Supra je zpátky! Tým Gazoo Racing se na Nürburgringu neubránil slzám

Hezká trička závodního týmu Toyota Gazoo Racing s motivem „Supra is back!“ automobilovému světu připomněla, že legenda se vrátila a je připravená bojovat.

Znovurození Supry se pro rozsáhlý tým japonských inženýrů stalo životním posláním. Legendární kupé je ikonou v historii automobilismu a trvalo dlouhé roky, než Toyota představila dlouho očekávaného nástupce. Ne všichni, kteří stáli na počátku myšlenky a vývoje, se toho ale mohli dožít.

Takovou myšlenku mám v hlavě, když vidím muže ze závodního týmu Toyoty, jak v rukou drží velkou zarámovanou fotografii, na níž je zachycený Hiromu Naruse. Naruse byl dlouhá desetiletí hlavním testovacím jezdcem japonské značky a šéfem závodní divize Gazoo Racing, než v roce 2010 tragicky zemřel při testování Lexusu LFA poblíž Nürburgringu. Už nemůže být se svými kolegy a přáteli, ale jeho legenda žije dál. Zemřel 23.6.2010. Přesně devět let předtím, než závodní GR Supra přejela cílovou čáru letošního závodu.

Ptáte se, kde jsem se ocitl? Zajel jsem se podívat na náročný závod ADAC Total 24h Rennen, kde Toyota uskutečnila závodní debut nové GR Supry GT4. Hiromu Naruse byl jedním z lidí, kteří stáli na počátku vývoje nové Supry, ale už nikdy nemohl spatřit její první závodní úspěch. „Morizo,“ jak si přezdívá Akio Toyoda, generální ředitel Toyoty, s ní před několika minutami přejel cílovou čáru čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu a naše okolí přetéká emocemi.

Novinářská „machršňůrka“ a přátelskost týmu Toyota Gazoo Racing mi dovolila, abych se dostal do jejich stanu krátce po závodě. Vzpomínky na bývalého nejvyššího testovacího jezdce se slzami v očích, závodníci i manažeři děkující mechanikům za špičkové nasazení a další. To všechno se tady odehrává a poprvé vidíme naživo proslulou japonskou důstojnost a zápal pro věc. Trvalo to dlouho, ale Supra je zpátky v téměř plné síle a připravuje se na drcení konkurence.

Do závodu startovalo 156 aut, z nichž 8 jelo v kategorii SP 8T, v níž startovala i GR Supra se stylovým startovním číslem 90 (generační označení novinky je A90). Ptáte se, jaký je výsledek? Supra při svém prvním ostrém nasazení dokončila závod na celkovém 41. místě a 8. pozici v kategorii. Během 24 hodin dokázala objet 137 kol a stanovila svůj nejrychlejší čas 9:14.890. Vzhledem ke konkurenci to je úžasný výsledek. Vítězem v kategorii se stal Aston Martin Vantage AMR GT4 se 142 ujetými koly a nejlepším časem 8:57.309.

Zlato sice získalo Audi R8 LMS, ale vytrvalostní závody v sobě mají něco víc, než pouhé nutkání být nejrychlejší. Důležité je přežít, dojet a v očích fanoušků být nejlepší. Už od startu se naše oči upírají k týmu Gazoo Racing a patřím k málu z desítek novinářů, kteří se po skončení závodu protlačili na tohle místo. Tým Toyoty věnoval svůj úspěch zesnulému Narusemu, zavzpomínal a následně to pořádně oslavil. V našich očích zvítězili právě oni. Zcela nové závodní auto kroužilo hodiny a hodiny po nejnáročnějším závodním okruhu na světě bez technických problémů. Mechanici pouze tankovali, měnili pneumatiky, brzdy a prováděli základní údržbu. Takhle má kvalitně postavené závodní auto fungovat.

Jediná malá komplikace nastala v noci, když se v nočních hodinách srazila s rychlejším Mercedesem-AMG GT3, který se ji snažil předjet. Fanoušci Mercedesu namítají, že se jednalo o chybu jezdce Toyoty, ale ve skutečnosti si za ni Mercedes mohl sám. Toyota GR Supra GT4 byla značně pomalejší než Mercedes, ale do první zatáčky okruhu najížděla jako první a podle závodních pravidel měla právo volby stopy. Mercedes se jí měl následně přizpůsobit, což neudělal, do Supry narazil a roztočil jí.

Jako fanouška páté generace Supry mě první závodní úspěch těší. Celou noc jsem jí netrpělivě vyhlížel, aby se objevila na cílové rovince a vjela do dalšího kola. Dokonce mám pocit, že možnost být s týmem v poslední půlhodině závodu ve mně prohloubila láskyplný vztah k novému autu. Jak to vidí Japonci? Benzínoví fanoušci často pomlouvají spojení s BMW, z jejichž Z4 si Toyota vypůjčila obrovské množství dílů, ale jako tvůrci vozu jsou hrdí, že ho konečně mají. Spolu s GT86 a Yarisem GRMN je skvělou ukázkou toho, že Toyota už zase není velkou značkou vyrábějící nudná auta.

Toyota Supra se po dlouhých sedmnácti letech vrátila na špici automobilového světa. S produkční verzí jsme se zatím nesvezli, ale po zkušenostech s BMW Z4 M40i se na ní vážně těšíme. Sportovní roadster je výborné auto a Japonci přeladěné kupé podle nás bude ještě lepší. Už se těším, až si do ní poprvé sednu a vzpomenu si na oněch několik desítek minut strávených s týmem Toyoty a na zbylé hodiny sledování jejich úžasného auta. Japonci jsou na svoje auto hrdí právem.

TOP 5 nadupaných pickupů s DNA muscle cars

Ručička rychloměru se pohybuje ve vysokých hodnotách a korba je přitom naložená běžným nákladem. Asi takto bychom mohli jednoduše popsat pět nadupaných pickupů z Ameriky.

Číst celé

Ferrari P4/5: Rozpoutalo konflikt mezi sběratelem a továrnou Ferrari

Jim Glickenhaus je nadšeným sběratelem závodních Ferrari, ale automobilce se nelíbilo, když se rozhodl závodit s vlastním prototypem jejich značky.

Číst celé

Honda S800: Nejrychlejší japonské auto roku 1966 jezdilo 160 km/h

Honda S800 se v roce 1966 stala nejrychlejším sériově vyráběným japonským autem. S nízkou zátěží se uměla rozjet na nejvyšší rychlost lehce přes 160 km/h.

Číst celé

Chevrolet Camaro ZL1 COPO: Monstrum na zvláštní objednávku

Speciální příplatek COPO 9560 udělal z Chevroletu Camaro krvelačnou bestii, která patřila k nejrychlejším muscle cars zlaté éry šedesátých let.

Číst celé

Eliška Junková: Drobná dáma za volantem bugatky

Nadějně vyhlížející závodní kariéru Elišky Junkové ukončila tragická smrt manžela na Nürburgringu.

Číst celé

Sedm povedených aut, která vznikla ve správný čas

Vybrali jsme sedm skvělých aut, která byla uvedena na trh v nejlepší možný čas. Vzhledem k jejich vlastnostem není divu, že se staly okamžitými prodejními trháky.

Číst celé