Škoda 1100 OHC: Šest desetiletí malého závoďáku

Ohlédnutí za československým závodním vozem, který v těchto týdnech slaví šedesáté výročí od svého vzniku.

Se svou historií od roku 1895, tehdy ještě pod starým jménem Laurin & Klement, je tuzemská automobilka Škoda Auto jedním z nejstarších výrobců na celém světě. Během tolika desetiletí samozřejmě vzniklo i mnoho zajímavých závodních aut. K těm lze přiřadit placatého nástupce slavných modelů Sport a Supersport, který kvůli svému motoru získal označení 1100 OHC.

Na rozdíl od předchůdců založených na podvozku běžného produkčního modelu Škoda 1101 byl prototyp malého závoďáku vyvinut a vyroben za pomoci rámu, jenž vznikl z tenkostěnných trubek. Vnější otevřená karoserie byla zhotovena ze skelných vláken posílených plasty. Použitím lehkého materiálu konstruktéři dosáhli hmotnosti pouhých 550 kilogramů.

Škodovácký závodní vůz byl doslova prťavý. Dosahoval délky pouhých 3 880 milimetrů, šířky 1 430 mm, výšky 964 mm a rozvor kol byl 2 200 mm. Zpočátku vývoje byl vůz vybaven vyklápěcími světlomety, jenž byly následně nahrazeny pevnými chráněnými kryty z plexiskla. Následkem tohoto rozhodnutí se typ 1100 OHC stal více aerodynamickým autem.

Podvozek, jenž byl tvořen lichoběžníkovou nápravou vpředu a úhlovou vlečnou nápravou s vlečnými rameny vzadu, nesl patnáctipalcová drátěná kola, za nimiž se ukrývaly bubnové brzdy. Už ve své době závodní škodovka s pohonem zadních kol dosahovala téměř ideálního rozložení hmotnosti (49,7% bylo vpředu a 50,3% vzadu). Srdcem 1100 OHC byl 1,1-litrový atmosférický řadový čtyřválec s ventilovým rozvodem 2x OHC a dvěma svíčkami na válec, který byl derivátem jednotky Škody 440. Při použití vysokooktanového leteckého paliva malý motor dosahoval 92 koní při 7 700 otáčkách za minutu a nechal se vytáčet až k 8 500/min. Hnací síla byla využívána pětistupňovou manuální převodovkou, která byla uložena spolu s rozvodovkou v zadní části vozu. Auto dosáhlo nejvyšší rychlosti až 200 kilometrů v hodině v závislosti na zvoleném stálém převodu.

Přestože mladoboleslavská továrna vyrobila pouhé dva exempláře, oba odolaly nemilosrdnému zubu času a existují do dnešních dnů. Jeden z nich je v současné době součástí sbírky továrního muzea v Mladé Boleslavi. Škodovka zároveň vyrobila i dvojici hliníkových kupé o hmotnosti 618 kilogramů. Bohužel byly oba exempláře postupem let nabourány. Dobrou zprávou je, že se automobilka snaží typ 1100 OHC Coupe oživit výrobou repliky za pomoci hnacího ústrojí a použitelné karoserie jednoho z vraků, jenž se postupem let opět stal majetkem české značky.

K.I.T.T. jako Shelby Mustang. Proč filmaři nahradili Pontiac Fordem?

Uvedení moderního pojetí seriálu Knight Rider na televizní obrazovky v roce 2008 bylo velmi kontroverzní. Zavzpomínejte na novodobý remake a zjistěte, proč nový K.I.T.T. byl Shelby Mustang.

Číst celé

Skrytá hrozba v motoru Jaguaru XK8. V čem je problém?

V motorovém prostoru Jaguaru XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000 se ukrývá nebezpečné tajemství. Nikasilem ošetřené stěny válců totiž mohou znamenat problém.

Číst celé

Nissan Skyline GT-R R34: Kult stvořený filmem a virtuální realitou

Málokteré auto se do srdce benzínových nadšenců zarylo takovou silou, jako Skyline GT-R R34. V České republice jsme jej poznali hlavně díky počítačovým hrám a filmové sérii Rychle a zběsile. Někdo jej zatracuje právě z těchto důvodů, ale dělá ho to špatným? Rozhodně ne.

Číst celé

Volkswagen Schwimmwagen: Obojživelník pro Wehrmacht od tvůrce Porsche 911

Obojživelný Volkswagen Schwimmwagen byl průzkumným vozidlem Wehrmachtu od Erwina Komendy, konstruktéra vozů Porsche 356, 550 a 911.

Číst celé

BMW Z18: Překvapivě zásadní koncept

BMW Z18 bylo kombinací motorky a auta. Nikdy se nevyrobilo a vlastně jsme ho málem ani neznali, ale poměrně významně ovlivnil trend automobilového průmyslu po další desetiletí.

Číst celé

Nissan GT-R, část pátá: Jaký je výsledný mix?

Vítáme vás u posledního dílu seriálu, který se věnuje konstrukci a vlastnostem Nissanu GT-R R35. V této části si shrneme, jaké je GT-R na silnici i mimo ni a zároveň přidáme osobní zkušenost jednoho profesionálního řidiče sportovních vozů.

Číst celé