Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Pokud by Porsche 928 mohlo mluvit, pravděpodobně by při svém představení na autosalonu v Ženevě v roce 1977 novinářům řeklo: „Já vím, že nejsem 911. Ale hej, já jsem ve skutečnosti o 17 čísel lepší! To je přece super, ne?“

Ne všichni by však s takovým vyjádřením souhlasili. Ačkoliv Porsche 928 rozhodně nebylo špatné auto, bylo nepochopené, podhodnocené a nakonec i vyřazené. Podobně, jako mnoho ostatních legendárních aut muselo urazit dlouhou a složitou cestu. První nápad uvažující tvorbu takového auta se zrodil na konci šedesátých let, kdy inženýři Porsche začali věřit, že motor uložený vzadu dostali tak daleko, jak to jen šlo. Tuto myšlenku podpořil i začátek poklesu prodejů tolik důležité 911, u níž prý již využili všechen dostupný potenciál.

Nové auto se ale nemělo stát dalším sportovním vozem, Porsche o něm takto neuvažovalo, ale mělo být pohodlným GT na dlouhé cesty. S touto vizí začali připravovat luxusní cestovní kupé, o které by mohl být širší zájem. Ernst Fuhrmann nabídl první konstrukci již v roce 1971, a zatímco byly uvažovány konstrukce s motorem uprostřed či vzadu, hnací jednotka našla své místo v přední části vozu. Porsche se však nerozhodlo použít svůj typický šestiválec, ale model 928 se stal prvním vozem značky, o jehož pohon se staral vidlicový osmiválec.

Puristé začali nový vůz okamžitě porovnávat s 911 a vše začalo mechanikami. 911 poháněl vzduchem chlazený motor vzadu, typ 928 využíval kapalinou chlazený motor vpředu. Model 928 byl v téměř všech směrech složitější než 911 – měl chladicí systém, chladič a posilovač řízení. To vše se v 911 nenacházelo. Původní plány konstruktérů uvažovaly použití pětilitrového osmiválce, ale kvůli ekonomickým omezením byl nakonec vybrán 4,5-litrový motor o nejvyšším výkonu 240 koní.

Kritici však 928 nazvali pomalým autem, a to i navzdory instalaci silnějších motorů v pozdějších modelech. Velmi často nové Porsche nazývali německou Corvette, ale s lepším navržením a vyvážením díky koncepci transaxle. I přes dobré vlastnosti to ale Porsche 928 nemá lehké i dnes. Vozy jsou totiž příliš nákladné na údržbu, čímž je značně omezen zájem ze strany potenciálních kupců.

Porsche se v roce 1995 rozhodlo ukončit výrobu 928, po přibližně 61 tisících vyrobených kusech, z čistě ekonomických důvodů. Tehdy ještě jako nezávislá společnost (nyní je součástí skupiny Volkswagen) muselo vyřešit dva značné problémy. Porsche 928 se neprodávalo tak dobře, jak se očekávalo, a sdílelo jen minimum dílů s ostatními modely. Pro snížení celkových výrobních nákladů tak bylo odstranění osmiválcového GT logickým škrtem. Magazín Road & Track kdysi napsal, že typ 928 musel zemřít, aby Porsche přežilo. Nebylo to špatné auto a mělo nadčasový design, ale nemělo stejný zájem jako 911, bylo prostě jen jiné.

Tesla Model 3: Kvalita výroby dosahuje úrovně Kia z 90. let

Cenově dostupný model měl být sázkou na jistotu, jenže ne vždy to jde podle představ.

Číst celé

Ford Mustang GT-R Concept: Pojízdný katalog Ford Racing

Katalog závodních doplňků lze připravit různými způsoby. Můžete jej vytisknout, udělat digitálně či jej rovnou vyrobit.

Číst celé

Dauer 962 Le Mans: Extrémní Porsche s průkazkou do silničního provozu

Dauer 962 Le Mans byl konverzí závodního Porsche 962 na silniční supersport. Inženýři pod vedením závodníka vyvinuli rychlejší auto než byl McLaren F1.

Číst celé

Poznejte ostrov Man a poslechněte si přitom Mustang Bullitt

Ford pokračuje v seriálu o nejlepších silnicích v Evropě. Tentokrát předvedl nový Mustang Bullitt na trati motocyklového závodu Isle of Man Tourist Trophy.

Číst celé

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Měření kompresí wankelu. Jak na to?

Chystáte se zakoupit auto poháněné rotačním motorem? Rozhodně nezapomeňte na změření kompresí jeho motoru dříve, než jej koupíte. Prozradíme vám, jak se to dělá.

Číst celé