Vize budoucnosti z padesátých let. Takhle je viděl Detroit

Osm prototypů z Detroitu, které vznikly v padesátých letech minulého století a výrazně ovlivnily auta následujících let.

Poválečné období padesátých let bylo plné nespoutaných vizí a představ o světě budoucnosti, v němž budou lidé létat v raketách a běžná auta budou zapomenuta. S nástupem raketového věku se designéři nechali unést ve svých myšlenkách a začali navrhovat auta, jaká si představovala, že budou jezdit v následujících desetiletích. Největší roli ve velkých plánech sehrála kolébka amerického automobilového průmyslu, kterou byl Detroit, jehož automobilky začaly navrhovat prototypy, nad jejichž tvary a technologiemi se tají dech i v současnosti.

General Motors Le Sabre

Odvážně střižený koncept Le Sabre vznikl na úplném počátku padesátých let a výrazně ovlivnil tvary automobilů následujícího desetiletí. Design inspirovaný letectvím připravil slavný americký designér Harley J. Earl, který vůz využíval jako své osobní auto dva roky po ukončení série výstav po celých Spojených státech. Futuristická karoserie byla vyrobená z hliníku, magnesia a skelných vláken a pod kapotu byl uložený 3,5 litrový motor V8 s kompresorem. Prototyp Le Sabre byl při představení na výstavě GM Motorama 1951 přiřazený automobilce Buick a stal se prvním vozem značky s koncepcí transaxle. Kromě toho byl vybavený dalšími výstřelky tehdejší doby, k nimž se řadila vyhřívaná sedadla či 12 voltový elektrický systém (auta počátku padesátých let běžně pracovala s 6 voltovou elektrickou sítí).

Cadillac Le Mans

Otevřený Cadillac navrhlo oddělení GM Styling, aby se ukázal na výstavě Motorama roku 1953 a svým jménem oslavil úspěchy značky a Briggse Cunninghama ve vytrvalostním závodě 24 Hours of Le Mans o tři roky dříve. Cadillac vyrobil čtyři exempláře pro různé výstavy, ale nikdy nepustil Le Mans do sériové produkce a ponechal jej pouze jako designové cvičení. Návštěvníci výstav, kterým se koncept zalíbil, však mohli okamžitě vyrazit k nejbližšímu dealerovi americké luxusní značky a pořídit si téměř totožně vypadající Eldorado.

Pontiac Bonneville Special

Bonneville Special byl účelově postavený prototyp, který na výstavě Motorama roku 1954 debutoval jako první dvoumístný sportovní vůz v historii značky Pontiac. Exteriér navržený Harleyem J. Earlem nesl křivky sportovních aut z Evropy spojené s inspirací fascinujícím vesmírem. K výrazným prvkům sklolaminátové karoserie se řadila prosklená střecha a vzhůru otevíratelná „racčí“ okénka. Dvojici vyrobených exemplářů v metalické bronzové a emeraldové zelené barvě poháněl 4,4 litrový řadový osmiválec o výkonu 300 koní s automatickou převodovkou Hydra-Matic.

Lincoln Futura

Lincoln Futura vznikl v roce 1954 a jednoznačně patří k nejvýraznějším konceptům padesátých let. Koncern Ford Motor Company poslal podvozek tehdejšího Continentalu Mark II do Itálie, kde jej obléklo turínské studio Ghia do karoserie s ostrými tvary a prosklenou střechou tvořenou dvojitou kopulí. Italové si za svou práci naúčtovali obrovskou sumu $250,000, za jejíž dnešní ekvivalent lze pořídit nové Bugatti Chiron. Pod kapotou perleťově bílé Futury se nacházel šestilitrový vidlicový osmiválec OHV s třístupňovým automatem Turbo Drive. Prototyp se veřejnosti zalíbil natolik, že Ford začal prodávat několik různých hraček inspirovaných úspěšným vozem.

Chevrolet Biscayne XP-37

Žabáka připomínající zelený koncept Chevrolet Biscayne XP-37 se ukázal veřejnosti na Motoramě 1955 a odhalil několik stylingových prvků, které se později objevily na sportovní Corvette. Prototyp zároveň představil nový 4,35 litrový osmiválec Chevrolet. Křivky XP-37 ovlivnily nejen oblíbený sportovní vůz značky, ale i pozdější vozy jako Buick Riviera, Chevrolet Corvair či Cadillac Eldorado Brougham. Krátce po ukončení výstavy měl být jediný vyrobený kus zničen, ale majitel vrakoviště zachránil veškeré karosářské díly, díky čemuž vůz existuje do dnešních dnů.

