Prototyp Fordu GT40 Mk.IV se v roce 1976 prodával za cenu dnešního supersportu

Vývojový prototyp Fordu GT40 Mk.IV bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Prohlížení starých magazínů v mnoha nadšencích probouzí vzpomínky na minulost automobilového průmyslu. Samostatnou kapitolou je mnohdy přítomná inzerce ukazující prodejní nabídky skvělých aut v dobách, kdy stála zlomek dnešních cen. Vhodnou, avšak netradiční ukázkou je inzerát otištěný v magazínu Road & Track v roce 1976, který nabízel k mání devět let starý Ford GT40 Mk.IV.

Ford GT40 byl speciálním autem, s nímž Ford dokázal porazit Ferrari, a jeho čtvrtá verze byla tou nejlepší a nejvzácnější, jelikož vzniklo pouhých 12 kusů. Cílem vylepšování původního závodního vozu bylo zvítězit ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1967, kvůli čemuž byl vůz výrazně lehčí a aerodynamičtější oproti typu Mk.II, který zde zvítězil rok předchozí (Mk.III byl silniční vůz vycházející z Mark II). Vůz byl vyvinutý a propagovaný společností Shelby American a v roce 1967 nastoupil pouze do dvou vytrvalostních závodů, jež ale zároveň vyhrál – Le Mans a Sebring.

Překvapení při nálezu takového auta v běžné inzerci však může být ještě větší, jelikož nabízený exemplář nesl číslo podvozku J-3. Dle archivu Racing Sports Cars se jednalo o vývojový prototyp, který s největší pravděpodobností nikdy nezávodil. Na slavném okruhu závodu Le Mans se objevil pouze v dubnu 1967, kde byl podrobený testování s Brucem McLarenem a Markem Donohuem za volantem. Ford následně přivezl do Le Mans čtveřici kusů s čísly podvozků J-5 až J-8, přičemž v závodě zvítězil první z nich, kdy byl řízený Danem Gurneyem a A.J. Foytem.

Prodávající J.L. Rodgers III v inzerátu uváděl, že byl prototyp J-3 zrestaurovaný specialisty z Holman & Moody a v roce 1972 se objevil na stránkách magazínu, v němž byl později inzerovaný. Požadovaná cena dosahovala 100 000 amerických dolarů, což v dnešní ekonomice představuje částku přibližně 420 000 dolarů. Za podobné množství peněz lze u Fordu objednat zbrusu nový Ford GT poháněný dvakrát přeplňovaným vidlicovým šestiválcem EcoBoost.

Nelze však opomenout pohled na trh s klasickými auty. Přestože se prodejní cena přepočítaná na dnešní hodnotu může zdát jako hodně peněz, poslední veřejně prodaný Mark IV stál nového majitele přibližně 2 miliony amerických dolarů. Pokud kupec z roku 1976 vzácný Ford GT40 stále vlastní, do dnešního dne mu investice přinesla obrovskou návratnost.

5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé

Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Číst celé

Lancia Thema 8.32: Předokolka s motorem Ferrari

Osmiválcová Thema se tvářila jako nenápadné Ferrari pro čtyři, ale více než na závodní tratě byla vhodná pro německý Autobahn.

Číst celé

BMW 118d: Sportování v naftovém hatchbacku?

Pokud chcete hatchback s pohonem zadních kol, už dlouho vám vyhoví jen BMW. Je to jen výstřelek nebo nebo fungující auto?

Číst celé

Honda HSC: Potenciální nástupce NSX, kterého Honda nechtěla vyrábět

Sportovní Honda HSC s motorem uprostřed vypadala jako nástupce legendární Hondy NSX, ale nakonec byla pouhým cvičením.

Číst celé