Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

Jediné Ferrari F40 s automatickou převodovkou Valeo vzniklo ve spolupráci se společností Valeo pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Stále mělo dvakrát přeplňovaný motor V8, jezdilo přes 320 km/h, ale mělo elektronicky ovládanou spojku.

Ferrari F40 je nepochybně jedním z nejdůležitějších vozů všech dob, o kterém nadšenci znají hodně informací. Supersport poháněný dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem o objemu 2,9 litru se stal prvním produkčním vozem, který překonal rychlost 320 kilometrů v hodině. Jsme však ochotní se vsadit, že většina z největších fanoušků Ferrari neví o jedinečném Ferrari F40 s automatickou převodovkou, jež bylo postavené pro Gianniho Agnelliho.

Gianni Agnelli byl mimořádným předsedou Fiatu v letech 1966 až 1996, který byl zodpovědný za zprostředkování vysoce ziskových mezinárodních obchodů pro italskou značku. Nebyl obyčejným šéfem velké značky. Agnelli byl džentlmen se seriózním stylem, k němuž patřily obleky na míru, dvě helikoptéry připravené k okamžitému odletu a charisma schopné okouzlit i ptáky na stromech. Miloval svá auta a dokonce si objednával unikátní jedinečné výtvory, jako je například jediné vyrobené Ferrari Testarossa Spider.

Agnelli byl opravdový automobilový nadšenec a vášnivý Ital, takže přirozeně chtěl vlastní Ferrari F40. Nicméně, jeho věk a přetrvávající zranění nohou z autonehody v době jeho mládí pro něj dělaly manuální převodovky těžko použitelné. Několik let před uvedením Ferrari F40 si Agnelli objednal speciální Testarossu Spider s konvenční manuální převodovkou se třemi pedály, která umožňovala automatický režim řazení. Podobná úprava byla provedena i u jeho Ferrari F40, když jej Ferrari smontovalo v maranellské továrně.

Inženýři Ferrari chtěli splnit touhu pana Agnelliho, aby mohl měnit jednotlivé převodové stupně sám. Namísto použití tradiční automatické převodovky se opět obrátili na společnost Valeo. Společnými silami vyvinuli důmyslnou elektronickou spojku, která byla ovládána automaticky, když se řadicí páka pohybovala z jedné polohy do druhé. Tento vynález je chybějící spojnicí mezi plnohodnotnou automatikou dneška a manuálními supersporty z dávných dob.

Automatické Ferrari F40 bylo brilantní úspěch, který si Agnelli mohl užít, když během vlastnictví oslavil své sedmdesátiny. Ve výsledku ale s vozem urazil jen přibližně 650 kilometrů. Poté bylo Ferrari F40 Valeo, jak je mu dnes přezdíváno, prodáno druhému majiteli z italského Turína.

V roce 2008 bylo Ferrari F40 s automatickou převodovkou vydraženo v aukci RM Sotheby’s a nový vlastník si jej odvezl do své garáže za 475 000 amerických dolarů. Taková částka byla mnohem méně peněz, než kolik stojí Ferrari F40 v dnešních dnech – natož s takovou historií. Můžeme jen odhadovat, jaká může být hodnota tohoto jedinečného kusu dnes.

Toyota GR Yaris: 5 zajímavostí o nejlákavějším hot hatchi současnosti

Toyota GR Yaris je nepochybně nejzajímavější sportovní auto roku 2020. Představujeme vám 5 technických zajímavostí, které byste o nové Toyotě měli vědět.

Číst celé

BMW 2002 Turbo: Vzestup a pád prvního evropského silničního auta s turbem

BMW 2002 Turbo v sedmdesátých šokovalo automobilový svět, protože dokázalo zamést s výkonnějším Porsche.

Číst celé

Ferrari California ovlivnil americký trh: Homologační předpisy si vyžádaly úpravu designu

Původní design Ferrari California byl rozdílný, ale zapomněl na americké homologační předpisy.

Číst celé

Bugatti 1300 Concept: Bráška EB110 měl konkurovat Mazdě MX-5

Může se to zdát jako šílený nápad, ale Bugatti, tehdy vlastněné mužem jménem Romano Artioli, se skutečně rozhodlo, že postaví soupeře pro úspěšnou Mazdu MX-5.

Číst celé

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

Dvojice Aventadorů se prohání v italských kopcích

I Lamborghini natáčí reklamní spoty svých supersportů.

Číst celé