Oldsmobile Golden Rocket

Harley J. Earl navrhl mnoho dechberoucích konceptů a výjimkou není ani Oldsmobile Golden Rocket. Jedinečný koncept představený v roce 1956 se inspiroval vesmírným věkem a byl nalakovaný do metalické bronzové barvy. V útrobách dvoudveřového fastbacku byl uložený 5,3 litrový vidlicový osmiválec Rocket o výkonu 275 koní spojený s automatem Hydra-Matic. V dnešních dnech bohužel není známé, jestli Golden Rocket stále existuje, jelikož měl být zničen v padesátých letech, ale v žádných archivech neexistuje záznam o tom, jestli se tomu opravdu stalo.

Chrysler Dart

Prototyp vozu Dodge Dart vznikl v roce 1956 na podvozku běžného Chrysleru 300, který ozdobila společnost Ghia karoserií navrženou Virgilem Exnerem Jr. Dart se měl stát nejaerodynamičtějším vozem své doby, k čemuž dopomohl dlouhý vývoj ve větrném tunelu v Evropě. Konstruktéři dosáhli koeficientu odporu vzduchu Cx=0,17, který je fascinující i v dnešních dnech. Nasazovací střecha se ukrývala do prostoru za zadními sedadly 6,4 metrů dlouhého auta.

Ford Nucleon

Pravděpodobně nejvíce megalomanskou vizí padesátých let byla jednoznačně představa vozu, jakým byl Ford Nucleon z roku 1957. Osobní automobil poháněný jaderným reaktorem však vznikl pouze jako maketa v měřítku 3:8. Miniaturní jaderný reaktor měla pohánět parní turbína a další turbogenerátor se měl starat o výrobu elektřiny. Návrháři odhadovali schopnost ujet až 8 000 kilometrů a následně by musela být vyměněna kazeta s radionuklidy. Pohon s uzavřeným vodním okruhem byl velmi podobný tomu, jaký se používá v dnešních jaderných ponorkách.

Maserati MC12: Horší, ale lepší Enzo

Supersport vycházející ze slavného Ferrari Enzo byl oproti svému dárci dílů výkonově slabší, ale ve výsledku i lepší, rychlejší i sběratelsky cennější.

Číst celé

Paul Rosche: Motorářský génius z BMW a konstruktér motoru McLarenu F1

Paul Rosche se jako talentovaný inženýr s citem pro vačkové hřídele podílel na vývoji nejslavnějších motorů v historii BMW.

Číst celé

Proč vznikl projekt Temple of Speed a kde je jeho místo dnes?

Tlak na motoristy se spalovacími agregáty k výměně za vozy na baterie a masáž EU směrem k vývoji v automobilkách jsou pro nás bytostně odporné a nesmyslné fragmenty dnešní doby. Už při vzniku Temple of Speed více jak deset let zpět jsme se jasně zařadili do proudu společností, organizací a institucí, které tyto jednostranné škatulkovací praktiky striktně odmítají. My jsme tu ale ve skutečnosti od počátku z jiného důvodu. A tím je čistá láska automobilismu a její šíření. 

Číst celé

Ferrari California ovlivnil americký trh: Homologační předpisy si vyžádaly úpravu designu

Původní design Ferrari California byl rozdílný, ale zapomněl na americké homologační předpisy.

Číst celé

Mercedes-Benz 260 D: Dieselový průkopník mezi osobními auty

Výhody vznětových motorů používaných v nákladních vozech inspirovaly inženýry Mercedesu, aby se pustili do vývoje menšího motoru pro osobní automobily. Nejprve se nedařilo, ale už na druhý pokus přišel úspěch.

Číst celé

Sklo Kiriko: Ručně broušené sklo pro Lexus LS stojí 375 000 korun

Ručně broušené sklo Kiriko od japonských mistrů řemesla je jedním z nejkrásnějších příplatkových prvků na dnešním trhu, který nesmí chybět v žádném novém Lexusu LS.

Číst celé