Opel GT: Historie menšího evropského sourozence Corvette

I když jsou Opel GT a Chevrolet Corvette rozdílnými sportovními vozy, oba vznikly pod dohledem amerického koncernu. Znáte jejich hlavní podobnosti?

O Opelu GT se občas mluví jako o „malé Corvette“, přičemž hlavním důvodem je vizuální podobnost s třetí generací Chevroletu Corvette (C3). V sedmdesátých letech byly automobilky Opel a Chevrolet součástí amerického koncernu General Motors a oba sportovní vozy jsou si podobné mnohem více než pouze exteriérovým designem.

Obecně se věří, že se designéři Opelu GT a Chevroletu Corvette C3 inspirovali stejným konceptem, kterým byl vůz Chevrolet Mako Shark II z roku 1965. Na obou vozech lze nalézt křivky inspirované prototypem od návrháře Billa Mitchella a jeho týmu. V mnoha ohledech byl Opel GT navržen jako evropská alternativa Corvette, aby lépe vyhovoval požadavkům zdejších řidičů. Byl fyzicky menším GT s menším a úspornějším motorem.

Opel GT i Chevrolet Corvette se také podobají zavěšením s příčnými listovými pružinami (u Opelu vpředu a u Chevroletu vzadu), oba vozy mají malý zavazadlový prostor za sedadly, který je přístupný pouze z interiéru a oba vozy mají vyklápěcí světlomety. Nejvíce jejich podobnost vynikne při pohledu na siluetu karoserie, protože se oba vozy shodují téměř stejně vypadajícími tvary přední a zadní části karoserie. Opel se od amerického sourozence liší ocelovou karoserií, protože Chevrolet upřednostnil prostorový ocelový rám s panely ze skelných vláken.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Evropský Opel GT navrhl Erhard Schnell a poprvé se představil na autosalonech v Paříži a ve Frankfurtu v roce 1965 jako stylingové cvičení. Malé sportovní kupé přitáhlo velkou pozornost veřejnosti a Opel se rozhodl pro sériovou výrobu ve spolupráci s francouzskou společností Brissonneau & Lotz, která vyráběla karoserie založené na platformě Opelu Kadett B.

Obyčejná platforma Opelu Kadett B byla důvodem, proč byl sportovní Opel GT vybaven předním zavěšením s příčnou listovou pružinou, horními A-rameny a hnanou tuhou zadní nápravou s vinutými pružinami. Z Kadettu pocházely i kotoučové brzdy vpředu, bubnové brzdy vzadu a hřebenová převodka řízení. Motor uložený vpředu byl namontován za zadní nápravou a umožnil rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 54:46.

Zákazníci kupující Opel GT si mohli vybrat ze dvou motorizací: 1,1 litrového čtyřválce OHV o výkonu 67 koní při 6 000 ot./min., nebo 1,9 litrového čtyřválce SOHC o výkonu 102 koní při 5 200 ot./min. Nejvyšší výkony obou motoru se postupem výroby lišily, protože byly upravovány tak, aby splňovaly stále přísnější emisní normy. Žádná z motorizací se nezdá kdovíjak silná, ale je důležité si uvědomit, že Opel GT vážil pouze 845 až 950 kilogramů v závislosti na roce výroby a specifikaci.

Opel GT mohl být vybaven čtyřstupňovou manuální převodovkou, nebo třístupňovou automatickou převodovkou. V pozdějších letech bylo mnoho automobilů přestavěno z automatických převodovek na čtyřstupňové nebo pětistupňové manuály, čímž se zlepšil jízdní zážitek a výrazně klesla spotřeba paliva.

Během výroby v letech 1968 až 1973 bylo vyrobeno více než 100 000 exemplářů Opelu GT, které se dovážely i do Spojených států amerických a prodávaly se prostřednictvím dealerů značky Buick. Navzdory relativně vysokému počtu vyrobených kusů mnoho původních GT v průběhu let podlehlo rzi nebo zanedbávání servisu, a proto je hledání dobrých přeživších vozů stále obtížnější.

Připomeňte si, jak Lotus ohromil svět v roce 2010

Malá britská značka v roce 2010 plánovala slibnou budoucnost a cestu na špici. O několik měsíců později však byl přislíbený kapitál zamítnut a pět krásných konceptů upadlo v zapomnění.

Číst celé

40 rychlostních rekordů. Tím se pyšní Mazda RX-8

Čtyřiadvacetihodinová rekordní jízda se odehrála v roce 2005 na německém závodním oválu pod dohledem Mezinárodní automobilové federace.

Číst celé

Auto Avio Costruzioni 815: První auto od Enza Ferrariho

Enzo Ferrari se proslavil výrobou rychlých sportovních vozů, ale jen málokdo skutečně zná jeho první vlastní auto. AAC Tipo 815 vzniklo na zvláštní objednávku, aby se zúčastnilo náročného silničního závodu.

Číst celé

Ferrari 360: První sériové celohliníkové Ferrari. Co mělo společného s Enzem?

Příchod Hondy NSX otřásl trhem superaut. Japonci totiž dokázali vyrobit rychlé auto, které bylo vhodné i pro každodenní použití. Ferrari se muselo začít snažit, následkem čehož vyvinulo povedený typ F355, ale až s blížícím se novým miléniem se Italům podařil opravdový úspěch – Ferrari 360.

Číst celé

Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu

Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.

Číst celé

BMW M3 E92: Osmiválcová atmosféra na vlastní kůži

Osmiválec v BMW M3 se krátce po uvedení mnoha lidem nelíbil, jenže byl až dokonalou volbou, jak posunout už tak skvělé auto o hodně dál.

Číst celé