Hyundai Kona Electric: Jak se testuje elektromobil?

S elektromobily je problém. Tedy, jasně, je jich spousta a každý si vzpomene hned alespoň na 5. Ale já myslím problém, který má ten, kdo chce nad elektromobilem vznést verdikt – tak, jako já dnes. Mám tu totiž Konu Electric v silnější variantě a v plné výbavě.

Otázkou totiž je, o čem má test vypovívat. Srovnávat elektromobil s beznínomobilem nejde donekonečna. Všichni už ví, že elektromobily jsou dražší, déle se nabíjí, stanic je málo a životnost baterií neznámá. Zrychlení je vždy ohromujícně překvapující a na „veškerý krouťák od první otáčky“ už novináři mají klávesovou zkratku. To není test, který tu chcete číst.

Pojďme prostě považovat za holý fakt, že tu elektromobily jsou i se svými přirozenými vlastnostmi a pojmout test z jiného konce. Nejdříve si řekněme, zda je Kona dobrý elektromobil a pak ho postavme vedle jeho nejbližší konkurence. Jak prosté. 

Je Kona dobrý elektromobil?

Hyundai v poslední době výrazně zatlačil na vývoj elektromobility a je to znát. Dojezd tohoto auta se blíží k reálným 450 kilometrům při výkonu 150 kW. To zaručuje dostatečnou dynamiku a akční rádius takový, že vás v běžný pracovní den Kona snad ani nemůže omezit. V autě vám nebude nic chybět. Je zde fajn audio a infotainment, efektivní tepelné čerpadlo, sedadla větraná i vyhřívaná, parkovací kamera i jízdní asistenti. Snad jen to držení v pruhu! Působí jako ze čtrnáctého století. Hraje s autem ping-pong o bílé čáry. Přitom nechápu, proč – v nedávno testovaném Tucsonu fungoval asistent příkladně a v když jsme si v Kalifornii půjčili lokální Elantru, tak držení v pruhu fungovalo prakticky jako autopilot.

Na výběr jsou 3 jízdní režimy, které jde snadno rozpoznat. V režimu ECO si užijete řízení způsobem one-pedal, brzdy skoro nepoužijete. Je to otázka preference – podle mého se jednoho dne budeme dělit na zastánce one-pedal a two-pedal tak, jako se dnes dělíme na zastánce manuálu a automatu. V režimu SPORT můžete předvést kamarádům, jak Kona na dešti s vypnutou kontrolou trakce hrabe. Hrabe fakt dlouho a je to pro všechny veliká legrace. Doporučit vám ale musím COMFORT. Auto jede hladce a rekuperace se automaticky reguluje podle toho, co vidí auto před sebou. Pokud je třeba, auto se bude jen odvalovat setrvačností velkých limuzín, ale jakmile auto před sebou vidí kolonu na semaforu, s velkým předstihem začne rekuperovat a přirozené zpomalí auto do rychlosti 10 km/h. Vám už pak jen zbývá domáčknout brzdu. Jak Kona zvládá tyto situace, to je na velkou pochvalu.

Navzdory tomu, že jde o jeden z pokročilejších elektromobilů na trhu, nečekejte žádnou hi-tech architekturu pohonu. Žádné elektromotory v nábojích kol, žádná podlaha z baterií a karbonu. Baterie je v podstatě nalepená zespoda, takže světlou výškou se určitě nikomu chlubit nebudete; a motor umístěný pod kapotou pohání úplně obyčejně přední kola.

Ono to samozřejmě ničemu nevadí. Jenže! 

Jenže, auto je díky tomu poměrně lehké na předek. Zkuste si proto představit, co dělá pověstný „veškerý krouťák od první otáčky“, když vyjíždíte z ostré zatáčky za deště. Hrabe, hrabe a hrabe. Aha, jasně, máte tu kontrolu trakce. Jenže ta reaguje pozdě a spíše stylem „vypnuto-zapnuto-vypnuto-zapnuto“, takže vám v té situaci moc odvahy nepřidá. Auto je v tu chvíli špatně řiditelné a za deště tak můžete strávit cestu velmi nejistí. Nenazval bych to nevýhodou, ale spíše chybou. Automobilce bych doporučil kontrolu trakce určitě lépe naladit.

Kona vs. e-Golf

A tím se dostáváme ke srovnání s přímým konkurentem, Volkswagenem e-Golf. Tato silnější verze Kony má oproti Golfu téměř dvojnásobný dojezd. Ale nejen to: i slabší verze Kony německou konkurenci v dojezdu poráží. Přitom má obdobný výkon a cenovku za základ položenou o 90 tisíc korun níže. Kona Electric totiž startuje na 899 tisících Kč a je neoddiskutovatelné, že na českém trhu s elektromobily je to dobrá nabídka.

Jenže, ono to není tak snadné. Když už se rozhodujete mezi koupí Kony Electric a e-Golfu, pravděpodobně budete (firma provozující elektrárnu, nebo) nadšenec do technologií, early adopter převratných novinek, uživatel Twitteru či něco v tomto duchu. A jako takový vyhledáváte ten slastný pocit lahodně hladké a tiché jízdy, která připomíná levitaci na obláčku. A ten pocit najdete mnohem snáze u e-Golfu než u Kony. Hluk od kol, podvozku a náporu vzduchu způsobuje, že někde okolo 70 km/h už pocitově jedete v úplně běžném, benzínovém autě.

Verdikt

Takže, ano, Kona Electric je zajímavá nabídka. Auto dobře splní každodenní práci a dojezdem už opravdu bourá bariéry v našich hlavách. Pokud jste rodina, která shání elektromobil s dobrým poměrem cena/výkon, je Kona Electric dobrá volba. Já se jen trochu obávám, že takových rodin tu dosud příliš není. A že pokud jste zapálený nadšenec technologií, nadchnete se spíše někde jinde.

Budoucnost značky začíná u jejích kořenů: Maserati si připomíná závodní Tipo 300S

Juan Manuel Fangio s vozem Maserati Tipo 300S ve velké ceně Venezuely zahájil dva roky závodních úspěchů, které proslavily značku Maserati v motorsportu.

Číst celé

Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Číst celé

Ferrari Testarossa Spider: Unikát s manuálem i automatem zároveň

Unikátní otevřené Ferrari Testarossa vzniklo na míru pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Kromě toho, že se jedná o jediný originální Spider, bylo tohle auto vybavené netradiční převodovkou.

Číst celé

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé

Československo jako motoristická velmoc – Sosnová Classic 2023

Jak nejlépe vzpomenout na pionýrské časy automobilů a motocyklů před 120 lety? Přesně tolik let uběhlo letos od startu prvního závodu na Českolipsku. Sosnová Classic byla i tento rok láskyplným polibkem evropské tradici motorismu.

Číst celé

BMW M5 Touring vzniklo s motorem V12. Pomáhalo při vývoji McLarenu F1

Tajný prototyp BMW M5 Touring s dvanáctiválcem vznikl jako platforma pro testování motoru McLarenu F1.

Číst celé