Znáte zapomenutou inovaci Henryho Forda, kterou zlepšil životy zaměstnanců?

Americký průmyslník Henry Ford ovlivnil vývoj automobilového průmyslu a zavedl revoluční inovace, ke kterým patřilo zkrácení pracovní doby.

Henry Ford patří k nejdůležitějším osobnostem v historii automobilového průmyslu. V roce 1903 založil společnost Ford Motor Company, v roce 1908 uvedl na trh promyšlený Ford Model T, kterým postavil Ameriku a další světové země na kola, a v roce 1910 zavedl masovou výrobu automobilů na montážní lince, jež je důležitou součástí produkce nových vozů do dnešních dnů. Henry Ford myslel na své dělníky a snažil se, aby si oni sami mohli koupit auta, která vlastnoručně vyrábějí. Kromě různých benefitů jim dal i cenný dárek: pětidenní, 40 hodinový pracovní týden.

Henry Ford byl známý tím, že ustoupil pokaždé, když došlo na ostrá pracovní jednání. Napětí mezi detroitskou automobilkou a jejími pracovníky bylo v roce 1937 natolik silné, že se strážci továrny střetli s členy organizace Union Auto Workers v krvavé potyčce. Henry Ford ale uměl odhadnout správný čas, kdy přijít se správným řešením.

Už rozsáhlá nezaměstnanost v roce 1914 jej dovedla k oznámení, že společnost Ford Motor Company zaplatí mužským zaměstnancům minimálně 5 dolarů za osmihodinový pracovní den. To bylo více než dvojnásobek platu za devítihodinový den, který jim byl dříve vyplácen. Od začátku roku 1916 byly stejně odměňovány i ženy. Zaměstnanci se za zvýšení platu odvděčili vyšší produktivitou, loajalitou a hrdostí. Čtyřicetihodinový pracovní týden měl stejný účinek.

Ford uvažoval o zkrácení pracovního týdne ze šesti na pět dnů už v roce 1922, kdy se tento nápad zrodil v hlavě Edsela Forda, Henryho syna. „Každý člověk potřebuje více než jeden den v týdnu na odpočinek a rekreaci,“ řekl Edsel Ford v rozhovoru pro The New York Times v březnu toho roku. „Společnost Ford se vždy snažila prosazovat ideální domácí život pro své zaměstnance. Věříme, že pro řádný život by každý člověk měl mít více času na trávení s rodinou.“

Když byl v roce 1926 vyhlášen čtyřicetihodinový pracovní týden, Henry Ford prohlásil: „Je nejvyšší čas, abychom se zbavili představy, že volno pro dělníky je buď ztracený čas, nebo privilegium vyšší třídy.“

Henry Ford ale nezavedl zkrácenou pracovní dobu sám od sebe. Byl k tomu opět dotlačen. Dělníci pracující na pásové výrobní lince se bouřili, protože nechtěli dělat šest dnů v týdnu stále to samé. Hrozící stávky a hromadné odchody zaměstnanců jej přiměly k dalšímu ústupku.

Ostatní výrobci automobilů se začali řídit Fordovým rozhodnutím, ale trvalo dalších dvanáct let, než se připojil zbytek Spojených států amerických. Prezident Franklin D. Roosevelt podepsal zákon o spravedlivých pracovních normách až v roce 1938, který postupnými novelami stanovil následující limity: nejprve to bylo 44 hodin týdně, následující rok byla pracovní doba zkrácena na 42 hodin týdně a v roce 1940 bylo nařízení sníženo na 40 hodin týdně. Tímto rozhodnutím se později inspiroval i zbytek světa.

Sportovně laděná osmdesátá léta. Na tahle auta svět zapomněl

Osmdesátky přinesly hroznou módu, velké množství hudebních pecek a sportovně laděná hranatá auta. Jenže automobilový svět na některá z nich zapomněl, takže jsme se rozhodli oprášit pět z nich.

Číst celé

Poradna: Líbí se mi X6, co mám dělat?

Coming out je tu. Už to muselo ven. Jen nevím, jestli v tom jsem sám, nebo mi dá někdo za pravdu.

Číst celé

Mercedes-Benz W154: Neporazitelný stříbrný šíp

Poslední předválečný závodní Mercedes kraloval okruhům a od historiků si vysloužil titul nejlepšího závodního vozu všech dob. Úspěšné vítězné tažení bohužel přerušil začátek druhé světové války.

Číst celé

Ur Quattro: Technologický sen z dílen Audi

Původní Quattro v osmdesátých letech otřáslo závodní kategorií rally a položilo základy budoucích rychlých čtyřkolek. Jeho kvality se však osvědčily i v případě běžné produkční verze.

Číst celé

Mazda RX-7 SA/FB: S malým wankelem unikla regulacím

Světová ekonomika nepřála úspěchu wankelova motoru, ale Mazdě se podařil opak. RX-7 se prodávala velmi dobře a dokázala se vyhnout přísným japonským regulacím.

Číst celé

Bentley proti Le Train Bleu. Nemožný závod auta s vlakem

Woolf Barnato, člen skupiny závodníků Bentley Boys, se v roce 1930 vsadil, že dokáže porazit slavný luxusní francouzský noční expres Le Train Bleu. Závodil proti němu ve svém Bentley Speed Six.

Číst celé