Supra je zpátky! Tým Gazoo Racing se na Nürburgringu neubránil slzám

Hezká trička závodního týmu Toyota Gazoo Racing s motivem „Supra is back!“ automobilovému světu připomněla, že legenda se vrátila a je připravená bojovat.

Znovurození Supry se pro rozsáhlý tým japonských inženýrů stalo životním posláním. Legendární kupé je ikonou v historii automobilismu a trvalo dlouhé roky, než Toyota představila dlouho očekávaného nástupce. Ne všichni, kteří stáli na počátku myšlenky a vývoje, se toho ale mohli dožít.

Takovou myšlenku mám v hlavě, když vidím muže ze závodního týmu Toyoty, jak v rukou drží velkou zarámovanou fotografii, na níž je zachycený Hiromu Naruse. Naruse byl dlouhá desetiletí hlavním testovacím jezdcem japonské značky a šéfem závodní divize Gazoo Racing, než v roce 2010 tragicky zemřel při testování Lexusu LFA poblíž Nürburgringu. Už nemůže být se svými kolegy a přáteli, ale jeho legenda žije dál. Zemřel 23.6.2010. Přesně devět let předtím, než závodní GR Supra přejela cílovou čáru letošního závodu.

Ptáte se, kde jsem se ocitl? Zajel jsem se podívat na náročný závod ADAC Total 24h Rennen, kde Toyota uskutečnila závodní debut nové GR Supry GT4. Hiromu Naruse byl jedním z lidí, kteří stáli na počátku vývoje nové Supry, ale už nikdy nemohl spatřit její první závodní úspěch. „Morizo,“ jak si přezdívá Akio Toyoda, generální ředitel Toyoty, s ní před několika minutami přejel cílovou čáru čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu a naše okolí přetéká emocemi.

Novinářská „machršňůrka“ a přátelskost týmu Toyota Gazoo Racing mi dovolila, abych se dostal do jejich stanu krátce po závodě. Vzpomínky na bývalého nejvyššího testovacího jezdce se slzami v očích, závodníci i manažeři děkující mechanikům za špičkové nasazení a další. To všechno se tady odehrává a poprvé vidíme naživo proslulou japonskou důstojnost a zápal pro věc. Trvalo to dlouho, ale Supra je zpátky v téměř plné síle a připravuje se na drcení konkurence.

Do závodu startovalo 156 aut, z nichž 8 jelo v kategorii SP 8T, v níž startovala i GR Supra se stylovým startovním číslem 90 (generační označení novinky je A90). Ptáte se, jaký je výsledek? Supra při svém prvním ostrém nasazení dokončila závod na celkovém 41. místě a 8. pozici v kategorii. Během 24 hodin dokázala objet 137 kol a stanovila svůj nejrychlejší čas 9:14.890. Vzhledem ke konkurenci to je úžasný výsledek. Vítězem v kategorii se stal Aston Martin Vantage AMR GT4 se 142 ujetými koly a nejlepším časem 8:57.309.

Zlato sice získalo Audi R8 LMS, ale vytrvalostní závody v sobě mají něco víc, než pouhé nutkání být nejrychlejší. Důležité je přežít, dojet a v očích fanoušků být nejlepší. Už od startu se naše oči upírají k týmu Gazoo Racing a patřím k málu z desítek novinářů, kteří se po skončení závodu protlačili na tohle místo. Tým Toyoty věnoval svůj úspěch zesnulému Narusemu, zavzpomínal a následně to pořádně oslavil. V našich očích zvítězili právě oni. Zcela nové závodní auto kroužilo hodiny a hodiny po nejnáročnějším závodním okruhu na světě bez technických problémů. Mechanici pouze tankovali, měnili pneumatiky, brzdy a prováděli základní údržbu. Takhle má kvalitně postavené závodní auto fungovat.

Jediná malá komplikace nastala v noci, když se v nočních hodinách srazila s rychlejším Mercedesem-AMG GT3, který se ji snažil předjet. Fanoušci Mercedesu namítají, že se jednalo o chybu jezdce Toyoty, ale ve skutečnosti si za ni Mercedes mohl sám. Toyota GR Supra GT4 byla značně pomalejší než Mercedes, ale do první zatáčky okruhu najížděla jako první a podle závodních pravidel měla právo volby stopy. Mercedes se jí měl následně přizpůsobit, což neudělal, do Supry narazil a roztočil jí.

Jako fanouška páté generace Supry mě první závodní úspěch těší. Celou noc jsem jí netrpělivě vyhlížel, aby se objevila na cílové rovince a vjela do dalšího kola. Dokonce mám pocit, že možnost být s týmem v poslední půlhodině závodu ve mně prohloubila láskyplný vztah k novému autu. Jak to vidí Japonci? Benzínoví fanoušci často pomlouvají spojení s BMW, z jejichž Z4 si Toyota vypůjčila obrovské množství dílů, ale jako tvůrci vozu jsou hrdí, že ho konečně mají. Spolu s GT86 a Yarisem GRMN je skvělou ukázkou toho, že Toyota už zase není velkou značkou vyrábějící nudná auta.

Toyota Supra se po dlouhých sedmnácti letech vrátila na špici automobilového světa. S produkční verzí jsme se zatím nesvezli, ale po zkušenostech s BMW Z4 M40i se na ní vážně těšíme. Sportovní roadster je výborné auto a Japonci přeladěné kupé podle nás bude ještě lepší. Už se těším, až si do ní poprvé sednu a vzpomenu si na oněch několik desítek minut strávených s týmem Toyoty a na zbylé hodiny sledování jejich úžasného auta. Japonci jsou na svoje auto hrdí právem.

Šest speciálních edicí Fordu Mustang: Poznejte důvody jejich vzniku

Ford Mustang se prodával opravdu dobře, ale i přesto si vyžádal marketingový tah v podobě výroby speciálních edic. Některé však nebyly natolik úspěšné, jak se od nich očekávalo.

Číst celé

Sunbeam Tiger: Zapomenutý sourozenec legendární Shelby Cobry

Carroll Shelby se proslavil vývojem legendární Cobry, Fordu GT40 a nadupaných mustangů. Sunbeam Tiger je však jeho zapomenutým počinem, který si zaslouží pozornost.

Číst celé

Chrysler navrhl sedm turbín pro pohon aut

Určitě jste slyšeli o Chrysleru Turbine Car, který byl poháněný turbínou, jak už jeho název vypovídá. Americká značka ale do vývoje technologie investovala daleko více času a peněz, než by se na první pohled mohlo zdát.

Číst celé

Umění rychlosti: Poznejte karbonové šasi Aston Martinu One-77

Aston Martin One-77 je jedním z nejlepších superaut, která jsme dosud viděli, ale jeho karbonové šasi pod hliníkovou kůží je mnohem působivější.

Číst celé

Honda CRX ED9: Lehoučká dávka euforie

Původně tunerská modla se dnes stává oblíbenou klasikou, se kterou je radost jezdit na hraně. Tenhle konkrétní kus se svým vzhledem možná přiklání k prvnímu zmíněnému, ale opak je pravdou. Blikající neony a hlasitou hudbu tady nečekejte. Tenhle exemplář vznikl, aby svého řidiče naplňoval požitkem z jízdy.

Číst celé

Proč Bugatti Chiron překonalo 300 mil v hodině pouze v jednom směru

Znáte skutečný důvod, proč organizace Guinness World Records neuznala rychlostní rekord Bugatti Chiron Sport?

Číst celé