3 sportovní vozy jako skryté investice. Nevypadají, ale budou vzácné
Poslední Mazda s wankelovým motorem, sportovní roadster od Porsche a stařičká Toyota s motorem uprostřed. Trojice sportovních aut, které fanoušci rychlých kol přehlíží, ale v budoucnu budou hodně cenná.
Hodnoty zajímavých automobilů nezastavitelně rostou. Asi můžeme rovnou zapomenout na to, že ještě někdy koupíme některé z legendárních sportovních vozů za lidové peníze. Pokud vám někdo v budoucnu nabídne například zachovalé BMW M3 E46 hluboko pod tržní cenou, pravděpodobně bude potřebovat rychlé peníze a vám se otevře příležitost životního nákupu, který byste neměli odmítnout.
Při prohlížení internetových inzercí se může zdát, že se některé modely úplně vytratily, u dalších se postupně snižuje počet nabízených kusů a jiné jsou zase nepochopitelně drahé. Hodnoty zajímavých automobilů nezastavitelně rostou a drahá jsou už i auta, do kterých byste to v minulém desetiletí neřekli. Klasické Škodovky se kupovaly za láhev rumu a Peugeoty 205 GTi stály do 10 tisíc. Takové příležitosti jsou minulostí.
Majitelé nějakých aut spekulují s prodejem a říkají, že to jejich je budoucí klasikou. Přesvědčivý důvod někdy neexistuje, protože se může jednat o vcelku obyčejný Golf kabriolet. Opravdu ale na dnešním trhu nejde najít zatím levná auta, která mohou mít zajímavou budoucnost? Našli jsme několik aut, která bývají zatracovaná, ale skrývá se v nich potenciál budoucího růstu hodnot.
Mazda RX-8
Ikonická japonská sportovní auta nabírají na hodnotě, ale existují modely, které pořád koupíte za pakatel a Mazda RX-8 je nejlepším příkladem. Mazda RX-8 je jedinečným autem, které kombinuje několik unikátních konstrukčních řešení. Většině technických zajímavostí jsme se věnovali v samostatném článku, ale připomeňme si alespoň to nejdůležitější.
Inženýři Mazdy se pokusili zkombinovat prostornost rodinných vozů s jízdními vlastnostmi sporťáků a navrhli opravdové čtyřdveřové kupé. Už od prvního konceptu RX-EVOLV se počítalo se sebevražednými dveřmi, jejichž zadní polovina usnadňovala přístup na zadní sedadla. Konstrukce karoserie s otevřenými boky si vyžádala několik silných zpevnění. Interiér je rozdělený podélným tunelem, jež pomáhá pevnosti skeletu při čelním nárazu. Náraz z boku zadržují skryté výztuhy, které se po zavření zadních dveří zakotví do karoserie

Prvořadý důvod, proč je Mazda RX-8 oblíbená i nedoceněná, se ukrývá pod kapotou. Kupé od Mazdy je zatím posledním sériově vyráběným autem s rotačním motorem. Dvourotor 13B-MSP je zatím poslední evolucí exotického motoru podle původního návrhu Felixe Wankela. To nejlepší z techniky RX-8 je bohužel i největší bolestí.
Motor se proslavil hladem po otáčkách a vysokým litrovým výkonem, ale také mizernou spolehlivostí a velkou servisní náročností. Když se mu však podřídíte a dáte mu veškerou péči, odmění vás nevšedními řidičskými zážitky. Slabší motorizace o 192 koních je spolehlivější, ale silnější o 231 koních dává ochutnat opravdové kouzlo wankelu, protože se nechává točit k 9 500 otáčkám za minutu.
Pokud se rozhodnete pro koupi Mazdy RX-8, vyhněte se levným kusům, které vyžadují nákladný servis. Správný exemplář hledejte mezi těmi dražšími a ptejte se na stav motoru. A proč byste si ji měli koupit? Zatím je jich hodně, ale poškozené kusy se rozebírají na díly nebo končí na šrotištích. Počet přeživších kusů klesá po desítkách a jednoho dne bude zajímavou raritou. Na to si klidně vsadíme, protože taky jednu máme.
Porsche Boxster S 550 Spyder 50th Anniversary Edition
Obhájit Porsche Boxster před některými automobilovými fanoušky je trochu složité. Porsche jej představilo v roce 1996, aby společnosti pomohlo vydělat peníze na další existenci. Druhým takovým autem se stalo SUV Cayenne. Původní Boxster (generace 986) byl prvním silničním roadsterem stuttgartské značky od legendárního Porsche 550 Spyder.
V roce 2004 Porsche představilo vzácnou limitovanou edici, která vzdávala hold legendárnímu Spyderu. Boxster 550 Spyder 50th Anniversary Edition vznikl v omezeném počtu 1 953 kusů, jímž odkazoval na rok vzniku Porsche 550 Spyder, byl nalakovaný ve stříbrném metalickém laku z konceptu Carrery GT a měl unikátní kakaově hnědý kožený interiér.

