Opel GT: Historie menšího evropského sourozence Corvette

I když jsou Opel GT a Chevrolet Corvette rozdílnými sportovními vozy, oba vznikly pod dohledem amerického koncernu. Znáte jejich hlavní podobnosti?

O Opelu GT se občas mluví jako o „malé Corvette“, přičemž hlavním důvodem je vizuální podobnost s třetí generací Chevroletu Corvette (C3). V sedmdesátých letech byly automobilky Opel a Chevrolet součástí amerického koncernu General Motors a oba sportovní vozy jsou si podobné mnohem více než pouze exteriérovým designem.

Obecně se věří, že se designéři Opelu GT a Chevroletu Corvette C3 inspirovali stejným konceptem, kterým byl vůz Chevrolet Mako Shark II z roku 1965. Na obou vozech lze nalézt křivky inspirované prototypem od návrháře Billa Mitchella a jeho týmu. V mnoha ohledech byl Opel GT navržen jako evropská alternativa Corvette, aby lépe vyhovoval požadavkům zdejších řidičů. Byl fyzicky menším GT s menším a úspornějším motorem.

Opel GT i Chevrolet Corvette se také podobají zavěšením s příčnými listovými pružinami (u Opelu vpředu a u Chevroletu vzadu), oba vozy mají malý zavazadlový prostor za sedadly, který je přístupný pouze z interiéru a oba vozy mají vyklápěcí světlomety. Nejvíce jejich podobnost vynikne při pohledu na siluetu karoserie, protože se oba vozy shodují téměř stejně vypadajícími tvary přední a zadní části karoserie. Opel se od amerického sourozence liší ocelovou karoserií, protože Chevrolet upřednostnil prostorový ocelový rám s panely ze skelných vláken.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Evropský Opel GT navrhl Erhard Schnell a poprvé se představil na autosalonech v Paříži a ve Frankfurtu v roce 1965 jako stylingové cvičení. Malé sportovní kupé přitáhlo velkou pozornost veřejnosti a Opel se rozhodl pro sériovou výrobu ve spolupráci s francouzskou společností Brissonneau & Lotz, která vyráběla karoserie založené na platformě Opelu Kadett B.

Obyčejná platforma Opelu Kadett B byla důvodem, proč byl sportovní Opel GT vybaven předním zavěšením s příčnou listovou pružinou, horními A-rameny a hnanou tuhou zadní nápravou s vinutými pružinami. Z Kadettu pocházely i kotoučové brzdy vpředu, bubnové brzdy vzadu a hřebenová převodka řízení. Motor uložený vpředu byl namontován za zadní nápravou a umožnil rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 54:46.

Zákazníci kupující Opel GT si mohli vybrat ze dvou motorizací: 1,1 litrového čtyřválce OHV o výkonu 67 koní při 6 000 ot./min., nebo 1,9 litrového čtyřválce SOHC o výkonu 102 koní při 5 200 ot./min. Nejvyšší výkony obou motoru se postupem výroby lišily, protože byly upravovány tak, aby splňovaly stále přísnější emisní normy. Žádná z motorizací se nezdá kdovíjak silná, ale je důležité si uvědomit, že Opel GT vážil pouze 845 až 950 kilogramů v závislosti na roce výroby a specifikaci.

Opel GT mohl být vybaven čtyřstupňovou manuální převodovkou, nebo třístupňovou automatickou převodovkou. V pozdějších letech bylo mnoho automobilů přestavěno z automatických převodovek na čtyřstupňové nebo pětistupňové manuály, čímž se zlepšil jízdní zážitek a výrazně klesla spotřeba paliva.

Během výroby v letech 1968 až 1973 bylo vyrobeno více než 100 000 exemplářů Opelu GT, které se dovážely i do Spojených států amerických a prodávaly se prostřednictvím dealerů značky Buick. Navzdory relativně vysokému počtu vyrobených kusů mnoho původních GT v průběhu let podlehlo rzi nebo zanedbávání servisu, a proto je hledání dobrých přeživších vozů stále obtížnější.

Porsche 911 Carrera 2.7 Turbo: Příběh historicky první silniční 911 s turbem

Porsche 930 Turbo bylo oficiálně první silniční 911 s turbodmychadlem, ale sériovému vozu předcházel prototyp s menším boxerem o objemu 2,7 litru.

Číst celé

Lamborghini 350 GT započalo válku mezi naštvaným průmyslníkem a Ferrari

První model úspěšné italské továrny, k němuž údajně vedla jednoduchá hádka. Kupé 350 GT bylo prvním vozem muže, který se rozhodl vyhlásit válku slavné automobilce se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Subaru SVX: Příběh luxusního kupé, které se narodilo do špatné doby

Subaru SVX zaujalo elegantním aerodynamickým designem, silným šestiválcovým boxerem pod kapotou a skvělým komfortem. V současnosti má duchovního nástupce, který vsadil na odlišnou filozofii a uspěl.

Číst celé

Jak jsem se naučil meziplyn s dvojitou spojkou za volantem Hyundai i30 N

Nebyl jsem spokojený se svým řízením a zeptal se Petra ze Special Drive, jestli mě to naučí. Teď už konečně umím i meziplyn s dvojitou spojkou.

Číst celé

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé

Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Číst celé