Porsche 911 Carrera 2.7 Turbo: Příběh historicky první silniční 911 s turbem

Porsche 930 Turbo bylo oficiálně první silniční 911 s turbodmychadlem, ale sériovému vozu předcházel prototyp s menším boxerem o objemu 2,7 litru.

Ikonické Porsche 911 v sedmdesátých letech přestávalo stačit na výkonnější soupeře. Jestliže mělo zůstat konkurenceschopné na silnicích a závodních okruzích, vzduchem chlazený šestiválcový boxer musel výrazně zesílit. Zvětšení zdvihového objemu nebylo nejlepším řešením, protože by další hmotnost motoru umístěného za zadními koly jen zhoršila jízdní vlastnosti.

Správným řešením bylo přeplňování a po dominanci v americkém šampionátu Can Am s velkolepými závodními speciály 917/10 a 917/30 se Porsche rozhodlo využít zkušenosti získané při závodění v sezóně 1974 s experimentální Carrerou RSR Turbo 2.1. Porsche závodilo s historicky první přeplňovanou 911 ve třídě prototypů a závodní tým poskytl inženýrům veškeré znalosti, které potřebovaly k uvedení přeplňování do sériové výroby silničních modelů.

Úplně prvním silničním Porsche 911 s turbodmychadlem ale nebyl známý model 930 Turbo, který byl uvedený do výroby v únoru 1975. Zcela prvním silničním Porsche 911 s přeplňováním byl jediný vyrobený prototyp, který Ferry Porsche daroval své sestře Lousie k jejím 70. narozeninám v srpnu 1974. Porsche 911 Carrera 2.7 Turbo vzniklo na podvozku číslo 911 560 0042 a předcházelo finálnímu prototypu 930 Turbo, který se představil o dva měsíce později v říjnu 1974 na frankfurtském autosalonu.

Vůz vycházel ze standardního Porsche 911 Carrera 2.7 modelového roku 1975 a byl vybavený obvyklým nezávislým zavěšením, odvětrávanými brzdovými kotouči a patnáctipalcovými koly z lehkých slitin Fuchs. Podrobnosti o upraveném 2,7 litrovém motoru nebyly nikdy zveřejněny, ale víme, že tato experimentální jednotka měla jedno turbodmychadlo KKK a vstřikování paliva Bosch K-Jetronic CIS, na rozdíl od verze MFI běžné Carrery 2.7.

Celkový zdvihový objem válců 2 687 ccm, s vrtáním 90 mm a zdvihem 70,4 mm, se nezměnil, ale nejvyšší výkon, kompresní poměr a točivý moment nebyly nikdy publikovány. Zákulisní informace od inženýrů uvádějí, že první přeplňovaná 911 dosahovala přibližně 240 koní. Hnací síla byla přenášena na zadní kola skrze čtyřstupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál.

V exteriéru nic nenaznačovalo, že by Porsche 911 Carrera 2.7 bylo něčím neobvyklým. Stříbrný prototyp byl vybavený standardní úzkou karoserií, která se vyráběla před uvedením generace 930 a stále se označovala jako Carrera. Sportovní vůz s hmotností 1 084 kilogramů měl vynikající poměr výkonu a hmotnosti, s nímž nabízel stejné jízdní vlastnosti jako legendární atmosférické Porsche 911 Carrera RS 2.7.

Původní černý interiér byl vybavený nestandardním otáčkoměrem cejchovaným do 10 000 ot./min. Porsche po skončení testování prototypu provedlo řadu úprav a následně jej předalo nové majitelce Lousie Piëchové. Jednalo se o červené kožené čalounění sedadel s červeno-modrými tartanovými středy, kterým odpovídal design dveřních panelů. V interiéru se objevil červený koberec, černá stropnice, elektrická anténa a stereo Blaupunkt se čtyřmi reproduktory. Vnější polepy na bocích opět odpovídaly tartanovým částem vnitřku.

Později bylo první přeplňované Porsche 911 ozdobeno předním a zadním spoilerem a kvůli praktičnosti a spolehlivosti byl experimentální motor nahrazen standardním třílitrovým turbomotorem z Porsche 930 Turbo. Rodina Porsche si vůz ponechala navždy a nyní je k vidění v továrním muzeu ve Stuttgartu.

Chrysler koupil Lamborghini v dubnu 1987, aby pomohlo s vývojem Viperu

Lamborghini se za 7 let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Dodge Viper.

Číst celé

Pierce-Arrow Silver Arrow: Design budoucnosti

Pokrokový luxusní sedan, který se stal majetkem jen úzké hrstky vyvolených. Jejich počet byste napočítali na prstech jedné ruky.

Číst celé

K.I.T.T. jako Shelby Mustang. Proč filmaři nahradili Pontiac Fordem?

Uvedení moderního pojetí seriálu Knight Rider na televizní obrazovky v roce 2008 bylo velmi kontroverzní. Zavzpomínejte na novodobý remake a zjistěte, proč nový K.I.T.T. byl Shelby Mustang.

Číst celé

Nissan GT-R, část druhá: Technologická vyspělost

V prvním článku (z pěti) tohoto seriálu jsme si obecně představili Nissan GT-R. Nyní se podíváme do hloubky jeho karoserie a motoru. 

Číst celé

Koenig Specials: Tovární Ferrari byla příliš pomalá

Bláznivě široké bodykity se v posledních letech rozšířily po celém světě hlavně z malého Japonska, kde sídlí společnosti jako Liberty Walk, Rocket Bunny či RAUH-Welt Begriff. Ve druhé polovině minulého století se tímto směrem úprav ale vydali i v Německu.

Číst celé

Lotus Europa S: Civilizované Elise, které nikdo nekupoval

Několik let před úspěšnou Evorou se Lotus rozhodl navázat na úspěšný model z minulosti. Ke zklamání všech zúčastněných se však jednalo o naprostý prodejní propadák.

Číst celé