Porsche rozšířilo výbavu speciálního Boxteru o osmnáctipalcová kola Carrera, sportovní podvozek M030 se mírně rozšířeným rozchodem kol, sportovní výfuk a kvalitní audiosystém BOSE. Každý z vyrobených exemplářů má v interiéru plaketu se sériovým číslem.
Přijde doba, kdy se Boxster bude vzpomínat jako na model, který pomohl zachránit Porsche. Kvalita německého inženýrství bohužel trochu může za to, že Boxstery příliš neubývají a tudíž nerostou na hodnotě, ale netýká se to 550 Spyder 50th Anniversary Edition. Pokud patříte k nadšencům toužícím po dostupné investici, tato limitka může být správnou volbou, protože je vrcholem první generace. Navíc není tak drahá, protože kusy s rozbitým motorem seženete už od čtvrt milionu a jeho oprava se vyplatí.
Toyota MR2
V druhé polovině šedesátých let se Toyota rozhodla změnit svou image, protože byla nazývána nudnou automobilkou. Toyota v první polovině desetiletí vyráběla malé kupé Sports 800, ale slavnou historii sportovních vozů značky odstartovalo až dechberoucí kupé 2000 GT. Sedmdesátá léta však byla jakýmsi obdobím klidu a Toyota se k výrobě sportovních aut vrátila až po dalším desetiletí.
V roce 1984 byl uveden na trh sportovní model MR2, který dokázal zkombinovat skvělé jízdní vlastnosti s hranatým designem osmdesátých let a dostupnou prodejní cenou. První generaci Toyoty MR2 bychom mohli považovat za instantní klasiku, ale krátce po jejím uvedení se začala rodit legenda Hachi-Roku, neboli Toyoty AE86.

Japonští drifteři si oblíbili snadno dostupnou AE86, která dokázala zastínit sportovnější MR2 na dlouhou dobu. Po technické stránce si byly oba modely velmi blízko, protože oba poháněla dvouvačková čtyřválcová šestnáctistovka 4A-GE, která patří k nejslavnějším motorům japonských inženýrů.
První generace Toyoty MR2 byla zastíněna obyčejným třídveřovým hatchbackem, který si zamilovala většina nadšenců do japonských vozů. V dnešních dnech si většina lidí vzpomene hlavně na zakulacenou druhou generaci z konce devadesátých let, ale pokud se nebavíme o přeplňované verzi s turbodmychadlem, nejlepší investiční potenciál dřímá v původním modelu. Zachovalých kusů totiž už moc neexistuje.
Nejstarší Toyoty MR2 si začínají všímat i automobiloví sběratelé, kteří vykupují vzácné zachovalé kusy. Najít opravdu hezký exemplář je trochu složité, ale ještě před několika lety na to stačily nižší desetitisíce korun. Pořád jsme vás o první MR2 nepřesvědčili? To nejlepší jsme si schovali na konec – na rozdíl od slavnější AE86 byla dostupná i s kompresorovým čtyřválcem 4A-GZE a kvůli koncepci patří k nejlevnějším vstupům do světa aut s motorem uprostřed a pohonem zadních kol.