Poprvé za volantem: Škoda Kamiq je budoucí bestseller
Škoda Kamiq vstupuje do velkého konkurenčního souboje v přetékajícím segmentu městských crossoverů. Prorazí a zařadí se k nejprodávanějším vozům? Možná, že ano.
Škoda Auto se v posledních letech pěkně rozjela. Automobilka, která krátce po převratu neměla pořádnou nabídku, se pod křídly koncernu Volkswagen Group nezastavitelně rozrůstá. O její vozy mají zákazníci obrovský zájem. Modelová řada značky donedávna obsahovala osm modelů a nyní na trh vstupuje další. Škodovka se vstupem do segmentů crossoverů a SUV otálela docela dlouho, ale po dvou úspěšných modelech zavádí na trh další důležitou novinku. Třetí SUV škodovky přijíždí a očekávání automobilky i potenciálních zákazníků nejsou malá.
V Mladé Boleslavi to vzali pozpátku. Jako první se odhalil největší Kodiaq, pak přišel prostřední Karoq a nyní se představuje poslední z řady, který navazuje na typové označení začínající na písmeno K a končící na Q. Nejmenší crossover z nabídky se jmenuje Kamiq a vznikl na nejmodernější modulární platformě MQB, jíž využívá i relativně nová Scala. Dokáže Kamiq nabídnout něco vlastního, nebo je pouze Scalou zabalenou do terénního hávu? Nevím jak vy, ale já jsem základní odpověď už našel.
Kamiq svými proporcemi trochu klame. Zatímco zepředu vynikne nízká placatá příď, při pohledu zezadu působí mohutnějším dojmem. Na oficiálních fotografiích se zdá celkem velký, ale ve skutečnosti je o něco menší. Design je čistě subjektivní záležitost, ale musím uznat, že Kamiq patří k těm lépe vypadajícím crossoverům. Nese typické ostře zalomené křivky moderních škodovek, ale přidává k nim nové prvky, jako například přední světlomety s dvěma čtveřicema diod pro denní svícení. Zezadu nezapře příbuznost se Scalou a pozornému oku neunikne absence viditelné výfukové koncovky, která je schovaná pod autem.

Podobně jako exteriér, i interiér je kombinací starých a nových prvků. Nejvýraznější změnou jsou určitě nová sportovně vypadající sedadla, jejichž tvar se inspiruje u RSových modelů. Jsou pohodlná a mají dobré boční vedení. I když je interiér vzhledem k velikosti karoserie relativně prostorný, jako postava vyššího vzrůstu mám v první chvíli problém najít si vhodnou pozici za volantem. Komplikací je sloupek řízení, který občas překáží při šlapání na brzdový pedál. Stačí ale trochu upravit pozici a problém je vyřešen.
I když v nabídce bude několik různých motorizací, při prvním testování jsem usedl za volant Kamiqu se zážehovým tříválcem 1.0 TSI a sedmistupňovou převodovkou DSG. Nejsem fanoušek crossoverů a downsizingu, ale musím upřímně uznat, že mne takto poháněný Kamiq zaujal. Malý motor o 115 koních a 200 newtonmetrech je živý, ve vyšších otáčkách má jemně jadrný zvuk a už při nízké zátěži umí vyvinout slušnou sílu, se kterou nemá problém sprintovat ve stoupáních mezi vracečkami.
Nacházím se v kopcích v Alsasku, které jsou protkané hezky zakroucenými silničkami s dobrým povrchem, ale přitom se je na nich minimální provoz. Je tu plno přehledných úseků, takže by byla škoda si to trochu neužít. Po několika kilometrech svižné jízdy, při níž je prostor volit rychlejší stopu, zjišťuji důvod zdejší liduprázdnosti. Testování probíhá v okolí horského střediska, ale vzhledem k ročnímu období tu není sníh. V zimě to tu bude vypadat jinak. Všímám si ale další zajímavosti. Škoda Kamiq je sice městský crossover, ale na kopcovitých okreskách funguje velice dobře.

Kamiq umí být na zdejších technických silnicích překvapivě agilní. Příplatkový sportovní podvozek, který umožňuje nastavení dvou režimů tuhosti, je poddajný a drží kola přilepená k asfaltu. Náklony karoserie jsou v přijatelné míře, díky čemuž je Kamiq stabilní při přenosech hmotnosti. Škodovka jej bohužel nenabízí s pohonem všech kol, ale i bez něj je naladění hodně neutrální a ani na mokrém povrchu není nedotáčivost děsivá. Tu ovlivňují hlavně použité ekologické pneumatiky, které se při rychlých výjezdech ze zatáček snaží naráz dotočit oblouk a do toho akcelerovat, což občas vede k protočení nezatíženého vnitřního kola. Dobré obratnosti napomáhá i předek, který je díky malému tříválci příjemně lehký.
Jsem doslova pohlcený a fascinovaný zdejšími silnicemi. Desítky kilometrů téměř volného asfaltu, na němž číhá minimální nebezpečí. Povrch není dobrý, na takto opuštěnou oblast je přímo špičkový. Kamiq si se sportovní jízdou v kopcích poradil výborně, ale jaký je v běžném světě? Když s ním mířím do hotelu ve Štrasburku, uznávám, že je vážně dobrým autem. Je opravdovým moderním autem, které je komfortní a příjemné na řízení. Na dálnici vyvine dostatečnou dynamiku, je dobře odhlučněný a ve městě k tomu přidává skvělé manévrovací schopnosti. A jaký je oproti Scale? Působí na mne trochu lepším, dotaženějším dojmem.
Myslím si, že nemá smysl spekulovat o tom, jestli Kamiq bude úspěšný, nebo ne. To lze snadno odhadnout. Nejmenší škodovácký crossover přijíždí v době, která takovým autům přeje. Trend, který začal u velkých SUV, postupně změnil i trh menších vozů a pozvolna vytlačuje kdysi tolik oblíbené hatchbacky. Kamiq je pro škodovku šípem v nataženém luku, který je namířený na černé pole terče a jako nejmenší a nejdostupnější crossover z nabídky má potenciál stát se tím nejžádanějším. Stane se z Kamiqu nový bestseller? Má k tomu dobře našlápnuto..