Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Je chladné nedělní ráno, krátce po šesté hodině, a vyrážíme na přibližně 150 kilometrů dlouhou cestu k Orlickým horám. Čeká na nás skvost z československé automobilové produkce. Reprezentační vůz pro vládní účely, který byl vyžádán z vyšších politických míst. Tatra 603 znamenala pro politiky radostné časy, pro všechny ostatní se stala symbolem temné doby a perzekuce.

Krátce po příjezdu na místo stojíme před vozem, jehož tvary navrhl výtvarník a umělec František Kardaus ve spolupráci s konstruktérem Vladimírem Popelářem. Padesátá léta byla obdobím, kdy byla auta navrhována právě takovými lidmi. Zde na Mariánské hoře působí obrovská limuzína neuvěřitelným dojmem, její tvary sem úžasně zapadají. V hlavě se mi objevuje myšlenka o tom, jak je tato chvíle dokonale česká. Exemplář, na který se díváme, pochází z pozdějšího období výroby, přesněji z roku 1972, a nese celé jméno Tatra 603-2. Mohutné přídi dominují dva páry kulatých světlometů a celá maska je ohraničena velkým chromovaným rámem. Před osmi lety prošel Petrův vůz renovací, která podle jeho slov není dokonalá. Byla provedena z dílů, jenž byly v tu dobu při ruce. Možná je to jen klasický pohled majitele, který zná všechny nedostatky svého vozu. Vypadá skvěle a působí dobovou patinou.

K největším přednostem “šestsettrojky” v její době patřil jízdní komfort. Ten si však mohly v době jejího vzniku užívat jen nejvýše postavené osobnosti. Petr probouzí vzduchem chlazený vidlicový osmiválec k životu a po ustálení volnoběhu řadí první rychlostní stupeň. Přes čtyřicet let starý kolos se dá pozvolna do pohybu. Dunění zážehového srdce, které je krmeno dvěma karburátory Jikov, se rozléhá celým interiérem. Nehlasitější je samozřejmě v zadní části, kde je osmiválec 603 H uložen. Shodujeme se na tom, že je vůz i z dnešního pohledu velmi svižný, přestože byl na svou dobu se svými 1470 kilogramy opravdu těžký a motor dosahoval maximálního výkonu 105 koní. Výrobce udával maximální rychlost okolo 160 km/h, ale tovární řidiči dokázali „šestsettrojku“ rozjet i přes 170 kilometrů v hodině, což byl na československou produkci daného období slušný fofr.

Po několika kilometrech jízdy zastavujeme kvůli pořízení několika fotek. Vzhled auta je neuvěřitelně fotogenický, mohl bych okolo něj běhat s fotoaparátem několik měsíců a stále bych nacházel nové a nové úhly, které jej ještě vyzdvihnou. Ať už jsou to kliky dveří, zadní skloněná záď s děleným oknem nebo vstupy chladícího vzduchu v zadních blatnících, každý kousek auta je opravdu promyšlený. Petr se rozhodl předvést způsob startování klikou, aby vyvrátil všechny názory o tom, že se jedná o nebezpečnou činnost, která obsluze zlomí obě ruce natřikrát. Posledním způsobem, jak přivést motor k životu je „machrovinka“ pro mechaniky v podobě startovacího tlačítka umístěného v motorovém prostoru. Vzduchem chlazený osmiválec se opět probouzí a po pár vteřinách nachází svůj volnoběh, ve kterém spokojeně přede.

Vyrážíme zpět do garáže a mezitím, co kluci pořizují obrazové záběry z druhého auta, já sedím v 603 a s jejím majitelem konzultuji své dojmy z více jak čtyřicet let staré limuzíny. Shodujeme se, že ve své době musela působit opravdu majestátním dojmem. A také působila. V obrovské kabině si připadám, jako kdybych seděl na lavici v obrovské katedrále. Přesně tak na mě působí ohromný prostor kolem mě. Až na široké přední lavici si člověk uvědomí, jak dlouhou cestu urazila ergonomie aut za dlouhé roky od vyrobení tohoto vozu. Měkké gauče s klasickými pružinami sice nabízí komfort obývacího pokoje, ale v utažených zatáčkách se projeví úplná absence opory těla. To ale v dnešní době působí jako skutečnost, nad kterou každý snadno mávne rukou, protože každá minuta strávená na palubě podobného kočáru je nezapomenutelná.

Tatra 603 mě vždy fascinovala a na veteránských srazech doslova chodím a hledám je. Celkem vzniklo lehce přes dvacet tisíc kusů, některé z nich stále leží v hustých křovinách a čekají na své objevitele, a já jsem opravdu rád, že jsem měl možnost jeden z nich poznat. Zanechala ve mně obrovský dojem a opravdu se těším na další návštěvu téhle garáže, protože v ní čeká jiná československá specialita, tentokrát sportovní Škoda 130 RS.

Závod, v němž nováček Ayrton Senna porazil deset mistrů F1

Mercedes-Benz se na oslavu otevření nově zrekonstruovaného Nürburgringu v roce 1984 rozhodl uspořádat závod pro dvacet jezdců, mezi nimiž bylo deset šampiónů z Formule 1. Tehdy je do jednoho porazil téměř neznámý nováček Ayrton Senna.

Číst celé

Ferrari F430: První osmiválcové Ferrari pro každý den ve 21. století

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Jednoduchý Jeep pomohl vyhrát největší vojenský konflikt v dějinách

Spojenci vyhráli druhou světovou válku nejen použitím atomové bomby a obrovské vojenské mašinerie, která následovala po útoku na námořní základnu Pearl Harbor, ale i svou bohatou technickou vybaveností. Do ní spadal i jednoduchý Jeep, jež později dal vzniknout celé kategorii vozů, se kterými se na silnicích setkáváme dnes a denně.

Číst celé

Když ujíždíte se svou Sierrou od vloupačky, zatímco spíte doma v posteli

Tátu nahlásili, jak ujíždí se svou Sierrou od vloupačky ve zlatnictví. Jenže on spal doma v posteli a auto mělo stát v autobazaru. Jo, to byly divoké devadesátky..

Číst celé

Subaru SVX: Příběh luxusního kupé, které se narodilo do špatné doby

Subaru SVX zaujalo elegantním aerodynamickým designem, silným šestiválcovým boxerem pod kapotou a skvělým komfortem. V současnosti má duchovního nástupce, který vsadil na odlišnou filozofii a uspěl.

Číst celé

Mazda 787B: Uřvaný wankel ovládl Le Mans 1991 a stanovil 3 prvenství

Čtyřrotorový prototyp Mazda 787B byl donedávna jediným japonským autem, které dokázalo zvítězit v nejslavnějším vytrvalostním závodě na světě. Úspěchu předcházely velké přípravy, mezi nimiž nechyběly teoretické odhady a výpočty.

Číst celé