Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

Jediné Ferrari F40 s automatickou převodovkou Valeo vzniklo ve spolupráci se společností Valeo pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Stále mělo dvakrát přeplňovaný motor V8, jezdilo přes 320 km/h, ale mělo elektronicky ovládanou spojku.

Ferrari F40 je nepochybně jedním z nejdůležitějších vozů všech dob, o kterém nadšenci znají hodně informací. Supersport poháněný dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem o objemu 2,9 litru se stal prvním produkčním vozem, který překonal rychlost 320 kilometrů v hodině. Jsme však ochotní se vsadit, že většina z největších fanoušků Ferrari neví o jedinečném Ferrari F40 s automatickou převodovkou, jež bylo postavené pro Gianniho Agnelliho.

Gianni Agnelli byl mimořádným předsedou Fiatu v letech 1966 až 1996, který byl zodpovědný za zprostředkování vysoce ziskových mezinárodních obchodů pro italskou značku. Nebyl obyčejným šéfem velké značky. Agnelli byl džentlmen se seriózním stylem, k němuž patřily obleky na míru, dvě helikoptéry připravené k okamžitému odletu a charisma schopné okouzlit i ptáky na stromech. Miloval svá auta a dokonce si objednával unikátní jedinečné výtvory, jako je například jediné vyrobené Ferrari Testarossa Spider.

Agnelli byl opravdový automobilový nadšenec a vášnivý Ital, takže přirozeně chtěl vlastní Ferrari F40. Nicméně, jeho věk a přetrvávající zranění nohou z autonehody v době jeho mládí pro něj dělaly manuální převodovky těžko použitelné. Několik let před uvedením Ferrari F40 si Agnelli objednal speciální Testarossu Spider s konvenční manuální převodovkou se třemi pedály, která umožňovala automatický režim řazení. Podobná úprava byla provedena i u jeho Ferrari F40, když jej Ferrari smontovalo v maranellské továrně.

Inženýři Ferrari chtěli splnit touhu pana Agnelliho, aby mohl měnit jednotlivé převodové stupně sám. Namísto použití tradiční automatické převodovky se opět obrátili na společnost Valeo. Společnými silami vyvinuli důmyslnou elektronickou spojku, která byla ovládána automaticky, když se řadicí páka pohybovala z jedné polohy do druhé. Tento vynález je chybějící spojnicí mezi plnohodnotnou automatikou dneška a manuálními supersporty z dávných dob.

Automatické Ferrari F40 bylo brilantní úspěch, který si Agnelli mohl užít, když během vlastnictví oslavil své sedmdesátiny. Ve výsledku ale s vozem urazil jen přibližně 650 kilometrů. Poté bylo Ferrari F40 Valeo, jak je mu dnes přezdíváno, prodáno druhému majiteli z italského Turína.

V roce 2008 bylo Ferrari F40 s automatickou převodovkou vydraženo v aukci RM Sotheby’s a nový vlastník si jej odvezl do své garáže za 475 000 amerických dolarů. Taková částka byla mnohem méně peněz, než kolik stojí Ferrari F40 v dnešních dnech – natož s takovou historií. Můžeme jen odhadovat, jaká může být hodnota tohoto jedinečného kusu dnes.

Ferrari 330 GTO: Silnější, ale neúspěšný sourozenec Ferrari 250 GTO

Ferrari 330 GTO bylo výkonnější verzí legendárního Ferrari 250 GTO, která vznikla kvůli závodění v kategorii prototypů v Le Mans.

Číst celé

Měření kompresí wankelu. Jak na to?

Chystáte se zakoupit auto poháněné rotačním motorem? Rozhodně nezapomeňte na změření kompresí jeho motoru dříve, než jej koupíte. Prozradíme vám, jak se to dělá.

Číst celé

Temple of Speed vstupuje do nové sezóny

Ohlédnutí za minulostí a náhled do budoucnosti magazínu nasáklého závodním benzínem.

Číst celé

Aston Martin Atom: Prototyp prťavého sedanu, o kterém jste nikdy neslyšeli

Aston Martin Atom měl být nejmenším, nejlehčím a nejlepším malým sedanem na trhu, ale vývoj přerušila 2. světová válka.

Číst celé

Dino Pininfarina Berlinetta Speciale: První Ferrari s motorem uprostřed

Prototyp Dino Pininfarina Berlinetta Speciale, vycházející ze závodního Ferrari 206 P Dino, sehrál důležitou roli při přípravách malého Ferrari s motorem uprostřed, které položilo základy nejúspěšnějším modelům značky.

Číst celé

Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Číst celé