Prototyp Fordu GT40 Mk.IV se v roce 1976 prodával za cenu dnešního supersportu

Vývojový prototyp Fordu GT40 Mk.IV bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Prohlížení starých magazínů v mnoha nadšencích probouzí vzpomínky na minulost automobilového průmyslu. Samostatnou kapitolou je mnohdy přítomná inzerce ukazující prodejní nabídky skvělých aut v dobách, kdy stála zlomek dnešních cen. Vhodnou, avšak netradiční ukázkou je inzerát otištěný v magazínu Road & Track v roce 1976, který nabízel k mání devět let starý Ford GT40 Mk.IV.

Ford GT40 byl speciálním autem, s nímž Ford dokázal porazit Ferrari, a jeho čtvrtá verze byla tou nejlepší a nejvzácnější, jelikož vzniklo pouhých 12 kusů. Cílem vylepšování původního závodního vozu bylo zvítězit ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1967, kvůli čemuž byl vůz výrazně lehčí a aerodynamičtější oproti typu Mk.II, který zde zvítězil rok předchozí (Mk.III byl silniční vůz vycházející z Mark II). Vůz byl vyvinutý a propagovaný společností Shelby American a v roce 1967 nastoupil pouze do dvou vytrvalostních závodů, jež ale zároveň vyhrál – Le Mans a Sebring.

Překvapení při nálezu takového auta v běžné inzerci však může být ještě větší, jelikož nabízený exemplář nesl číslo podvozku J-3. Dle archivu Racing Sports Cars se jednalo o vývojový prototyp, který s největší pravděpodobností nikdy nezávodil. Na slavném okruhu závodu Le Mans se objevil pouze v dubnu 1967, kde byl podrobený testování s Brucem McLarenem a Markem Donohuem za volantem. Ford následně přivezl do Le Mans čtveřici kusů s čísly podvozků J-5 až J-8, přičemž v závodě zvítězil první z nich, kdy byl řízený Danem Gurneyem a A.J. Foytem.

Prodávající J.L. Rodgers III v inzerátu uváděl, že byl prototyp J-3 zrestaurovaný specialisty z Holman & Moody a v roce 1972 se objevil na stránkách magazínu, v němž byl později inzerovaný. Požadovaná cena dosahovala 100 000 amerických dolarů, což v dnešní ekonomice představuje částku přibližně 420 000 dolarů. Za podobné množství peněz lze u Fordu objednat zbrusu nový Ford GT poháněný dvakrát přeplňovaným vidlicovým šestiválcem EcoBoost.

Nelze však opomenout pohled na trh s klasickými auty. Přestože se prodejní cena přepočítaná na dnešní hodnotu může zdát jako hodně peněz, poslední veřejně prodaný Mark IV stál nového majitele přibližně 2 miliony amerických dolarů. Pokud kupec z roku 1976 vzácný Ford GT40 stále vlastní, do dnešního dne mu investice přinesla obrovskou návratnost.

Eduardo Weber: Slavný výrobce si zpečetil svůj osud spoluprací s fašisty

Italský inženýr Eduardo Weber byl průkopníkem ve výrobě dvojitých karburátorů. Spolupráce s italskými fašisty však znamenala jeho předčasný konec.

Číst celé

Pět předválečných závoďáků, které pravděpodobně neznáte

Pětice závodních aut, v nichž jezdili jen ti nejbláznivější muži na planetě. Kolik z nich znáte?

Číst celé

Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Číst celé

Bizzarrini 1900 GT Europa: Poslední hřebíček do rakve

Bizzarrini byl výjimečný konstruktér, ale mizerný podnikatel. Přestože svým levným sportovním autem oslovil mnoho lidí, uspěchaná investice do materiálu mu vytvořila nepřekonatelnou překážku.

Číst celé

Zemědělská katastrofa od začátku do konce

První zemědělský článek o tom, jak jsme se i my na jihu rozhodli sklidit naše pole, a jak se to všechno zkomplikovalo. Ale mohlo být i hůř…

Číst celé

Harakiri nad palubními kamerami

Před Vánoci jsme v našem čínštinářském kroužku zabředli do tématu palubních kamer, které si řidiči lepí na čelní sklo auta. Nechť diskuze započne!

Číst celé