždy si ve Volvu mysleli, že jejich jediným údělem je zachraňovat lidi a planetu. Vraťte se s námi do roku 2005 a přivítejte Volvo T6 Roadster.

Volvo už dlouhou dobu platí za výrobce bezpečných a bytelných vozů, které jako by se idálně hodily na drsný, ale bohatý skandinávský sever. Dnešní Volvo lze také zařadit do ekologické škatulky, protože se odřízlo od větších motorů než dvoulitrových čtyřválců a jako prioritu do dalších let vidí hlavně hybridizaci nebo rovnou elektromobilizaci své nabídky.

Doba, kdy Volvo vyrábělo zadokolky už je tak dávno, že už to snad není ani pravda, přesto ještě před pár lety vystrkovalo růžky pomocí ustřelených konceptů, jako je právě tento T6 Roadster.

Představil se na výstavě upravených vozů SEMA v Las Vegas v roce 2005, kam ho Volvo přivezlo společně se střízlivějším konceptem XC70 All Terrain (níže v galerii). T6 Roadster byl hot-rod, kterým automobilka chtěla navázat na tradici zejména amerických tunerů. Volva z 50. a 60. let jsou dodnes poměrně vděčným cílem jejich úprav.

Design připomínal Plymouth Prowler a používal typické prvky hot-rodů jako úzkou příď nebo přední kola a světla vytažená ven ze stran karoserie. Zvenku vůz působil unikátně, zejména spojení svébytného designu se stylem Volva dodnes budí příjemné rozpaky.

Protože auto nemělo jiný cíl než upoutat pozornost, Volvo nechtělo zbytečně nafukovat rozpočet. To rozpoznáte zejména v interiéru. Sedadla a přístrojový štít, zde umístěný doprostřed, bez změny daroval sedan S80. Dokonce i volant byl převzatý z S60, jen na něj byl přidělán chromovaný kruh evokující staré doby.

Vůz byl postaven v jediném exempláři, ovšem byl plně pojízdný. Jeho základ tvořil ocelový rám a pod jeho povrchem byste našli převážně součástky, co se daly najít ve skladech automobilky. Za zmínku stojí dvakrát přeplňovaný motor o objemu 2,9 litru z S80, ovšem jeho uložení byste neuhodli. Motor byl namontován napříč za zadní sedadla. Na zadní kola výkon přenášel pomocí automatické převodovky. Volvo se o výkonech vozu nikdy nezmínilo, ovšem uvedlo maximální rychlost 330 kilometrů za hodinu. Jestli jde o reálný údaj si netroufáme tipovat.

Volvo ani nikdy nepočítalo s tím, že by se cokoliv z konceptu přeneslo do sériové výroby – co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas. Nicméně, Volvo sklidilo vlnu obdivu a tak nelenilo a o dva roky později představilo další studii, tentokrát světle modrý V8 Speedster (níže v galerii). To už se psal rok 2007 a finanční krize zakrátko na to Volvo tvrdě smetla. Místo dalších hot-rodů přišel prodej celé automobilky. Putovala tak od Fordu k čínskému Geely, které už nic takového nezajímalo.

Ferrari 156 F1 Sharknose: Změna pravidel v F1 pomohla Ferrari vyhrávat

Monopost Ferrari 156 vznikl na začátku 60. let poté, co změna pravidel ve Formuli 1 vyžadovala menší motory. Ferrari nasadilo již ověřený motor z Formule 2 a okamžitě vítězilo.

Číst celé

Dino Pininfarina Berlinetta Speciale: První Ferrari s motorem uprostřed

Prototyp Dino Pininfarina Berlinetta Speciale, vycházející ze závodního Ferrari 206 P Dino, sehrál důležitou roli při přípravách malého Ferrari s motorem uprostřed, které položilo základy nejúspěšnějším modelům značky.

Číst celé

Subaru Forester: Nejvýkonnější a sportovní verze populárního lesníka

Subaru Forester se na dlouhých 20 let stalo nejprodávanějším modelem japonské automobilky. V jakých nejvýkonnějších motorizacích se kdy vyrábělo?

Číst celé

NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Číst celé

Lamborghini Miura Roadster: Bohatí po ní toužili, továrna ne

Otevřenou Miuru si přálo mnoho bohatých osobností, ale Lamborghini vyrobilo jediný koncept, který později zmizel na dlouhá desetiletí.

Číst celé

Ferrari 250 Europa: Příběh prvního sériového Ferrari od Pininfariny

Spojení automobilky Ferrari s karosárnou Pininfarina trvalo dlouhá desetiletí. Prvním společně vyvinutým vozem byl luxusní model 250 Europa.

Číst celé