Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Je chladné nedělní ráno, krátce po šesté hodině, a vyrážíme na přibližně 150 kilometrů dlouhou cestu k Orlickým horám. Čeká na nás skvost z československé automobilové produkce. Reprezentační vůz pro vládní účely, který byl vyžádán z vyšších politických míst. Tatra 603 znamenala pro politiky radostné časy, pro všechny ostatní se stala symbolem temné doby a perzekuce.

Krátce po příjezdu na místo stojíme před vozem, jehož tvary navrhl výtvarník a umělec František Kardaus ve spolupráci s konstruktérem Vladimírem Popelářem. Padesátá léta byla obdobím, kdy byla auta navrhována právě takovými lidmi. Zde na Mariánské hoře působí obrovská limuzína neuvěřitelným dojmem, její tvary sem úžasně zapadají. V hlavě se mi objevuje myšlenka o tom, jak je tato chvíle dokonale česká. Exemplář, na který se díváme, pochází z pozdějšího období výroby, přesněji z roku 1972, a nese celé jméno Tatra 603-2. Mohutné přídi dominují dva páry kulatých světlometů a celá maska je ohraničena velkým chromovaným rámem. Před osmi lety prošel Petrův vůz renovací, která podle jeho slov není dokonalá. Byla provedena z dílů, jenž byly v tu dobu při ruce. Možná je to jen klasický pohled majitele, který zná všechny nedostatky svého vozu. Vypadá skvěle a působí dobovou patinou.

K největším přednostem “šestsettrojky” v její době patřil jízdní komfort. Ten si však mohly v době jejího vzniku užívat jen nejvýše postavené osobnosti. Petr probouzí vzduchem chlazený vidlicový osmiválec k životu a po ustálení volnoběhu řadí první rychlostní stupeň. Přes čtyřicet let starý kolos se dá pozvolna do pohybu. Dunění zážehového srdce, které je krmeno dvěma karburátory Jikov, se rozléhá celým interiérem. Nehlasitější je samozřejmě v zadní části, kde je osmiválec 603 H uložen. Shodujeme se na tom, že je vůz i z dnešního pohledu velmi svižný, přestože byl na svou dobu se svými 1470 kilogramy opravdu těžký a motor dosahoval maximálního výkonu 105 koní. Výrobce udával maximální rychlost okolo 160 km/h, ale tovární řidiči dokázali „šestsettrojku“ rozjet i přes 170 kilometrů v hodině, což byl na československou produkci daného období slušný fofr.

Po několika kilometrech jízdy zastavujeme kvůli pořízení několika fotek. Vzhled auta je neuvěřitelně fotogenický, mohl bych okolo něj běhat s fotoaparátem několik měsíců a stále bych nacházel nové a nové úhly, které jej ještě vyzdvihnou. Ať už jsou to kliky dveří, zadní skloněná záď s děleným oknem nebo vstupy chladícího vzduchu v zadních blatnících, každý kousek auta je opravdu promyšlený. Petr se rozhodl předvést způsob startování klikou, aby vyvrátil všechny názory o tom, že se jedná o nebezpečnou činnost, která obsluze zlomí obě ruce natřikrát. Posledním způsobem, jak přivést motor k životu je „machrovinka“ pro mechaniky v podobě startovacího tlačítka umístěného v motorovém prostoru. Vzduchem chlazený osmiválec se opět probouzí a po pár vteřinách nachází svůj volnoběh, ve kterém spokojeně přede.

Vyrážíme zpět do garáže a mezitím, co kluci pořizují obrazové záběry z druhého auta, já sedím v 603 a s jejím majitelem konzultuji své dojmy z více jak čtyřicet let staré limuzíny. Shodujeme se, že ve své době musela působit opravdu majestátním dojmem. A také působila. V obrovské kabině si připadám, jako kdybych seděl na lavici v obrovské katedrále. Přesně tak na mě působí ohromný prostor kolem mě. Až na široké přední lavici si člověk uvědomí, jak dlouhou cestu urazila ergonomie aut za dlouhé roky od vyrobení tohoto vozu. Měkké gauče s klasickými pružinami sice nabízí komfort obývacího pokoje, ale v utažených zatáčkách se projeví úplná absence opory těla. To ale v dnešní době působí jako skutečnost, nad kterou každý snadno mávne rukou, protože každá minuta strávená na palubě podobného kočáru je nezapomenutelná.

Tatra 603 mě vždy fascinovala a na veteránských srazech doslova chodím a hledám je. Celkem vzniklo lehce přes dvacet tisíc kusů, některé z nich stále leží v hustých křovinách a čekají na své objevitele, a já jsem opravdu rád, že jsem měl možnost jeden z nich poznat. Zanechala ve mně obrovský dojem a opravdu se těším na další návštěvu téhle garáže, protože v ní čeká jiná československá specialita, tentokrát sportovní Škoda 130 RS.

Život s Mazdou RX-8: Rok bez osobního bankrotu

Červená Mazda RX-8 je ozdobou naší redakční garáže už dvanáct měsíců. Jaký byl uplynulý rok za jejím volantem a jak funguje v reálném světě?

Číst celé

Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Číst celé

Lamborghini V12: Mistrovské dílo Giotta Bizzarriniho žilo téměř pět desetiletí

První vidlicový dvanáctiválec od Lamborghini je jedním z nejdůležitějších motorů v historii italského automobilového průmyslu.

Číst celé

Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Číst celé

Harakiri nad palubními kamerami

Před Vánoci jsme v našem čínštinářském kroužku zabředli do tématu palubních kamer, které si řidiči lepí na čelní sklo auta. Nechť diskuze započne!

Číst celé

Galerie: 10 skvělých starých reklam na Porsche

A je tu další galerie plná dobré reklamy na dobrá auta. Tentokrát Porsche.

Číst celé